حناچی: سرانه فضای سبز تهران کم است

  پیروز حناچی شهردار تهران در برنامه گفتگو ویژه خبری با اشاره به طرح تفصیلی اظهار کرد: برای این طرح نمی‌توان درصدی تعیین کرد، اما پیرو مصوبه دهه ۸۰ می‌توانم بگویم که پروانه‌های صادره در تهران منطبق بر طرح تفصیلی هستند.

وی ادامه داد: پس از حدود ۳۰ سال این اولین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد البته میزان بودجه شهرداری تهران مانع از انجام چنین شرایطی بود، اما در این دوره فشار زیادی را متحمل شدیم و علیرغم شرایط کرونایی و تحریم مشکلات زیادی داشتیم، اما برای آنکه شهر زیست پذیر باشد باید بر مدار انضباط حرکت کرد و می‌توانم ادعا کنم که هیچ پرونده‌ای خلاف طرح تفصیلی و به صورت دستی صادر نمی‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه البته این موضوع به معنای این نیست که تخلفی رخ ندهد، گفت: مراجع قضایی در حال پیگیری هستند.

حناچی تصریح کرد: در سال ۹۹ حدود ۱۷ درصد پروانه‌ها کاهش یافته اند و اکنون این موضوع به شکل طبیعی خود بازگشته است و به طور متوسط تهران بین ۸ تا ۹ میلیون مترمربع سالانه پروانه برای ساخت و ساز دارد البته این آمار در برخی از شرایط به بیش از ۲۵ میلیون متر مربع در سال هم می‌رسیده است.

سرانه فضای سبز تهران کم است

شهردار تهران درباره پرونده باغات گفت: مقام معظم رهبری به این موضوع تاکید داشتند و ما جلوی تخریب باغ ها را گرفتیم البته این به معنای این نیست که باغات از بین می روند.

وی ادامه داد: ما به صاحبان باغ‌ها می‌گوییم اگر آنها از تخریب باغشان جلوگیری کنند به آنها اجازه ساخت خانه سالمندان یا رستوران را می دهیم تا باغ سالم بماند و ضرورت برج باغ لغو شد و بسیاری از باغها تثبیت و به فضای عمومی تبدیل شدند.

حناچی با بیان اینکه ۱۷ باغ و پارک احداث و در اختیار مردم قرار گرفته است، گفت: مساحت این پارک ها تا ۲۴ هکتار است و روز گذشته در مقیاس محلات پارکی در منطقه ۱۸ تاسیس شد.

شهردار تهران درباره سرانه فضای سبز تهران گفت: اگر فضای سبز پهنه‌های شمالی و پارک‌های سبز اطراف تهران را هم حساب کنیم بیش از ۱۶ متر مربع سرانه داریم، اما اگر صرفاً در تهران را بخواهیم در نظر بگیریم ۱۲ هکتار است که البته این موضوع با توجه به آلودگی شهر تهران کم است.

وی ادامه داد: حدود سه هزار پارک محله‌ای در تهران داریم برای مثال پارک ملت تار است، همچنین پارک‌های کوچک محلی تا ۳۴ هزار مترمربع هم وجود دارند و جمعاً حدود ۲۴۰۰ پارک محله‌ای وجود دارد در این چهار سال ۱۷ پارک تاسیس شده‌اند و ۱۸ پارک هم در دست تاسیس اند.

شهردار تهران درباره وضعیت کرونایی پایتخت گفت: در تمام دنیا پس از کادر درمان، حوزه مدیریت شهری بیشتر ترین درگیری را با کرونا داشت در بخش حمل و نقل نظافت فضای عمومی آرامستانها بیشترین برخورد را با کرونا داشتیم. در حال نزدیک شدن به سالگرد کرونا هستیم و از دوم اسفند سال گذشته کلیه فضاهای شهری ناوگان حمل و نقل عمومی ضدعفونی شدند و تعداد زیادی از همکاران ما در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: تعدادی از همکاران ما در بهشت زهرا جان خود را از دست دادند و شرایط سختی را داشتند و تقاضا کرده‌ایم و نامه ای به آقای زالی داده‌ایم تا این افراد در اولویت برای تزریق واکسن باشند.

تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد

حناچی تصریح کرد: به جرأت می‌گویم در مقیاس محلات هیچ دستگاهی مانند ما نتوانست به موضوع کرونا ورود پیدا کند، در روز‌های ابتدایی این بیماری ماسک بشدت کم بود، اما تمامی فضا‌های ما مختص تولید ماسک و لوازم ضد عفونی کننده بودند و بسیاری از فرهنگسرا‌ها و مجموعه‌های ورزشی به این امر اختصاص یافتند.

حناچی با بیان اینکه بیشترین اطلاعات را در مقیاس محلات توسط شهرداری تهران ارائه می‌شد، گفت: ما با همکاری نهاد‌های مختلف این کار را انجام دادیم. یک بار با همکاری سپاه ۱۰۰ هزار بسته را توزیع کردیم و به شکل مستقیم در مکان‌های محلی این کار در مساجد، سرا‌های محله و در ورزشگاه‌ها انجام می‌شد.

وی با اشاره به طرح شهید سلیمانی گفت: در بستر سرا‌های محله و خانه‌های سلامت این امر انجام شد و آمار دقیقی از افرادی که در مقیاس محله به کمک‌های مومنانه احتیاج دارند از این طریق انجام شد.

شهردار تهران درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت بیان کرد: قبل از کرونا هم در بخش حمل و نقل بحران داشتیم هم در مترو هم در تاکسیرانی و هم در حوزه اتوبوسرانی بحران‌های وجود داشت. ناوگان اتوبوسرانی تهران بیش از ۵ هزار دستگاه دارد و برای آنکه بتوانیم کامل پوشش دهیم به ۹ هزار دستگاه احتیاج داریم و بسیاری از آن‌ها نیاز به نوسازی دارند.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته تاکنون ۲۰۰ اتوبوس به تهران اضافه‌شده است و قراردادی حدود ۸۰ دستگاه هم در دست تدوین است تا پیش از این دولت ۸۰ درصد تامین حمل و نقل عمومی را می‌داد، اما ما این اتوبوس‌ها را خودمان خریده ایم.

وی ادامه داد: البته از محل تبصره ۱۸ و ۱۹ بودجه‌ای در نظر گرفته ایم حمل و نقل عمومی عمدتاً به دلیل آنچه تولیدات را در بر می‌گیرد به عرض وابستگی بیشتری دارد. مواد اولیه حمل و نقل عمومی از خارج از کشور تامین می‌شود و در شرایط تحریم با کمک ایران خودرو توانستیم تامین کنیم. حمل و نقل عمومی در تهران موضوعی حاکمیتی است و نباید شهرداری را به تنهایی در مقابل آن قرار داد بدون کمک دستگاه‌های حاکمیتی مانند مجلس و دولت نمی‌توانیم از عهده کامل این جریان بر بیاییم.

حناچی گفت: ما ناوگان قدیمی را بازسازی می‌کنیم برای مثال ۲۵۰ دستگاه به چرخه بازگشتند و در حال حاضر بازسازی هزار دستگاه اتوبوس در دست اقدام است؛ اما حدود ۶۰ درصد اتوبوس تهران توسط بخش خصوصی اداره می‌شود اما آخرین اتوبوسی که به این بخش داده شده قیمت ۱۸ میلیون تومان داشته است و اکنون قیمت آن ۳میلیارد است.

حناچی با اشاره به حضور خود در جلسات هیئت دولت گفت: شهردار بنا به دعوت در جلسات هیئت دولت حاضر می‌شود و دعوت نمی شوم اما در مدت زمانی که دعوت می شدن بسیاری از گره‌ها را در حاشیه جلسه هیئت دولت برطرف می‌کردیم.

