لزوم رعایت شیوه نامه‌ها در تعیین رنگ بندی شهر‌ها برای نوروز

علیرضا زالی فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به تغییرات سریع ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سرعت تغییرات کرونای انگلیسی زیاد است و در مدت زمان کوتاهی وضعیت استان‌های مختلف متفاوت از گذشته خواهد شد.

او ادامه داد: برای سفر‌های نوروزی باید شیوه نامه‌های دقیق تری تدوین شود. تغییرات بیماری کرونا لحظه‌ای و به هنگام است و باید به منظور رعایت شیوه نامه‌های پیش بینی تا دو هفته آینده تمامی موضوعات را به طور دقیق مد نظر قرار داد.

زالی با اشاره به اینکه در موج سوم بیماری تغییرات و سرعت رشد آن بالا بوده است، بیان کرد: بیماری کرونا به دلیل سرعت بالای تغییراتی که دارد باید برنامه ریزی مناسبی در دو هفته تعطیلات صورت بگیرد. امروزه افراد در خوزستان با وخامت حال به اورژانس و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

او تاکید کرد: میزان مرگ و میر در ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی بیشتر از نوع قبلی آن است و مراجعه بیماران به مراکز درمانی متفاوت است، برای تعیین رنگ بندی شهر‌ها باید به نکاتی مانند میزان نرخ تغییرات بیماری، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و میزان ابتلای افراد به ویروس جهش یافته کرونا توجه کافی شود. سرعت انتقالی ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی بالا است به گونه‌ای که در صورت عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی وضعیت شهر‌ها از آبی به زرد تغییر پیدا می‌کند.

او گفت: در حال حاضر برخی از استان‌ها که وضعیت خوبی داشته اند در شرایط مناسبی نیستند و امروزه استان‌های شمالی کاملا شکننده هستند. زیر ساخت های درمانی شهرها برای ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان همان مناطق پیش بینی شده است که اگر تعداد مراجعه کنندگان به دلیل بیماری کرونا به یک میلیون نفر افزایش پیدا کند تیم های درمانی تحت فشار خواهند بود و در نهایت زیر ساخت های درمانی جواب گو نخواهند بود.