نمکی:نگران خیز چهارم کرونا هستیم

سعید نمکی ،وزیر بهداشت در جلسه ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا در بم، اظهار داشت: امروز متاسفانه با جهش‌هایی که در نقاط مختلف جهان از ویروس کرونا ایجاد شده، همواره همه کشورهای جهان را نگران می‌کند که این جهش‌ها گریبانگیر ملل مختلف جهان با خیز جدید بیماری شود.

وی افزود: در همه کشورهای همسایه آمار و اطلاعاتی که داریم متاسفانه این خیز را هر روز ثبت می‌کنند؛ گرچه ما تمام حواسمان را جمع کرده‌ایم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم اما این نگرانی را داریم که ساده انگاری و عادی پنداری اوضاع و بی توجهی به خطر بیماری، ما را دچار یک عارضه جدید به نام خیز چهارم بیماری در کشور کند. این خیز بیماری اگر خدای ناکرده به وجود آمد، ارتفاعی به مراتب بیشتر از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار آن به شدت بالاتر خواهد بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از تمام عزیزان تقاضا می‌کنم که این همدلی، وفاق و سرمایه ملی خلق شده در این دوره پرعذاب و مصیبت را به عنوان یک دستاورد بزرگ حفظ کنید. محوریت استاندار و همدلی نیروهای بسیج و سایر ارگانها، سازمان‌های مردم نهاد و استمرار طرح محله محور که از فرمایشات مقام معظم رهبری بود، ضروری است و نشستی که خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم، یک سرفصل جدیدی در مبارزه دلگرم کننده همکاران ما با کرونا شد که باید این را حفظ کنیم.

 نمکی یادآور شد: همدلی را از دست ندهیم، وفاق ایجاد شده را نشکنیم، این سرمایه بزرگ بزرگ ملی را که می‌تواند در همه بحران‌ها به عنوان ابزار بسیار کارآمد به کار آید را سست نکنیم. این اولین تقاضای بنده است که ستادهای استانی مقابله با کرونا را با محوریت استاندار و نیروهای موثر برای روزهای سخت پر بحران کشور به عنوان یک زیرساخت، نگه داریم.

وی افزود: توصیه من به همه همکارانم این است که شعله‌های کوچک بیماری را در اقصی نقاط کشور باید خاموش کنیم. امروز که ما کمترین آمار را داریم، از این فرصت ناب و طلایی استفاده کنیم تا این شعله‌های کوچک، آتش وسیعی به دامن سلامت جامعه نیندازد.

نمکی ابراز داشت: باید همانگونه که سردار شهید سلیمانی خانه به خانه دنبال تروریست‌های داعش رفت امروز ما هم باید خانه به خانه به دنبال ویروس خطرناک و منحوس کرونا برویم و این شعله‌های کوچک را خاموش کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید خانه به خانه به دنبال ویروس بگردیم و موارد مشکوک را تست بگیریم. امروز هر قدر تست، مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد، در اختیار آنها می‌گذاریم. خدا را شکر که با تکیه بر دانش داخلی و شرکت‌های دانش بنیان، ابزار گسترده ای برای مبارزه با بیماری در اختیار داریم.

وی متذکر شد: بنابراین تقاضا دارم که در استانها با افزایش تست‌ها و ورود بخش خصوصی که دستورالعمل آن هم ابلاغ خواهد شد، تست‌های سریع را افزایش دهید و بتوانیم کانون‌ها و خوشه‌های آلوده را هر چه زودتر کشف کنیم.

 نمکی با اشاره به وضعیت تخت‌های بیمارستانی در شرق استان کرمان، گفت: در این استان هنوز زیرساخت‌های تخت بیمارستانی در وضعیت مطلوب نیست اما در دولت  روحانی اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم و بعضی وقت‌ها در شیپور بی انصافی ندمیم(برخی افراد از برخی تریبونها تا توانسته‌اند بر هر دستاوردی، می‌تازند)، دستاوردهای حوزه سلامت بسیار ارزشمند بوده است.

وزیر بهداشت یاداور شد: دستاوردهای جمهوری اسلامی را تخطئه نکنیم؛ اینکه چه کسی انجام داد زیاد مهم نیست چون همه با هم به این دستاوردها رسیده‌ایم و اگر این وفاق و همدلی را بخواهیم حفظ کنیم، یکی از ویژگی‌های استمرار این راه، انصاف است.