وی درباره طلب از دولت گفت: بخشی از آنها مربوط به صرفه جویی در سوخت است که در شرایط کنونی ۵۰ درصد افزایش یافته است و بخشی مربوط به دولت خرید واگن های مترو است اما در چنین شرایطی به تعویق افتاده است.

حناچی گفت: هر واگن که وارد کشور می‌شود به یک میلیون یورو پول احتیاج دارد که در گذشت این را دولت میداد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۷۷ واگن به مترو اضافه شده است، گفت: با افتتاح خط ۶ و ۷ برای رسیدن به اهداف خود و سرخط کمتر حدود ۲۰۰۰ واگن احتیاج داریم.

شهردار تهران با اشاره به اورهال کردن واگن‌های مترو گفت: نسل اول واگن هایی که در تهران به کار گرفته شدند هنوز اورهال نشدند با سازمان برنامه و بودجه توافقی درباره اورهال کردن ۴۰۰ واگن داشته‌ایم.

حناچی گفت: خط ۶ و ۷ از طولانی ترین خطوط مترو هستند و طی سال های گذشته به بهره‌برداری کامل رسیدند و خط از شمال غرب به شمال شرق میرود را کلنگ زدیم اما در حال حاضر برای هر ایستگاه به هزار میلیارد تومان احتیاج داریم.

وی درباره نوسازی ناوگان تاکسی گفت: به دنبال این هستیم تا ۵ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شوند.

افتتاح هر ایستگاه ۵۰ هزار نفر را به استفاده کنندگان از مترو اضافه می‌کند

حناچی درباره توسعه آزادراه ها و اتوبان های تهران گفت:  این توسعه بر اساس طرح جامع ترافیکی تهران لازم است اما این که در چه مدت زمانی اجرا شود نتایج متفاوتی دارد. طرح های عمرانی گذشته تونل آرش اسفندیار به بهره‌برداری رسید، کمربندی جنوب تهران از دولت آباد تا امام رضا پس از مدت زیادی تعیین و تکلیف شد و از طرح‌های عمران گذشته چیز زیادی باقی نمانده است.

شهردار تهران تصریح کرد: برای کنترل آلودگی و ترافیک راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم با افتتاح هر ایستگاه چیزی حدود ۵۰ هزار نفر به استفاده کنندگان از مترو اضافه می شوند.

تولید قطار ملی با میزان عدم وابستگی ۸۰ درصدی

وی گفت : البته تامین واگن های مترو در شرایط کرونا یک اصل است و فاصله اجتماعی در مترو در شرایط حاضر برای ما یعنی ۳ برابر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی.

حناچی ادامه داد: واگن ملی پروژه بزرگ است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی پیگیری می شود.

شهردار تهران با اشاره به ساخت واگن گفت: در گذشته باید از چین آنها را وارد می‌کردیم اما در حال حاضر قطعات مختلف مترو که در گذشته توان ساخت آنها را نداشتیم در داخل تولید می شود و در اسفند ماه اولین رام قطار ملی با میزان عدم وابستگی ۸۰ درصدی رونمایی می‌شود و پیرو. آن باید قراردادهای داخلی که نیازمند حمایت دولت است منعقد شود.

شهردار تهران درباره ساختمان‌های ناایمن پایتخت بیان کرد: تاب آوری یک کلانشهر در مقابل بحران هایی که پیش رو دارد موضوعی است که باید تمام کلانشهرها به آن توجه داشته باشند بخشی از مشکلات قابل پیش‌بینی نیستند اما میتوان آنها را تشخیص داد بسیاری از بیمارستان هایی که جدید ساخته شده اند ایمن هستند و بخشی دیگر بیمارستان ها هم مقاوم سازی شده اند بسیاری از شبکه‌های زیرساختی ما به شیرهای اتوماتیک متصل شده‌اند.

