آخرین آمار عملکرد پلیس پیشگیری در ۱۱ ماهه سال جاری

 سردار مهدی معصوم بیگی در نشست خبری با تشریح عملکرد ۱۱ ماهه این پلیس اظهار داشت: حوزه ماموریتی پلیس پیشگیری ناجا ؛ بسیار وسیع و متنوع است و شامل ماموریت های؛ کلانتری ها، پاسگاه ها، پلیس فرودگاه های کشور، پلیس راه آهن کشور، یگان های امداد، یگان های حفاظتی دستگاه های اجرایی و د ولتی ، مرکز انتظام، ایستگاه های ایست و بازرسی و ... است.

وی گفت :درواقع ماموریت های این پلیس هم معطوف به پیشگیری می باشد و هم شامل کشف و مقابله با جرایم است؛ انتظام بخشی به جامعه و برقراری نظم و امنیت عمومی نیز از محورهای اصلی ماموریت های پلیس پیشگیری ناجا محسوب می شود.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از جرم و ارتقاء نظم و امنیت عمومی با همگانی کردن پیشگیری از جرم راهبرد جدی این پلیس است، افزود: معتقدیم همه آحاد مردم باید در این راهبرد اولویت دار پلیس پیشگیری ناجا ایفا نقش کنند و وظیفه اجتماعی خودشان را در این حوزه انجام دهند و به خادمان خود در نیروی انتظامی کمک کنند، با این تفکر و باور امروز شاهدیم که این پلیس در حوزه پیشگیری از جرم و کنترل آن به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: قدرت و توان پلیس زمانی مضاعف می شود که امکان اجرای بهینه ماموریت های پلیس فراهم شود و قطعا آحاد مردم در تحقق این مهم می توانند با احساس مسئولیت اجتماعی   ایفا نقش کنند.

همگانی کردن پیشگیری از جرم

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه راهبرد اساسی پلیس پیشگیری ناجا؛ همگانی کردن پیشگیری از جرم است، یادآور شد: بحمداله طی سال های اخیر شاهد هستیم که مردم به طرق مختلف با فرزندان خود در پلیس پیشگیری همکاری و همراهی دارند و ما قدردان این تعامل هستیم.

سردار معصوم بیگی اضافه کرد: نیروی انتظامی برای انجام ماموریت های خود هم از رویکرد پیشگیری و ایجابی بهره می برد و هم در مواقع لازم در حوزه مقابله و سلبی ایفای نقش می کند، در هر حال رویکرد جدی نیروی انتظامی بهره مندی برای استفاده از سازوکارهای ایجابی در ماموریت ها است، اما قدرت مقابله و سخت پلیس برای آن چند درصدی که در تلاشند امنیت و آسایش و مردم را به مخاطره بیندازند، ظهور و بروز دارد.

پلیس پیشگیری ناجا؛ در اوج آمادگی

وی با بیان اینکه این پلیس در اوج آمادگی برای انجام ماموریت ها است، از روند افزایشی دستاوردهای پلیس پیشگیری خبر داد و گفت: تمرکز بر ا فزایش قدرت کشف در حوزه ماموریتی این پلیس، از راهبردهای جدی ما است ، به طوری که به طور مشخص در 11 ماهه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حوزه ماموریتی کلانتری و پاسگاه ها شاهد افزایش 210 درصدی قدرت کشف هستیم.

هدف‌گذاری هوشمندانه برای کاهش سرقت‌ها

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: قدرت مقابله با سارقان و مجرمان، مبین هدف گذاری دقیق ، هوشمندانه و سنجیده پلیس پیشگیری ناجا است، به طوری که یکی از دستاوردهای این پلیس تلاش برای کنترل جرم است و با تمرکز بر این راهبرد شاهد کاهش قابل توجهی از سرقت ها هستیم.

وی گفت: سرقت محتویات و قطعات خودرو در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش 3 درصدی، جیب بری کاهش 47 درصدی، سرقت احشام کاهش 29 درصدی ، سرقت از بانک ها کاهش 80 درصدی، سرقت از طلا فروشی ها کاهش 30 درصدی داشته است.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: میزان دستگیری سارقان توسط پلیس پیشگیری ناجا طی بازه زمانی اشاره شده رشد 18 درصدی داشته است، این در حالی است که باید بگویم 80 درصد  متهمان به سرقت  توسط کلانتری ها و پاسگاه ها دستگیر شده اند.

