آخرین خبرها از واکسن‌های کرونای ایرانی

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین خبرها از واکسن‌‌های کرونای ایرانی گفت: تا ١٠ روز دیگر فاز نخست واکسن ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) به نام کووبرکت به پایان خواهد رسید و پس از تایید سازمان غذا و دارو فاز ٢ و ٣ به طور همزمان آغاز خواهد شد و این فاز بین ۴۵ تا ۶٠ روز زمان خواهد برد و کوو برکت اواخر اردیبهشت ماه سال آینده وارد فاز تولید می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: واکسن کوو برکت بر ویروس انگلیسی موثر است، ویروس کرونای انگلیسی در مواجهه سرم خونی دریافت کنندگان واکسن از بین رفت و این اثربخشی بر کرونای جهش یافته بسیار ارزشمند است.

رییسی گفت: واکسن رازی مجوز تست انسانی را دریافت کرده و به زودی تست انسانی را آغاز می کند و فرایند تولید این واکسن بسیار امید بخش است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: واکسن کرونای ایرانی-کوبایی فاز ٣ را در کشور ادامه خواهد داد؛ باید توجه داشت کوبا در واکسن سازی پیشرو بوده و از ١۵ سال پیش واکسن هپاتیت B با همکاری کوبا در ایران تولید شده است و امیدهای بسیاری به واکسن کرونای وزارت دفاع داریم.

رییسی درباره برخی هجمه به سازمان غذا و دارو در تایید واکسن روسی گفت: همه جای دنیا سازمان غذا و داروی یک کشور مرجع رسمی برای تایید واکسن‌هاست نه کشورهای دیگر. باید توجه داشت که تاییدیه های ایران برای واکسن کرونا سختگیرانه است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه سند ملی واکسیناسیون کرونا تصویب شده است، بر این اساس کادر بهداشت و درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری نقص ایمنی و سرطانی ها و ... در اولویت هستند و ما بر طبق سند تعداد دوز برای واکسیناسیون را برنامه ریزی خواهیم کرد.