باید آتش نشانان زن بیشتر شوند

 زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در آیین افتتاح ۳ ایستگاه آتش نشانی و رونمایی از تجهیزات سازمان آتش نشانی اظهار کرد: تاب آوری در برابر بحران‌ها در سطوح مختلف مطرح است و هر سازمانی در مواجهه با بحران واکنش‌های متعددی دارد.

وی با اشاره به این واکنش‌ها گفت: واکنشی که هر سازمان نشان می‌دهد نشان از قدرت تصمیم گیری او دارد. در تجارب جهانی نشان داده شده هر چقدر شهر‌ها و کشور‌ها در تقویت و ته‌چین زیرساخت‌های خود قوی باشند در مواجهه با بحران مدیریت بهتری دارند و موفقیت بیشتری را فراهم می‌کند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یکی از سازمان‌های تخصصی و بسیار اثرگذار است گفت: هرچقدر این سازمان تجهیزات بیشتری داشته باشد، هنگام حادثه و در کار امداد و نجات موثرتر است و با سرعت و کیفیت بیشتر حادثه را مدیریت می‌کند

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در بحث مکانیابی، تخصیص ایستگاه‌های جدید، مقاوم سازی و بازسازی ساختمان‌های ستادی باید اثر گذار بود که خوشبختانه در حال حاضر مدیریت شهری جدید این اثر را گذاشته است.

وی ادامه داد: شهر تهران با توجه به جغرافیا و وسعتی که دارد نیاز به ۱۴۵ ایستگاه آتش نشانی دارد که از مجموع آن‌ها تاکنون ۱۳۳ ایستگاه ساخته و تجهیز شده‌اند و تعدادی هم در دست ساخت هستند و حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برای احداث مقاوم سازی و نوسازی ایستگاه‌های آتش نشانی هزینه شده است.

صدراعظم نوری با اشاره به ابتکاراتی که شهرداری و شورای شهر انجام داده‌اند گفت: در محل بودجه از محل ۲ درصد عوارض ایمنی ساز و کاری تدوین شد تا توسط سازمان آتش نشانی قابل برداشت برای خرید تجهیزات آتش نشانی و ساختمان‌ها باشد و همین موضوع منجر به این شد که در حال حاضر آتش نشانی تجهیزات خوبی دارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مجبور هستیم تا این بخش را در بودجه تغییر دهیم البته امیدوار هستند تا به گونه‌ای عمل شود که سازمانی مانند آتش نشانی سازمان بوستان‌ها و حمل و نقل ترافیک آسیب نبینند و بتوانند از عوارضی که مستقیم و ۱۰۰ درصد تخصیص یافته برای آن‌ها منظور می‌شود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری با توجه به آن که شهر فروشی نمی‌کند از لحاظ درآمد به شدت در فشار است، اما برنامه‌ریزی کرده تا نیاز‌ها را برطرف کرده و تجهیزات را فراهم کند و اداره شهر تهران با توجه به محدودیت‌های خود خواسته و تحریم‌ها در مشکل است.

صدراعظم نوری با اشاره به بعد تاب‌آوری شهر تهران گفت: یکی از اقدامات HSE بوده است و امیدوارم این مصوبه از هیئت تطبیق خارج شود تا به اجرایی شدن برسد.

عضو شورای شهر تهران گفت: آتش نشانی قول داده است تا از نیرو‌های زن استفاده کند و این نیرو‌ها باید در سازمان آتش نشانی بیشتر شوند تا آن‌ها بتوانند در حوزه تخصصی از زنان با تجربه استفاده کنند.