پیک چهارم کرونا در ایران/ هشداری که باید جدی گرفت

کرونا ویروسی است که بزرگ و کوچک و یا پیر و جوان نمی شناسد، همین چند روز پیش بود که به علت این ویروس منحوس و مرگبار علی انصاریان و مهرداد میناوند که ورزشکار هم بودند را از دست دادیم.

حالا شیوع این ویروس در ایران یکساله شده و خطر آن همچنان برای تمامی مردم وجود دارد. سه پیک کرونا را ایرانی ها پشت سر گذاشته اند و مسئولان وزارت کشور اینبار هشداری جدی داده اند که موج چهارم اگر رعایت پروتکل ها صورت نگیرد در راه است.

متاسفانه هنوز خیابان های شهر پر تردد و حتی بازار و پاساژ ها مملو از جمعیت است، همچنان در میان مردم افرادی را می بینیم که ماسک نمی زنند و یا برخی ها شال و کلاه کرده و به مسافرت می روند.

همین مسافرت ها بود که وضعیت 9 شهر کشور را از آبی و زرد و نارجی حالا به قرمز تبدیل کرده و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

همچنین حالا دیگر کرونای انگلیسی به ایران رسیده و این ویروس جهش یافته مرگبار تر از همیشه در کمین جان هموطنان قرار دارد.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید که با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقایی و ژاپن، موارد ابتلا و مرگ و میر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان سرایت و کشندگی ویروس بالاتر رفته است و به عنوان مثال انگلیس بیش از ۴میلیون نفر درگیری با این ویروس داشته اند و ۱۳۵ هزار فوتی. در آمریکا نیز مرگ و میر از مرز ۵هزار نفر هم عبور کرده است. سایر کشورها هم به همین نسبت وضعیت شیوع بیماری وضعیت خوبی نیست.

وی گفت: خوشبختانه در سطح کشور ما همچنان روند نزولی فوتی ها را داریم و مرگ و میرها دو رقمی است اما نکته مهم این است که زمانی که بیماری شیوع می یابد معمولا دو هفته بعد میزان بستری ها بالا می رود و چهار هفته بعد هم در میزان فوتی ها تاثیر گذار است و برعکس. آن اقداماتی که از اول آذرماه انجام شد و میزان ورودی بیمارستانها کم شد، اثر خود را الان نشان می دهد و کاهش میزان فوتی ها اثر رعایت پروتکلها در چند هفته گذشته است.

رییسی گفت: این درحالیست که در برخی استانها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی است و اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد و ۹ شهر در این استان به وضعیت قرمز درآمدند. بنابراین نیاز است مردم عزیز و مسوولان بیشتر مراقبت کنند و جلوی خیز بیماری را بگیرند.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنین در استان آذربایجان غربی روند بیماری کرونا رو به افزایش است و در حال حاضر در هرمزگان خیزی که وجود داشت تاحدودی کنترل شده و در مازندران نیز روند صعودی در حال کنترل است به طوری که از ۱۵ شهر نارنجی، ۸ شهر به وضعیت زرد تبدیل شده اند و هم اکنون ۷ شهر دارای وضعیت نارنجی هستند.

رئیسی گفت: استان‌های گیلان و گلستان نیز همچنان نیاز به مراقبت بیشتری دارند و در استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا داریم.

رئیسی با اشاره به اینکه ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد هستند، اظهار داشت: در استان قزوین، روند رو به بالا داریم و یک مورد نیز به دلیل ویروس انگلیسی منجر به فوت شده که باید مراقبت‌های بیشتری انجام شود و اگر مسافری از خارج وارد کشور می‌شود حداقل ۱۴ روز قرنطینه شود حتی اگر بدون علائم بیماری باشد.

وی در خصوص واکسن کرونا خاطرنشان کرد: خوشبختانه واکسیناسیون برای گروه‌های هدف در روزهای گذشته بادقت و عدالت آغاز شده است و از شب گذشته محموله جدیدی حامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شد و در هفته‌های دیگر نیز محموله‌هایی وارد خواهد شد و امیدواریم روند واکسیناسیون به خوبی پیش رود.

رئیسی افزود: افرادی که به آنها واکسن تزریق شده است، تا این لحظه عارضه جدی و خاصی نداشتند و امیدواریم این روند به درستی ادامه پیدا کند و با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم مانع از خیز چهارم بیماری در کشور شویم.

قرمز شدن برخی شهرها این هشدار جدی را میی دهد که اگر رعایت پروتکل ها صورت نگیرد امسال در دو و یا سه هفته آینده که روزهای نزدیک به نوروز 1400 است با پیک کرونا و موج چهارم آن روبرو خواهیم شد که کار را به شدت سخت می کند.