سردار معصوم بیگی آمار امدادرسانی پلیس پیشگیری ناجا به امدادخواهان را در 11 ماهه سال جاری ، 17 میلیون نفر برشمرد و افزود: توسط همکارانم به 17 میلیون مورد امدادخواهی صورت گرفته از سوی شهروندان و همکاران ، پاسخ داده شده که از این 17 میلیون امدادخواهی ، 81 درصد توسط 110 و 19 درصد شامل مراجعات مردمی به یگان های انتظامی، کلانتری ها و پاسگاه ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده امدادخواهی ها در بخش های مربوط به جرایم عمومی علیه اشخاص و اموال بوده و نزاع و درگیری در رتبه دوم امدادخواهی و اختلافات خانوادگی در رتبه سوم جای دارد.

مراجعه 700 هزار نفر به دوایر مشاوره

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح کارکردهای دوایر مشاوره و مددکاری ناجا پرداخت و گفت: 700 هزار نفر در طول 11 ماهه سال جاری به این دوایر مراجعه کرده اند که این میزان مراجعه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 8 درصدی داشته است و باید بگویم 70 درصد از پرونده های ارجاعی به این دوایر به صلح و مصالحه منتج شده است.

سردار معصوم بیگی در ادامه به تشریح عملکرد پلیس پیشگیری ناجا در مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس پرداخت و افزود: طی بازه زمانی اشاره شده  20 درصد از توان پلیس پیشگیری ناجا به فرایند مقابله با ویروس کرونا اختصاص یافته است؛ بالغ بر 230 هزار نفر از نیروهای این پلیس در ماموریت مقابله با ویروس منحوس کرونا به کارگیری شده اند و بالغ بر 2 میلیون مورد تذکر لسانی در این حوزه توسط همکارانم صورت گرفته ، از طرفی 780 هزار خودرو در اجرای طرح محدودیت ترددها به همت نیروهای پلیس پیشگیری ناجا به موطن خود بازگردانده شده اند .

 پیش رو در مقابله با احتکار

وی یادآور شد: در مجموع بالغ بر 540 ایستگاه ایست و کنترل در سال جاری توسط همکارانم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی و عملیاتی شده است؛ همچنین این پلیس در فرآیند مقابله با احتکار مواد بهداشتی و اقلام پزشکی چون ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و ... دستاوردهای مطلوبی داشته است و در واقع این پلیس در فرایند مقابله با احتکار پیش رو بوده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: به اعتبار سامانه های موجود و برابر ارزیابی های صورت گرفته در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان تقدیر از همکارانم 2.6 درصد رشد و شکایت حدود 27 درصد کاهش داشته است، همچنین طی بررسی مرکز پایش هوشمند پلیس پیشگیری به صورت متمرکز در نظرسنجی که از شهروندان درباره رفتار مناسب کارکنان داشته ایم شاهد رشد 13 درصدی و از طرفی در فرایند عملکرد مناسب نیروهای این پلیس شاهد رشد 18 درصدی هستیم.

 رضایت شهروندان از پلیس پیشگیری

وی افزود: در مجموع  بالغ بر 80 درصد از شهروندانی که مورد سوال مرکز پایش پلیس پیشگیری ناجا قرار گرفته اند از رفتار و عملکرد ماموران این پلیس ابراز رضایت داشتند.

 دستاوردهای پلیس فرودگاه‌های کشور

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای پلیس فرودگاه های کشور پرداخت و از موفقیت های این پلیس خبر داد.

وی بیان کرد: ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه به همت پلیس فرودگاه های کشور، 541 هزار میلیارد ریال است که در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 180 درصدی هستیم؛ هزار و 300 نفر در حوزه قاچاق کالا و ارز توسط این پلیس دستگیر شده اند.

سردار معصوم بیگی تاکید کرد: ارزش ریالی ارز قاچاق مکشوفه توسط پلیس فرودگاه های کشور نیز برابر هزار و 500 میلیارد ریال است که این عدد بیانگر رشد 15 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است و باید بگویم 144 نفر در فرآیند مقابله با قاچاق ارز به همت نیروهای پلیس فرودگاه های کشور دستگیر شده اند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا تاکید : در مجموع؛ 2 هزار میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه ( ارز ، طلا و... ) به همت پلیس فرودگاه های کشور بوده است.

