جزئیات ساماندهی حدفاصل دو پلازای انتظار و هفتم‌تیر در تهران

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران درباره ساماندهی محور کریمخان زند اظهارداشت: این ساماندهی به منظور رقم زدن فضای خوب برای رونق بخشیدن به فضاهای عمومی شهری با مشارکت همدیگر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به قرارگیری در آستانه قرن چهاردهم، اظهار کرد: در سده جدید لازم است رویکردهایمان متفاوت‌تر باشد و مبنای حرکت‌هایمان را بر اساس آنچه که در سده سیزدهم گذشته است، آسیب‌شناسی کنیم تا در سده چهاردهم با یک نگاه جدیدتر وارد عرصه بین‌المللی و زندگی شویم.

شهردار منطقه ۶ تهران افزود: تهران۱۴۰۰ بر اساس رویکرد جدید شهرداری تهران ، با محوریت شهری که به سمت انسان‌محور شدن، شهری برای همه، شهر مشارکتی و شهر هوشمند پیش می‌رود. اتفاقاتی در گذشته‌ها به هر دلیلی رخ داده و حتما در حال حاضر مورد تایید هیچ کدام از ما نیست. شهر انسان‌محوری خود را از دست داده و بیشتر میدانگاه و جولانگاه اتومبیل‌ها است و انسان‌ها کمتر فرصت پیدا می‌کنند در شهر زندگی کنند. این اتفاق خوبی نیست و از هر نگاه و سلیقه‌ و رویکردی هم که باشیم هیچ کدام این وضع را تایید نخواهیم کرد.

فرهادی با اشاره به اقداماتی که توسط شهرداری تهران برای جهانی شدن محور حضرت ولیعصر(عج) در دست اقدام است، گفت: محور حضرت ولیعصر(عج) به طول ۱۷ کیلومتر، یکی از طولانییترین خیابان‌های خاورمیانه است و مدیریت شهری دارای برنامه‌ای روشن برای بازسازی آن است و مشاور نیز اقدامات خود را در این زمینه انجام داده است.

وی گفت: در تلاقی با این خیابان و در مهمترین نقطه که میدان ولیعصر(عج) قرار دارد و در امتداد آن بلوار کشاورز و خیابان کریمخان زند بین دو پلازای انتظار و هفتم‌تیر قرار گرفته یکی از نقاط عطف، پل کریمخان است که دارای موقعیت فوق‌العاده زیبا و خاصی بوده و با توجه به عناصری که اطراف این پل شکل گرفته و با توجه به اینکه امتداد خیابان‌هایی که نقش و جایگاه فرهنگی دارند از کریمخان منشعب می‌شود، به نظر می‌رسد که این پل می‌تواند به ظرفیت بسیار خوبی تبدیل شود.

شهردار منطقه ۶ تهران ادامه داد: یکی از اساتید دانشگاه تهران را به عنوان مشاور طرح ساماندهی محور کریمخان مشخص کرده‌ایم تا با گروه همکارشان طول محور را از بیمارستان امام خمینی(ره) تا پلازای هفتم تیر طراحی کنند و بحث مبلمان شهری در این مسیر را هم یک شرکت دیگری برعهده دارد. در حال حاضر در انتظار آماده شدن طرح مشاور هستیم تا مبلمان شهری، سنگفرش‌ها و جداره‌ها را بر اساس آن طرح اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: زیر پل کریمخان با توجه به امتدادی که به خیابان‌های ایرانشهر و سنایی دارد و در این دو خیابان، بیشترین گالری‌ها و کافه‌ها قرار دارد و همچنین با توجه به اینکه امتداد ایرانشهر به خانه هنرمندان می‌رسد و خیلی از اتفاقات هنری آنجا شکل می‌گیرد و پایگاه خیلی از هنرمندان و انتشاراتی‌های مطرح و تاثیرگذار کشور است، نظرمان این است که زیر پل کریمخان به صورت یک فضای عمومی درآید و همه انتشاراتی‌ها یک قسمتی از آن فضا را برعهده گیرند و ضمن ایجاد فضای پذیرایی، گالری و نمایشگاهی، یک فضای مکث هم ایجاد شود تا مردم چند دقیقه آنجا بایستند و از همان جا به اطراف و هر کدام از انتشاراتی‌ها و گالری‌های که مدنظر است راهنمایی شوند؛ همچنین خیلی از هنرمندان هم می‌توانند محصولات خود را در آنجا عرضه کنند.

شهردار منطقه ۶ تهران در پایان از صاحبان کتابفروشی‌ها، ناشران، کافه کتاب‌ها و گالری‌ها خواستار شد در این فضاسازی مشارکت و سرمایه‌گذاری داشته باشند و گفت: شهرداری آمادگی دارد بخشی از فضای عمومی شهر را در اختیار این صنف قرار دهد. امیدواریم که این گام مدیریت شهری با استقبال صنف فرهنگی مواجه شود.