نمکی اظهار داشت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت و سهمی که از درآمد ناخالص ملی برای بخش سلامت در نظر گرفته شد، در هیچ کدام از ادوار قبلی وجود نداشت و امیدوارم که این سهم در آینده هم اضافه شود.

وی اضافه کرد: در استان کرمان هم اتفاقات زیادی رخ داد. نماینده مردم شهرستانهای شرق استان کرمان امروز عنوان کرد که تا 8-7 سالگی، پزشک ندیده بود. در دوران بعد از انقلاب، رو به پیشرفت بودیم اما در دولت های یازدهم و دوازدهم این پیشرفت ها تسریع شد و ما تعداد تخت ها و مراکز بهداشتی و درمانی بیشتری ایجاد کردیم اما هنوز هم کافی نیست.

نمکی با اشاره به سخنان یکی از مسئولان نرماشیر مبنی بر کمبودهای بهداشتی و درمانی در این شهرستان، گفت: خوشبختانه در این دوره توسعه اورژانس را اجرا کردیم و سه اتاق عمل جراحی به ظرفیت این شهرستان اضافه می شود اما باز هم کافی نیست و در آینده نزدیک، توسعه بیشتری در زیرساخت ها خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در دوره کرونا بیش از 300 اکسیژن ساز به مجموعه بیمارستانها اضافه کردیم چون یک بیمار در حالت عادی به یک تا دو لیتر اکسیژن نیاز دارد و محاسبات دستگاه های اکسیژن ساز در کشور تا قبل از کرونا بر این مبنا بود در حالیکه یک بیمار کرونا بیرون از ICU به حدود 12 تا 15 و در ICU به 24 تا 35 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد که ناگهان با هجمه ای از کمبود اکسیژن در کشور روبرو شدیم و در این شرایط، مجموعه های اکسیژن ساز در کشور محدود بودند و اما توانستیم در کمتر از دو ماه، 300 دستگاه اکسیژن ساز و 5 هزار کپسول اکسیژن در بیمارستانها اضافه کنیم.

وزیر بهداشت گفت: خدا را شکر می‌کنیم که با دو هزار و 500 تخت جدید نگذاشتیم در کشور یک بیمار در پشت درب هیچ بیمارستانی در دورترین نقاط این مملکت، سرگردان شود.

نمکی یادآور شد: تقاضای بنده از مردم و مسئولان، همچنان رعایت بیشتر و نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی است. هر چقدر از رعایت پروتکل‌ها فاصله بگیریم باید انتظار بیشتری از خیز جدید بیماری داشته باشیم. گرچه ممکن است از برخی پروتکل شکنی‌ها گله کنیم اما هیچ کدام از اینها ویترینی از همراهی و همکاری جامعه معزز روحانیت با ما نیست.

وزیر بهداشت گفت: بیشترین همراهی را از روحانیت در خیلی از امور داشتیم که سرفصل و سرلوحه این هدایت، حمایت و رعایت‌ها، مقام معظم رهبری بودند و در همه جلسات گفته‌ام و تا زنده‌ام چه وزیر باشم چه نباشم، برای ادای دین خودم به این محبت‌ها، خواهم گفت.

وی تاکید کرد: اگر پروتکل‌ها و فاصله گذاری و استفاده از ماسک در کشور رعایت نشود و اگر عزیزان لحظه‌ای سهل انگاری کنند، این ویروس دوباره ما را از سوراخی به شدت خواهد گزید. در خیزهای قبلی بیماری گفتم که در دقایق آخر ممکن است گل‌های وحشتناک بخوریم و خوردیم الان هم می‌گویم که این ویروس به جوان و پیر رحم نمی کند.

نمکی افزود: با تسلیت به جامعه ورزش و فوتبال کشور، دیدید که جوان ورزشکار ما یعنی مهرداد میناوند و قهرمان فوتبال را در سن 45 سالگی از ما گرفت و این اتفاق هر روز تکرار می‌شود. پس باید چشم مان را باز و حواسمان را جمع کنیم که مجددا گزشی از این ویروس برای جامعه ایجاد نشود.