رونمایی از ونتیلاتور ایران‌ساخت

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حاشیه رونمایی از  ونتیلاتور  ایران‌ساخت شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته در سفر به استان خراسان رضوی با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در تأمین نیازهای حوزه سلامت به ویژه در مقابله با کرونا گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته، از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا تا کنون، نقشی اثربخش و کمک کننده در یاری کادر درمان و بهبود سلامت جامعه ایفا کردند. به‌طوری‌که امروز، نیازهای این حوزه با تولیدات ایران‌ساخت تأمین می‌شود.

ستاری، با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تبدیل کردن تهدید تحریم‌ها به یک فرصت ارزشمند عنوان کرد: این شرکت دانش‌بنیان توانست با فناوری‌ بومی در روزهایی که کشور با چالش کمبود ونتیلاتور مواجه بود، نیاز حوزه درمان به این تجهیز فناور را تامین کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ونتیلاتور این شرکت را یکی از تجهیرات پیشرفته فناورانه و مطابق با فناوری‌های روز دنیا دانست و گفت: خوشبختانه پیشرفت و توسعه قابل توجهی در این شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته است و در حوزه تولید سی‌تی اسکن نیز وارد شده‌اند؛ به زودی با توسعه فعالیت‌ها در محل جدید خط تولید، زمینه را برای توسعه فروش و صادرات این محصول ایران‌ساخت فراهم می‌کند.

حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در مقابله با کرونا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به حمایت خاص از شرکت‌های دانش‌بنیانی که به طور خاص در حوزه کرونا فعالیت داشتند، بیان کرد: این شرکت‌ها علاوه بر حمایت‌های جاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، به طور ویژه از حمایت معاونت علمی و فناوری برخوردار شدند تا با سرعت و کیفیت بالا، نیازهای جدی در حوزه سلامت را تامین کنند.

ستاری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق داخلی در تامین نیازهای فناورانه گفت: یک نمونه موفق فعالیت‌های فناورانه استان خراسان رضوی، علاوه بر نقش‌آفرینی در حوزه سلامت، استفاده از دانش و فناوری‌های داخلی در حوزه‌های عمومی مانند حمل و نقل درون‌شهری و مترو است. متخصصان جوانمان باعث شده اند که بتوانیم میزان توجهی از نیازهای فناورانه این حوزه را با فناوری بومی و محصولات ایران‌ساخت در داخل کشور تامین کنیم و با حذف واردات، صرفه‌جویی ارزی چشمگیری داشته باشیم.

وی افزود: جهت‌گیری استان به سوی اقتصاد دانش‌بنیان جای قدردانی دارد و بسیار فعالانه در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کرده‌اند و اتفاقات بسیار خوبی در مشهد در حال تحقق است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان روندی شتابان گرفته است ادامه داد: نباید فراموش کنیم که اقتصاد دانش‌بنیان مقوله‌ای فرهنگی و نیازمند ترویج است. خوشبختانه می‌بنیم که این روند در استان خراسان رضوی، با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که گنجینه نهفته سرمایه انسانی استانی با حمایت‌ و توجه به ارزش افزوده و ثروت بدل می‌شود، گفت: در این مسیر همه بخش‌های تصمیم‌ساز استان در این مسیر با هم‌دلی، همراهی و عزم جدی می‌توانند بستری برای تبدیل ایده‌های نوآورانه سرمایه انسانی بومی به کسب و کارهای ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا فراهم کنند.

دمیده شدن زندگی در ریه‌ بیماران

تنفس، دغدغه این روزهای بیمارانی است که در دام ویروس کرونا گرفتار شده‌اند و تجهیزات پیشرفته‌ای برای بازگرداندن هوای زندگی به ریه‌های این بیماران مورد نیاز است. دستگاه‌هایی که در ساختشان، از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره برده شده است و در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، معدود کشورهایی که از این فناوری و تجهیز برخوردار بودند، از ارائه دادن این محصولات و فناوری‌ها به دیگر کشورها از جمله ایران امتناع می‌کردند.

اما همین موضوع، انگیزه‌ای را در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ایجاد کرد که امروز به ساخت یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات حوزه سلامت یعنی «ونتیلاتور» منجر شد.

شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته توانست با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ساخت تجهیزات پیشرفته بیمارستانی از جمله ونتیلاتور و سی‌تی اسکن، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به واردات را برطرف کرده و ایران را در مدار کشورهای دارنده این فناوری قرار داده است.

دستگاه ونتیلاتور تنفسی EDP-Advance، اکسیژن و هوا را به میزان مورد نیاز برای بدن با هم ترکیب کرده، سپس آن را توسط تیوب‌های مخصوصی تحت عنوان مدار تنفسی به بیمار تحویل می‌دهد.

از قابلیت های منحصر به فرد این دستگاه می توان به قابل استفاده بودن برای طیف سنی گسترده بیماران قابلیت دریافت اطلاعات دقیق و جامع از وضعیت تنفسی بیمار اشاره کرد. کاربری این تجهیز ایران‌ساخت بسیار آسان بوده و منطبق با استانداردهای جهانی با رویکرد صادرات به بازارهای بین‌المللی تولید شده است.