آغاز به کار «پویش کودکان سایبری» + جزئیات

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا  در خصوص «پویش‌کودکان‌سایبری» اظهارداشت: کودکان امروز در دنیای متفاوت زندگی می کنند سرگرمی ها، آموزش، روابط اجتماعی و نیز شیوه های اجتماعی شدن آن ها تحت تأثیر دگرگونی های ناشی از پیشرفت و فراگیر شدن تکنولوژی های نوین ارتباطی شکل خاص و منحصر به فردی به خود گرفته است. 

وی ‌گفت: دسترسی وسیع و ساده کودکان به اینترنت و در عین حال وجود خطرات اجتناب ناپذیر در این پهنه گسترده، در خصوص اقدامات حقوقی صورت گرفته برای جلوگیری از ورود کودکان در دنیای مجازی و اقدامات قانونی لازم برای حفاظت آن ها پرسش هایی را پدید آورده است.

رئیس‌مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد:بروز بیماری کرونا در سطح جامعه موجب شده استفاده کودکان از فضای مجازی به دلایل مختلف ازجمله سرگرمی و بازی، دیدن پویانمایی، ارتباط با همسالان خود در فامیل و دوستان خانوادگی ، آموزش مجازی کلاس‌های رسمی و غیررسمی افزایش پیدا کند. این در حالی است که کافی نبودن آشنایی خانواده‌ها با مخاطرات فضای مجازی و راهکارهای درست و ایمن خسارات مادی و معنوی بعضاً جبران‌ناپذیر برای کودکان به همراه داشته است که نیاز به پیش‌بینی و پیشگیری فوری با این موضوع را برای پلیس فتا دارد. 

سرهنگ رجبی هدف از اجرای پویش کودکان سایبری راارتقاء آگاهی‌های اجتماعی در خصوص شیوه صحیح استفاده دانش آموزان از فضای مجازی دانست و اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح در فضای مجازی کشور،ارتقاء سطح دانش و مهارت استفاده مناسب و مؤثر از فضای مجازی در خانواده‌ها و راهکارهای اثربخش برای ایمن‌سازی فرزندان در این فضا به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

وی گفت:ایجاد جریان‌ گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرائم سایبری در کشور ،افزایش سطح توجه جامعه و رسانه‌ها به موضوع کودکان سایبری‌ و همچنین ‌کودکان سایبری، کرونا و آموزش مجازی از دیگر اهداف این پویش است. 

مدیرپویش کودکان سایبری اعلام کرد:کودکان و اعتیاد اینترنتی،شکاف دیجیتال والدین و کودکان،اصول والدگری در فضای مجازی،کودکان و ایمنی در آموزش مجازی،پیشگیری از آسیب‌های (جسمی، اعتقادی، فکری، اجتماعی ، اخلاقی و فرهنگی) فضای مجازی از جمله موضوعات مطرح شده در این پویش است.

سرهنگ رجبی با خبر آغاز اجرای پویش با مشارکت رده‌های تابعه پلیس فتا ناجا و پلیس فتا از امروز به مدت ۷ روز اظهار داشت:سعی می شود هرروز هفته در اجرای طرح به یک موضوع به‌صورت ویژه پرداخته خواهد شد و محتوای مرتبط در سطح بسترهای اعلامی انتشار خواهد یافت و فعالیت‌های مربوطه انجام خواهد گرفت. 

وی روزهای پویش را به شرح ذیل اعلام کرد:

روز اول – کودکان سایبری، کرونا و آموزش مجازی. 

روز دوم – کودکان سایبری، مسئولیت اجتماعی

روز سوم – کودکان سایبری، اعتیاد اینترنتی

روز چهارم- کودکان سایبری، خشونت سایبری 

روز پنجم- والدگری در فضای مجازی

روز ششم – کودکان کار سایبری 

روز هفتم- کودکان سایبری، پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی.

مدیر پویش کودکان سایبری خاطرنشان کرد:جلب مشارکت نهادهای و سازمان های دولتی و عمومی برای مشارکت در پویش،اقدام مشترک پلیس فتا استان ها در تعامل با مقامات استانی و جلب تعامل نهادها برای مشارکت،جلب مشارکت رسانه های خبری و نشانگاه های پرمخاطب فضای مجازی،تولید 30 محتوای رسانه ای استاندار برای پویش برای انتشار در شبکه های اجتماعی وبرنامه ریزی برای حضور در رسانه ملی و رسانه های استانی از جمله اقدامات پویش کودکان سایبری است.

وی گفت:برگزاری کلاس های مجازی آموزش همگانی،راه اندازی صفحه ویژه کودک در سایت پلیس فتا از دیگر اقدامات در مدت اجرای پویش است.