کشف هزار و 200 کیلو انواع مواد مخدر در فرودگاه ها

وی ادامه داد: بالغ بر هزار و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط پلیس فرودگاه های کشور کشف شده است و در حوزه مربوط به سرقت، 30 درصد از سرقت های مربوط به فرودگاه های کشور کاهش یافته و بیش از 250 نفر از متهمان به سرقت در این حوزه دستگیر شده اند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در مجموع؛ بالغ بر 26 میلیون نفر از مسافرانی که از فرودگاه های کشور ( پروازهای داخلی و خارجی) استفاده کرده اند در کمال نظم و امنیت از خدمات هوایی بهره بردند و جا دارد از تلاش شبانه روزی همه همکارانم در پلیس فرودگاه های کشور قدردانی کنم.

سردار معصوم بیگی همچنین در تشریح کشف خودروهایی که دارای حکم قضائی بوده یا از نوع سرقتی محسوب می شدند، گفت: به همت پلیس فرودگاه های کشور 11 هزار خودرو کشف یا توقیف شده اند که نشان از تمرکز و تلاش همکارانم در این حوزه دارد.

سردار معصوم بیگی  در ادامه نشست خبری به تشریح دستاوردهای پلیس راه آهن پرداخت و اظهار داشت: مجموع ارزش ریالی کالاهای مکشوفه در حوزه قاچاق ( کالا و ارز) به همت این پلیس معادل 112 میلیارد ریال برآورد شده است و طی فرآیند مقابله با قاچاق کالا 300 نفر توسط پلیس راه آهن کشور دستگیر شده اند.

وی به تشریح عملکرد این پلیس در مقابله با مواد مخدر پرداخت و افزود: در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 38 درصدی کشفیات این پلیس در حوزه مواد مخدر بوده ایم، همچنین دستگیری قاچاقچیان مواد توسط این پلیس رشد 250 درصدی داشته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به دستاوردهای پلیس راه آهن کشور در کشف سرقت یادآور شد: 25 درصد قدرت کشف  سرقت توسط پلیس راه آهن فزونی داشته و میزان دستگیری سارقان نیز  رشد 32 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه امنیت ریلی 14 هزار کیلومتر از خطوط راه آهن توسط پلیس تامین شده است، ادامه داد: 45 میلیون تن بار توسط خطوط ریلی و با تامین امنیت پلیس جابه جا شده اند.

عملکرد یگان های حفاظتی

سردار معصوم بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد یگان های حفاظتی پرداخت و افزود: ماموریت یگان حفاظت سازمان محیط زیست بسیار حائز اهمیت است به طوری که توسط این یگان و در راستای مقابله با شکارچیان غیرمجاز 4 هزار و 500 سلاح شکاری و جنگی کشف و ضبط شده است.

وی از افزایش 13 درصدی تشکیل پرونده برای افرادی که اقدام به حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اقلام عتیقه می کنند خبر داد و گفت: در این حوزه میزان دستگیرشدگان رشد 24 درصدی و اقلام مکشوفه اصلی در حوزه میراث فرهنگی افزایش 17 درصدی داشته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطر نشان کرد: بالغ بر 12 هزار قلم اقلام مکشوفه میراث فرهنگی اصلی و 6 هزار و 500 قلم اقلام کشف شده از نوع  تقلبی کشف شده است، همچنین باید بگویم در 11 ماهه امسال ضبط و توقیف فلزیاب رشد 35 درصدی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از دستگیری فردی خبر داد که با عنوان پوآرو در حوزه میراث فرهنگی اقدام مجرمانه انجام می داد و بیان کرد: این فرد با راه اندازی پیجی در اینستاگرام با حدود 30 الی 40 هزار نفر فالوور، به آموزش درباره نحوه کشف عتیقه می پرداخت و فعالیت های مجرمانه دیگری داشت که توسط یگان حفاظت از میراث فرهنگی در غرب کشور شناسایی و دستگیر شد.

این مقام ارشد انتظامی همچنین از اجرای طرح میراث بانان افتخاری به همت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و گفت: اجرای این طرح با هدف جلب مشارکت های مردمی به منظور صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای این پلیس در مقابله با زمین خواری پرداخت و اظهار داشت: بالغ بر 39 هزار خلع  ید در 11 ماهه سال جاری به همت یگان حفاظت از اراضی انجام شده و همچنین بالغ بر 27 هزار هکتار از اراضی متصرفی ، رفع تصرف و تعرض شده است.

سردار معصوم بیگی یادآور شد: در فرآیند خلع ید افزایش 57 درصدی و در حوزه رفع تصرف و تعرض به اراضی نیز روند رشد 15 درصدی را شاهدیم.

وی تاکید کرد: 2 هزار و 6 میلیارد ریال ارزش ریالی زمین های رفع تصرف شده است و بالغ بر 33 هزار پرونده مربوط به حوزه مبارزه با زمین خواری تشکیل شده که در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 17 درصدی داشته است.

