چگونه هنگام تحصیل با انگیزه بمانیم؟

پیشرفت دانش شما یکی از سودمندترین کار‌هایی است که می‌توانید برای حرفه و کیفیت کلی زندگی خود انجام دهید.

با این حال، مدرسه و دانشگاه نیز کاملا پراسترس و برای گذر از آن انگیزه زیادی لازم است، به خصوص اگر اولویت‌های دیگری مانند کار یا خانواده داشته باشید که باید در کنار تحصیلات با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید.

 در ادامه، برای کمک به شما در این زمینه، شش نکته مفید برای چگونگی داشتن انگیزه در هنگام تحصیل آورده شده است.

بین درس خواندن استراحت کنید

اگر در ۲۴ ساعت ۷ روز هفته مطالعه می‌کنید، سخت است که انگیزه خود را حفظ کنید و ذهن شما فقط می‌تواند اطلاعات زیادی را در یک زمان مشخص پردازش کند و پس از مدتی، ممکن است تمرکز کردن کار دشواری باشد. بنابراین، مهم است که هر چند وقت یکبار مدتی استراحت کنید.

برای پیاده روی به بیرون بروید، با چند نفر از دوستانتان معاشرت کنید و یا خودتان را به یک بستنی مهمان کنید و هر چیزی که به ذهن شما طراوت و آرامش می‌دهد را انجام دهید.

فقط اجازه ندهید که آن وقفه‌های مطالعه برای مدت طولانی ادامه یابد و چند دقیقه مرخصی بگیرید و دوباره کتاب‌ها را ورق بزنید.

از یک پلنر استفاده کنید

یک راه عالی برای برتر ماندن در مقایسه با دیگران این است که وظایف و همچنین موارد مطالعه خود را در یک پلنر (دفتر برنامه ریزی) یادداشت و آن‌ها را بر اساس اولویت خود سازماندهی کنید و وقتی تمامشان کردید، آن‌ها را از دفتر خط بزنید.

چگونه هنگام تحصیل با انگیزه بمانیم؟

این نه تنها به شما کمک می‌کند تا کاری را فراموش نکنید، بلکه اگر آن‌ها را روی کاغذ بنویسید و یکایک آن‌ها را از یادداشت خود حذف کنید، کمی قابل انجام به نظر می‌رسند.

مکان خود را تغییر دهید

ماندن بیش از حد در هر مکانی می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد، مخصوصا اگر آن مکان خالی از هوای تازه مانند کلاس درس باشد.

هر چند وقت یکبار کار‌ها را با رفتن به کافی شاپ، کتابخانه یا مکان نسبتا ساکت دیگری که برای مطالعه مناسب است، عوض کنید.

تغییر محیط ممکن است کمی به خلاقیت شما دامن بزند و حداقل این کار باعث می‌شود کار شما کمی پیش پا افتاده به نظر برسد و تنوع روزانه شما را بیشتر کند.

چیزی که حواستان را پرت می‌کند از فضای کار دور کنید

وسیله‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند یا تلویزیون حواس انسان را پرت می‌کنند و وقتی زمان آن فرا می‌رسد که برای انجام کار خود تلاش زیادی کنید و برخی از مطالعات را انجام دهید، می‌توانند قاتل انگیزه واقعی شما باشند.

 

آن چه  به عنوان بررسی پیام‌های شما یا ورق زدن در راهنمای تلویزیون برای دیدن موارد بعدی شروع می‌شود، می‌تواند به سرعت به یک وقفه طولانی و ناخواسته از کار شما تبدیل شود. اگر می‌توانید، باید فضای کار خود را از این عوامل که باعث حواس پرتی می‌شوند پاک کنید.

اگرچه ممکن است وظایف شما به گونه‌ای باشد که یک رایانه برای آن کار مفید باشد، باید از باز کردن پنجره‌هایی برای سایت‌های اجتماعی یا هر چیز دیگری که مربوط به کار شما نیست، خودداری کنید و اگر می‌توانید رایانه را کاملا کنار بگذارید.

برای خودتان راهنمای مطالعه درست کنید

مطالعه برای امتحان همیشه آسان نیست و برای کارآیی بیشتر باید از هر ابزاری که در اختیار دارید استفاده کنید. برخی از بهترین ابزار‌ها شامل راهنما‌های مطالعه و سایر وسایل کمک آموزشی هستند.

به جای این که ساعت‌ها روی کتاب درسی خود بیفتید، مباحثی را که باید بدانید را در یک راهنمای مطالعه بنویسید و آن‌ها را یکی یکی مطالعه کنید یا فلش کارت‌هایی را درست کنید که از یک طرف سوال و از طرف دیگر پاسخ داشته باشد.

چگونه هنگام تحصیل با انگیزه بمانیم؟

این وسایل کمک آموزشی نه تنها باعث کارآیی بیشتر مطالعه می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند تا کمی تنوع در روند مطالعه ایجاد کنید که می‌تواند به انگیزه شما کمک کند.

کمک بخواهید

مطالعه کردن برای یک درس، همیشه آسان نیست. اگر احساس می‌کنید که در مبحثی نیاز به کمک دارید، بدون خجالت کشیدن و به صورت مستقیم از دیگران کمک بخواهید تا در زمینه‌ای که در آن تخصص خاصی ندارید، راه بیفتید و بتوانید هنگام امتحان یا سر کلاس بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.