برای پیشرفت در تولید داخل به آزمایشگاه‌های مرجع نیاز داریم

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: مشکل اصلی ما این است که به موقع به تولیدات داخلی نمی‌پردازیم.

او افزود: اگر استراتژی توسعه صنعتی در کشور را مشخص کنیم و بر اساس آن قدم برداریم، در بخشی که مربوط به توسعه فیزیکی است پیشرفت خواهیم کرد.

طیبی ادامه داد: اگر در ابتدا میزان تولید نفت در صنعت نفت کشور، چگونگی افزایش فرآورده بیشتر نفت، گاز، فولاد، مس و آلومینیوم در صنعت پتروشیمی را با دانش‌های مورد نیاز مشخص کنیم و به موقع تولید فناوری‌ها را به مراکز تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی یا دانشگاه‌ها سفارش دهیم و یا اینکه صنایع بزرگ را اجبار به ایجاد دارندگی کنیم، صد در صد پیشرفت خواهیم کرد.

او با بیان اینکه اشکال کار ما در این است که در زمان استفاده از محصولات فناورانه در صنعت به فکر ساخت آن‌ها می‌افتیم، تاکید کرد: انجام تحقیقات کاریابی زمان خاصی را می‌طلبد و با توجه به اینکه در کشورمان هنوز آزمایشگاه‌های مرجع ساخته نشده است؛ بنابراین با مشخص کردن استراتژی‌های صنعتی می‌توانیم در زمینه تولیدات فناورانه پیش قدم شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: استراتژی صنعتی به معنای این است که می‌خواهیم در چند حوزه خاص صاحب دانش شده در دنیا هم صاحب نام شویم. به طور حتم یکی از نیاز‌های ما در این زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع است.

طیبی ادامه داد: آزمایشگاه مرجع به این معناست که شرایط تست محیطی فراهم شود، برای مثال ساخت تجهیزی مانند مته حفاری و سیستم رانش مترو و تست آن‌ها با استفاده از استاندارد‌های لازم در آزمایشگاه‌های مرجع باعث می‌شود تا محصولات تولیدی ما در صنعت مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور مطرح کرد: در حال حاضر مته‌ حفاری به دست محققان کشور ساخته شده است و منتظر هستیم تا ببینیم در کدام یک از چاه‌های ایران که در آن حفاری انجام می‌شود امکان ارزیابی و تست مته‌های تولیدی وجود دارد، در حالی که برای پیشرفت هرچه سریع‌تر در تولید داخلی باید آزمایشگاه‌های مرجع داشته باشیم یا اینکه حداقل موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی یا یکی از مراکز تحقیقاتی آزمایشگاه مرجع داشته باشند تا بتوان این مته را در آنجا ارزیابی کرد.

طیبی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود خیلی از افراد اعتقادی به توان ساخت داخلی یا حمایت از تولید ملی نداشته باشند، نداشتن آزمایشگاه‌های مرجع است و باید مراکزی که وظیفه آن‌ها تولید فناوری است به ساخت و ایجاد آن اقدام کنند.