فعالیت 50 هزار نگهبان محله در سراسر کشور

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار 50 هزار نفری نگهبانان محله آموزش دیده در سطح کشور اظهار داشت: نگهبانان محله که تحت عنوان موسسات حفاظتی و مراقبتی فعالیت می کند و در رصد و حمایت همکاران من در پلیس پیشگیری هستند و به فرآیند پیشگیری از جرم و امنیت محلات کمک شایانی می کنند.

وی با بیان اینکه در همین جا از آحاد مردم درخواست می کنم از ظرفیت نگهبانان محله بیشتر استفاده کنند، تصریح کرد: ظرفیت های قانونی برای جلب مشارکت مردم در تامین و توسعه نظم و امنیت ایجاد کرده ایم که یکی از این ظرفیت های قانونی، فعالیت نگهبانان محله است.

سردار معصوم بیگی تصریح کرد: نگهبانان محله در 12 هزار نقطه از کشور مستقر هستند و هر کجا که این عزیزان تلاش می کنند نقش موثری در پیشگیری از جرم دارند.

هوشمندسازی؛ اولویت پلیس پیشگیری

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به تحقق شعار هوشمندسازی پلیس در پلیس پیشگیری ناجا اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی یکی از اولویت های کلان نیروی انتظامی و از برنامه های راهبردی پلیس پیشگیری ناجا است؛ ارتباط الکترونیک با پزشکی قانونی، ارسال و دریافت مکاتبات توسط کلانتری ها و پاسگاه ها به صورت الکترونیکی و ... بخشی از اقدامات ما در حوزه تحقق این شعار است.

وی افزود: عمده تحت نظرگاه ها به دوربین مداربسته متصل است که این مهم در راستای صیانت از کارکنان و رعایت حقوق شهروندی انجام شده است، این در حالی است که تعداد قابل توجهی از گشتی های پلیس پیشگیری ناجا به سامانه های هوشمند متصل می باشد.

تحول در کلانتری ها

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در بخش دیگری از سخنان خود فرآیند  تحول در کلانتری ها و پاسگاه ها را تشریح کرد و گفت: قرارگاهی به عنوان قرارگاه تحول کلانتری ها و پاسگاه ها به فرماندهی سردار اشتری راه اندازی و این قرارگاه مرکزی ، 10 کمیته تخصصی و فرعی دارد که در استان ها فرماندهی این قرارگاه بر عهده فرماندهان انتظامی استان ها می باشد.

وی با بیان اینکه کلانتری ها و پاسگاه ها ویترین عملکردی نیروی انتظامی است، تاکید کرد: تداوم تحول در کلانتری و پاسگاه ها همچنان از اولویت های پلیس پیشگیری ناجا در سال 1400 می باشد.

توصیه به شهروندان

سردار معصوم بیگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ماه های پایانی سال هستیم، خطاب به شهروندان توصیه هایی داشت و اظهار کرد: از هم اکنون باید مراقب فرزندانمان به خصوص با نزدیک شدن به پایان سال و فرا رسیدن ( چهارشنبه پایانی سال) باشیم که به تعبیری چهارشنبه سوری یا به عبارتی چهارشنبه سوزی است که متاسفانه شاهد استفاده برخی از نوجوانان و جوانان از مواد منفجره و محترقه هستیم.

وی یادآور شد: متاسفانه طی چند روز اخیر در خبرها دیدیم و شنیدم در یکی از استان ها و در منزل مسکونی حاوی مواد محترقه، دو نوجوان دچار آسیب شدند و لازم است که به ویژه اولیاء و پدران و مادران مراقبت های لازم را داشته باشند .

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پلیس مراقب است، ادامه داد: مراقبت پلیس به تنهایی کافی نیست و لازم است که مردم به کمک پلیس بیایند و مواظب فرزندان خود باشند تا از رفتارهای پرخطر در این ایام دور باشند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین در توصیه دیگری به شهروندان گفت: برای خانه تکانی، نظافت منزل و آپارتمان حتما از نیروهای خدماتی شرکت های مطمئن و معتبر استفاده کنید، همچنین در این ایام از حمل غیرضروری وجوه نقد، طلاجات ، اسناد مهم و ... خودداری کنید.

سردار معصوم بیگی خاطر نشان کرد: به هموطنان عزیز توصیه می کنم که حتی المقدرو از نگهداری طلاجات، ارز و وجوه در منازل پرهیز و اقلام ارزشمند خود را به صندوق امانات در بانکها بسپارند.