چرا دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه بی انگیزه می‌شوند؟

مهلا دشتی، مشاور تحصیلی درباره دلیل بی انگیزگی برخی از دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه اظهار کرد: تعداد زیادی از دانشجویان به علت انتخاب رشته نامناسب بعد از ورود به دانشگاه بی انگیزه می‌شوند.

او افزود: انتخاب رشته درست می‌تواند باعث شود تا افراد انتظاری که از آن رشته داشته اند، به صورت واقع بینانه تجربه کنند و حال جسمی و روحی خوبی در راستای تلاش اهداف و آرزو‌های خود داشته باشند.

دشتی تصریح کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که انگیزه به هیچ عنوان بیرونی نبوده و زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به انجام کاری اقدام کنند و در این خصوص با عوامل بیرونی و درونی مانند تناسب انتخاب رشته با علایق، رغبت و تطابق شخصیت شغلی، مواجه هستیم.

او با بیان اینکه عوامل بیرونی مانند همخوانی نداشتن تصور افراد از رشته تحصیلی است، گفت: این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که افراد تجارب شغلی درستی از رشته‌ها ندارند و فرصت تجربه کردن مشاغل در آموزش و پرورش فراهم نشده است بنابراین یک رشته را صرفا به دلیل نام و نشان آن انتخاب می‌کنند.

به گفته این مشاور تحصیلی، برای مثال در رشته مهندسی شیمی تغییر رشته بسیار زیاد اتفاق می‌افتد چرا که افراد فکر می‌کنند در این رشته بیشتر با دروس شیمی سرو کار دارند در حالیکه در آن بیشتر با دروس مهندسی مکانیک مواجه می‌شوند و شرایط بازار کار آن هم بسیار متفاوت است. به نظر می‌رسد که این عامل به علت اطلاعات نادرست اتفاق می‌افتد بنابراین لازم است در دوران دبیرستان فرصت تجربه کافی برای دانش آموزان در این زمینه فراهم شود.

دشتی ادامه داد: سه راس دانشجویان، کارمندان و استادان باید همسو با هم برای تحقق اهداف مشترک فعالیت کنند؛ اما در خیلی از دانشگاه‌ها این سه راس از یک دیگر جدا هستند.

او تاکید کرد: دانشگاه‌ها فرصت‌های رشد اجتماعی، روانشناختی و شغلی را متناسب با بازار کار دانشجویان فراهم می‌کنند وباید به صورت جدی به آن‌ها اهمیت داده شود و این موضوع فراهم نمی‌شود مگر اینکه ارتباط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی با بدنه صنعت و جامعه به خوبی شکل بگیرد و از ظرفیت دانشجویان در هر جایگاهی به خوبی استفاده شود.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی و اجتماعی مانند انجمن‌های علمی مستقر در دانشگاه‌ها باعث رشد اجتماعی دانشجویان می‌شود، گفت: توجه به این منبع نیز برای دانشگاه و دانشجو بسیار مهم است‌.