به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، محمد ناظمی اردکانی صبح روز سه شنبه در همایش ملی حقوق ثبت احوال افزود: ثبت احوال یک سازمان حاکمیتی و زیرساختی است که از لحاظ ساختاری بسیار گسترده است به طوری که ثبت وقایع حیاتی چهارگانه، صدور اسناد هویتی برای ایرانیان و همچنین تولید و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی از جمله وظایف این سازمان است.

وی تاکید کرد: ‌ با استفاده از فناوری‌های جدید در حال حاضر ثبت واقعی چهارگانه به صورت آنلاین و در لحظه ای انجام می‌شود و این اطلاعات در اختیار ما قرار می گیرد.

رئیس سازمان ثبت احوال در خصوص نوین سازی سازمان گفت: فرآیند نوین سازی، استفاده از فناوری‌های جدید است که هم اکنون در این سازمان به خوبی دنبال می‌شود.

به گفته وی اصلاح قانون ثبت احوال هم اکنون در دست انجام است که این موضوع توسط تعدادی از کارشناسان و متخصصین امر صورت می‌گیرد و همچنین از تجربه سایر کشورها نیز در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

اردکانی به اصلاح ساختار ثبت احوال اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در دست انجام است به طوری که در استان‌ها بخش زیادی از آن صورت گرفته است.

وی به اصلاح روش‌ها و دستورالعمل‌ها و زیرساخت‌های مورد استفاده در سازمان ثبت احوال اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از این اصلاحات مانند اضافه یا حذف تغییرات در اسناد سجلی، تغییر سن، فرزندخواندگی، تابعیت فرزندان که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند. اثبات هویت در فضای مجازی، تغییر نام و نام خانوادگی از جمله مواردی است که به دلیل پیچیدگی‌های زیاد طولانی و زمان بر بوده به همین دلیل قصد داریم این دستورالعمل‌ها را اصلاح و در این همایش در رابطه با اصلاح روش‌ها و دستورالعمل‌ها کارشناسان نظر خواهند داد.

رئیس سازمان ثبت احوال همچنین در خصوص اتقان اسناد هویتی نیز گفت: ‌این موضوع نیز در نوین سازی ثبت احوال مد نظر قرار گرفته به طوری که صدور شناسنامه‌های جدید در از بین بردن درصد جعل، تبدیل کارت ملی به کارت ملی هوشمند، تسهیل در خدمات رسانی و استفاده از ظرفیت غیردولتی از جمله اقداماتی است که در نوین سازی این سازمان مد نظر قرار خواهد گرفت.

ناظمی اردکانی افزود: در حال حاضر ۱۲۰ میلیون سند سجلی و اسناد هویتی در سازمان وجود دارد که به مرور این اسناد الکترونیکی خواهند شد به طوری که این موضوع مدتی است در سازمان ثبت احوال آغاز شده است.

به گفته وی ایجاد گنجینه اسناد سجلی در سطح کشور در مراکز استان ها و همچنین شهرستانها و انجام اقدامات فرهنگی از دیگر اقداماتی است که در ثبت احوال انجام میشود.