حناچی ادامه داد: ۴۰درصد بافت فرسوده تهران هم اکنون بازسازی شده است و آمادگی به شکل نسبی برای حوادث وجود دارد در حال حاضر حدود ۲۳ شتابنگار را خودمان نصب کرده‌ایم و دستگاه‌های مختلف به آن متصل شده اند و می توانند دقایق قبل از زلزله اعلام هشدار کنند و در شرایط سخت جان انسان را نجات دهند.

وی درباره این شتابنگار گفت: بسته به عمق شدت زلزله این دستگاه فعال می‌شود البته زمان وقوع زلزله مشخص نیست ولی با افزایش تعداد این شتابنگار ها می‌توان حدود یک دقیقه زودتر مطلع شد و جان انسان ها را نجات داد.

حناچی درباره پلاسکو گفت: این ساختمان به خوبی مقاومت کرد حدود دو ساعت سوخت و سپس فرو ریخته در حالی که برای ساختمانهای فلزی استاندارد ۹۰ دقیقه بود و امیدوار هستیم ساختمان‌های ناایمن ما مانند پلاسکو دوام بیاورند با این حال شرایط کنونی ما و تجهیزات آتش نشانی تهران نسبت به قبل از حادثه پلاسکو بسیار بهتر شده است.

طی ۱۰ سال اخیر روند آلودگی هوای تهران کاهنده بوده است

شهردار تهران با اشاره به آلودگی هوای پایتخت گفت: دقیق‌ترین دستگاه‌های کنترل کیفیت آلودگی هوا را در شهرداری تهران داریم هرچند تعداد آن‌ها کم است، اما عملکرد قابل قبولی دارند. در زمینه آلودگی هوا دو موضوع مد نظر قرار دارد. ما از اواخر آبان تا اواسط دی با وارونگی دما مواجه هستیم در صورتی که آلاینده‌ها کاهش پیدا نکنند، چون جریان باد به حداقل می‌رسد انباشته می‌شوند و تولید خطر می‌کنند.

وی ادامه داد: با افزایش جریان باد، آلودگی رفع می‌شود. اگر نمودار ۱۰ سال آلودگی هوای تهران را مشاهده کنیم می‌بینیم که روند و آن‌ها کاهنده بوده و دلیل آن دوربین‌های کنترل ترافیک معاینه فنی و وضعیت خودرو‌ها بوده است، اما در شرایط آلودگی کارخانه‌ها نباید مازوت بسوزانند و چیزی که ما باید در شرایط اضطراری گزارش کنیم را می‌گوییم.

پرکردن ۱۲ گود تهران با همکاری قوه قضاییه

حناچی درباره گود‌های تهران گفت: قرار بوده است در این گودها ساختمان ساخته شود که این کار انجام نشده است. تاکنون ۱۲ گود پرخطر با همکاری قوه قضاییه پر شده و همین تعداد هم در دستور کار است و اخطار داده‌ایم که اگر برای قوت‌های خود اقدام نکنند آن‌ها پر خواهد شد.

وی درباره ساختمان‌های پرخطر گفت: این ساختمان‌ها هم با همکاری دستگاه قضا اخطار‌های لازم را می‌گیرند.

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت بازداشتی‌های این سازمان گفت: شهرداری تهران در مقیاس استان بزرگترین است. حدود ۱۰۰ هزار نفر کارکن درگیر و در حال حاضر حدود ۵۹ هزار پرسنل رسمی در شهرداری وجود دارد. این دستگاه ۳۰ هزار میلیارد بودجه دارد و این یعنی ابر دستگاه است و ممکن است اتفاقاتی در آن رخ دهد، اما زمانی موضوع مشکل زا می‌شود که ما نسبت به فساد توجه نداشته باشیم، اما با همکاری قوه قضائیه و خودمان این موضوع در دست بررسی است تمامی این موارد در حد اتهام است و ترجیح می‌دهم زمانی درباره آن‌ها صحبت کنند که موضوع قطعی شده باشد.