خیانت علت ۶۷ درصد شوهرکشی‌ها

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، دکتر لیلا بهنام در نشست واکاوی آسیبهای خانواده و روابط زناشویی با اشاره به این آمار اظهار داشت: پس از ازدواج قالب افراد از همسرانشان انتظار دارند در طول ازدواج از نظر جنسی و عاطفی وفادار بمانند. بیشتر مردم وفاداری زناشویی را امری مهم میدانند. تعاریف متفاوتی از روابط فرا زناشویی وجود دارد که شاید بتوان گفت خیانت یعنی تخطی از پیمان بین زوجین در مورد مسایل انحصاریات عاطفی و جنسی است.

وی افزود: روابط فرا زناشویی غالباً با دو مولفه که می توانند همزمان یا به تنهایی وجود داشته باشند شناسایی می‌شوند. نخستین مولفه عاطفی که شامل صرف انرژی، زمان و صمیمیتی است که در انحصار همسر بوده است. مولفه دیگر جسمانی است. نتایج تحقیقی که در ۱۵ استان کشور انجام شده است نشان می‌دهد خیانت علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است. ۳۳ درصد مردان هم با واکنش در برابر خشونت، حمله ناگهانی و تهدید از سوی همسر خود مواجه بوده‌اند.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: تاثیری که به وسیله خیانت به وجود می‌آید به طور چشمگیری روابط را ویران می‌سازد. تاثیر خیانت بر هر دو زوج احساس گناه، بی‌وفایی، از بین رفتن اعتماد، از دست دادن هویت، خشم، استرس و بی‌قراری می‌باشد.

معاون توانبخشی سازمان دفاع از قربانیان خشونت ادامه داد: فهم دلایل روابط فرا زناشویی و فاکتورهای تاثیرگذار در آن اهمیت شاخصی در پیشگیری از وقوع و شیوع آن در جامعه دارد. عوامل متعدد فردی- شخصیتی، اجتماعی- ارتباطی و خانوادگی در بروز روابط فرا زناشویی سهم دارد. عواملی چون نارضایتی از رابطه فعلی، تمایل و اشتیاق برای تنوع یا هیجان، انتقام یا خشم، احساس عدم امنیت، بلوغ نایافتگی، دلبستگی و سبکهای دلبستگی زوجین، در دسترس نبودن همسر، مصرف دارو و الکل و ویژگیهای شخصیتی و خلقی از جمله دیگر عوامل موثر در شکل گیری روابط فرا زناشویی است.