نشانه‌ها و روش درمان روان‌پریشی چیست؟
اختلالات روان پریشی یا سایکوتیک حالتی است که فرد در آن فاصله موجود بین خیال و واقعیت را درک نمی‌کند و دچار توهم‌های سمعی و بصری می‌شود و معمولا افرادی که دچار این حالت می‌شوند قدرت تصمیم گیری‌های مهم در زندگی روزمره خود را ندارند.
 
مشخصات روان‌پریشی ممکن است در دوران کودکی ظاهر شده و با گذشت زمان بدتر شود که در این مطلب، با برخی از رایج‌ترین علائم روان‌پریشی آشنا می شوید.
 
جذابیت سطحی

افراد روان‌پریش اغلب از نظر ظاهری دوست‌داشتنی و آن‌ها معمولاً اهل گفتگو هستند و داستان‌هایی که به آن ها جلوه می دهد را به اشتراک می‌گذارند و ممکن است افرادی بامزه و کاریزماتیک نیز باشند.

 

 

نیاز به تحریک

افراد مبتلا به روان‌پریشی هیجان را دوست دارند و تمایل دارند که در زندگی دائما به کارهایی که می خواهند انجام دهند عمل کنند و اغلب, مایلند یک زندگی با ریتم سریع داشته باشند.

اغلب اوقات، نیاز افراد روان پریش به تحریک شامل شکستن قوانین است و ممکن است آن ها از این که از هیجان کار دور شوند لذت ببرند و یا حتی ممکن است این واقعیت را دوست داشته باشند که هر لحظه می‌توانند "گرفتار" شوند و در نتیجه، آن‌ها اغلب تلاش می‌کنند که درگیر کار‌های کسل‌کننده یا تکراری باشند و ممکن است کار‌های روزمره را تحمل نکنند.

دروغ پاتولوژیک

افراد روان‌پریش برای زیبا به نظر رسیدن و رهایی از مشکلات, دروغ می‌گویند، اما آن‌ها برای پوشاندن دروغ‌های قبلی خود نیز دروغ می‌گویند. آن‌ها گاهی اوقات به دلیل فراموش کردن آنچه که گفته‌اند، در راست نگه داشتن داستان‌های خود مشکل دارند.

اگر چنین فردی توسط کسی به چالش کشیده شود، آن‌ها به سادگی حرف خود را تغییر می‌دهند یا حقایق را متناسب با شرایط دوباره کار می‌کنند.

حس خود بزرگ بینی

افراد روان‌پریش نسبت به خود نگاهی باد کرده دارند به طوری که  آن‌ها خود را مهم و دارای حق می‌دانند و معمولاً  بر این باور و احساس هستند که طبق قوانین خود زندگی می‌کنند و فکر می‌کنند قوانین در مورد آن‌ها اعمال نمی‌شود.

نافذ

سایکوپات‌ها واقعاً در وادار کردن افراد دیگر به انجام آنچه می‌خواهند، خوب عمل می‌کنند و ممکن است  آن‌ها در هنگام دروغگویی روی گناه یک شخص بازی کرده تا شخص دیگری را وادار به انجام دادن کار خود کنند.

نشانه‌ها و روش درمان روان‌پریشی چیست؟

 پشیمان نشدن

روان‌پریش‌ها به  چگونگی تاثیر رفتارشان روی افراد دیگر اهمیتی نمی دهند و ممکن است آن‌ها چیزی که به کسی آسیب می‌رساند را فراموش کنند و یا ممکن است به جریحه دار شدن احساسات دیگران بیش از حد واکنش نشان دهند و در نهایت, آن‌ها هیچ گناهی برای ایجاد درد در مردم تجربه نمی کنند و در واقع، آن‌ها اغلب رفتار خود را منطقی می‌دانند و افراد دیگر را سرزنش می‌کنند.

تأثیر کم‌عمق

این گونه افراد احساسات زیادی را نشان نمی‌دهند  و یا حداقل, این احساسات واقعی نیستند و ممکن است بیشتر اوقات سرد و بی احساس به نظر برسند، اما وقتی این خدمات به خوبی به آن‌ها کمک می‌کند ممکن است نمایشی چشمگیر از احساسات را به نمایش بگذارند.

افراد روان پریش معمولاً تاثیرکوتاه مدت و کاملاً کم‌عمقی دارند و به عنوان مثال، اگر بتوانند کسی را بترسانند، ممکن است خشم خود را نشان دهند و یا ممکن است برای تاثیرگذاشتن روی شخصی غمگین باشند، اما آن‌ها واقعاً این احساسات را تجربه نمی‌کنند.

 همدلی نکردن

افراد روان‌پریش برای درک چگونگی احساس ترس، ناراحتی یا اضطراب شخص دیگری تلاش می‌کنند و فقط برای آن‌ها منطقی نیست، زیرا آن‌ها نمی توانند آن طور که باید مردم را درک کنند و در حقیقت, نسبت به افرادی که رنج می‌برند، کاملاً بی تفاوت هستند حتی اگر آن فرد یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده باشد.

سبک زندگی انگلی

سایکوپات‌ها ممکن است داستان‌های گریه‌آوری در مورد دلیل کسب درآمد نکردن خود تعریف‌کنند یا ممکن است اغلب گزارش دهند که توسط دیگران قربانی شده‌اند و سپس، برای نشان دادن این که از نظر مالی به آن‌ها وابسته باشند، از مهربانی دیگران بهره ببرند‌ و بدون توجه به احساس افراد، از آن ها  برای بدست آوردن هر آنچه می‌توانند استفاده ‌کنند.