مهمترین علامت های کرونای انگلیسی

حمید سوری در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره تاثیر ویروس انگلیسی کرونا بر بدن انسان و مرگ سریع اظهار داشت: قابلیت بیماری زایی این ویروس بالا است. در سطح کشور پراکندگی های متنوعی دارد و بیشتر در جنوب کشور قابل مشاهده است. این ویروس تفاوت های بالینی با ویروس اصلی ووهان دارد. در نوع انگلیسی تب از علائم مهم محسوب می شود، سرعت پیشرفت بیماری بیشتر است و گاهی افراد خلط دارند اما این به معنی آن نیست که می تواند طی 3 روز فرد را از پای درآورد. سرعت گسترش بیماری زیاد است و می تواند فرد مبتلا را دچار غفلت کند.

وی افزود: افرادی که به بیماری کرونای انگلیسی مبتلا می شوند معمولا در سه روز اول حال عمومی خوبی داشته و مشکل جدی ندارند به همین دلیل در مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خدمات تعلل می کنند.

رئیس کمیته شورای اپیدمیولوژی کرونا با اعلام اینکه تب شاخص ترین علامت در بیماری کرونای انگلیسی است خاطرنشان کرد: سرفه و بقیه عوامل هم به جز تب وجود دارند ولی به نظر می رسد تب بالای 38 درجه اصلی ترین علامت است. اگرچه این بیماری تابلوی بالینی یکسان و ثابتی ندارد و نکته مهم در این بین سرعت پیشرفت بیماری است. افراد نباید تصور کنند این بیماری ساده است بلکه با افزایش علامت باید به سرعت با پزشک معالج تماس بگیرند تا وی معاینات لازم را انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اساس کار همچنان تمهیدات پیشگیرانه و رعایت پروتکل های بهداشتی است گفت: از مجموعه ویروس های جهش یافته بیشتر ویروس های آفریقای جنوبی، برزیلی و انگلیسی مهم و نگران کننده هستند. دو نوع اول که خوشبختانه به کشور ما وارد نشده و بیماران نوع انگلیسی هم با تمهیدات اتخاذشده شناسایی و رهگیریی شده و تیم های واکنش سریع درتعامل با مقامات استانی به سرعت وارد عمل شده و مجموعه را تحت کنترل قرار می دهند.

سوری در واکنش به اظهارات دکتر حریرچی مبنی بر اینکه حدود 11 ماه است جهش ویروس در کشور ما رخ نداده است گفت: استعداد بالقوه جهش همیشه وجود دارد اما اتفاقی حتمی نیست. همه چیز به سیاست های اتخاذشده و اجرای آنها و همراهی مردم برای رعایت پروتکل ها بستگی دارد. موردی که بسیار نگران کننده است عدم رعایت پروتکل ها توسط برخی گروه ها است. بر اساس آمار، این پروتکل ها در برخی شهر ها به مقدار کافی رعایت نمی شود به همین دلیل آن دسته افرادی که این قوانین را رعایت نمی کنند، دیگر هموطنان را قربانی بی توجهی و کم توجهی خود می کنند.