پزشکی قانونی: برای ۷۰ هزار نفر طی ۹ ماه گذشته جواز دفن صادر شده است

 ‌عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ابتدای نشست خبری سازمان پزشکی قانونی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تبریک این ایام گفت: اخلاص حضرت امام (ره) در آن زمان باعث شد که مردم کشورمان از یوغ شاهنشاهی خلاص شوند. حضرت امام (ره) دارای خلوص نیت بودند و این خلوص نیت باعث شد نه به آمریکای مضمحل شده امروز بلکه آمریکای آن روز بگوید که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در ادامه با بیان اینکه این سازمان علاوه بر فعالیت‌های سازمانی ماموریت‌های خود را بر اساس سند تحول قضایی که مبتنی بر پژوهش است انجام می‌دهد، گفت: در این مسیر تلاش بسیاری می‌کنیم و به خلق ثروت می‌پردازیم و این ثروت برای مرجعیت علمی است.

وی در ادامه با بیان اینکه خدمات کارشناسان پزشکی قانونی جزء لاینفک برای بررسی پرونده‌های قضایی است، افزود: این افراد برای حکم عادلانه و اجرای عدالت تلاش می‌کنند.

مسجدی در ادامه سند تحول قضایی را مورد توجه قرار داد و گفت: ما نیز اقداماتمان براساس این سند انجام می‌دهیم. خوشبختانه یکی از موضوعات این سند استفاده از ظرفیت‌های قانونی به جای نگرش قدیمی و غیر شفاف است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات این سازمان، استفاده از دانش‌های نو و بین رشته‌ای و تجارب جدید چه در حوزه پزشکی و چه در حوزه حقوقی است.

مسجدی ادامه داد: خدمات ما در این سازمان در دوران کرونا کاهش نداشته و در طول این مدت ١١ماه تمام تلاشمان را انجام داده ایم و ۳ شهید خدمت در این راه داشته ایم و بیش از ۶٣٠ نفر از همکارانمان در این مدت به کرونا مبتلا شده اند.

وی درباره دادپزشک گفت: همکاران ما برای نزدیک ۷۰ هزار نفر در طی ۹ ماه گذشته جواز دفن صادر کردند. ما این موضوع را برای خدمت مناسب‌تر و ارزان‌تر در سراسر کشور ساماندهی کردیم‌.

وی با بیان اینکه از هفته قوه قضاییه تا به امروز افتتاح ٢١ پروژه و کلنگ زنی طرح‌های عمرانی پزشکی قانونی را داشته ایم، گفت:افتتاح دیگری نیز فردا در استان کردستان و در سنندج خواهیم داشت و کلنگ زنی پروژه‌هایی را در مازندران، تهران، زنجان، همدان و آذربایجان شرقی داشته ایم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: چهار مرکز نیز در دهه مبارک فجر افتتاح شده است که با احتساب آن‌ها تعداد مراکز افتتاح شده به ۴١ مرکز می‌رسد که ٨ مورد آن مانده است و آن را نیز اجرایی خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های روز در برگزاری جلسات گفت: بسیاری از جلسه‌ها و پرونده‌های پزشکی با مردم، بدون حضور آنان و به صورت ویدئوکنفرانس انجام می‌شود و دیگر نیاز به حضور فرد نیست.

مسجدی با بیان اینکه خط قرمز ما بی احترامی با مراجعه کنندگان است، گفت: در این باره اقدامات مهمی داشته ایم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در ادامه به تشریح استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی پرداخت و گفت: جلسات بسیاری با دانشگاهیان، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد به صورت مرتب داشته ایم؛ همچنین در اندیشکده پزشکی قانونی استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی مورد توجه است و از روانشناسان و جامعه شناسان نیز در پرونده‌های قضایی بهره می‌بریم.

مسجدی در ادامه با بیان اینکه پیوند قرنیه و بانک چشم موضوع بسیار مهمی است، گفت: این موضوع باید برای مردم به عنوان یک موضوع فرهنگی و معنوی تبیین شود. خوشبختانه ٣٧٠هزار نفر از سراسر کشور با استفاده از بانک سلول، بافت و عضو، بهبودی و سلامت خود را بازیافتند.

وی در ادامه با اشاره به انجام یک میلیون و ٢٠٠هزار معاینه بالینی از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: این آمار نشان از کاهش ١٠.٧درصدی نسبت به سال گذشته دارد. همچنین ۴۸ هزار و ۴۵۶ مورد معاینه اجساد داشته ایم که این موضوع نیز نسبت به سال گذشته کاهش ١.٣درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در حوزه تصادفات در سال جاری شاهد کاهش ١۴درصدی بوده ایم.