جریمه ۲۰۰ هزار تومانی به ازای هر روز نقض قرنطینه بیماران کرونایی

علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا، اظهار داشت: باتوجه به ترددها، دورهمی‌ها، عیددیدنی‌ها و ازدحامی که در نوروز رخ داد، شاهد خیز جدید بیماری در بسیاری از استان‌های کشور هستیم و روند بیماری در کشور صعودی است.

وی افزود: الگوی مشاهده شده، نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی است؛ در تعطیلات نوروز نسبت به سال گذشته تردد جاده‌ای 100 درصد افزایش یافته بود که شاهد خیز بسیار بلند و شروع پیک بیماری در برخی استان‌ها هستیم. اگر رعایت پروتکل‌ها به خوبی صورت نگیرد شاهد خیز شدیدی خواهیم بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که بیش از 15 هزار بیمار مبتلا به کرونا نقض قرنطینه کرده‌اند، تصریح کرد: کد ملی این افراد مشخص است و به ازای هر روز نقض قرنطینه 200 هزار تومان جریمه خواهند شد.

وی با بیان این‌که استان خوزستان چند ماه گرفتار این‌خیز بسیار شدید بود اما در حال حاضر در حال روند آن نزولی است، گفت: در حال حاضر البرز و ایلام وارد پیک جدید بیماری کرونا شده‌اند مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به پیک جدید کرونا هستند؛ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، فارس، خراسان جنوبی و سمنان روند صعودی دارند و اگر این روند ادامه یابد تا 10 روز آینده که اثرات سفرها مشخص می‌شود پیک بلندی خواهیم داشت.

رئیسی با بیان این‌که میزان بستری در بیمارستان‌های کشور از 1300 نفر گذشته است، خاطرنشان کرد: یک هفته تا 10 روز آینده، مرگ‌های سه رقمی ادامه خواهد یافت و احتمالاً تعداد مرگ‌ها بالای 100 نفر خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت رنگ‌بندی کشور بیان داشت: متاسفانه 47 شهر در وضعیت قرمز، 126 شهر نارنجی، 247 شهر زرد و 14 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

وی تأکید کرد: افرادی که از سفر برگشته‌اند در چند روز آتی دورهمی برگزار نکنند زیرا ممکن است به ویروس آلوده باشند و دیگران را آلوده کنند، افرادی که سفر نرفته‌اند نیز با افرادی که مسافر بوده‌اند در تماس نباشند؛ افرادی که مسافرت کرده‌اند حداقل تا 5 روز نباید دورهمی برگزار کنند و اگر علامتی پیدا کردند به سرعت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و قرنطینه را رعایت کنند. از امروز تا جمعه آینده، یک بازه زمانی بسیار مهم است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، افرادی که به سفر رفته‌اند در ادارات و خانه، پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند.

رئیسی ضمن اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها در روز سیزده بدر تصریح کرد: در شهرهای قرمز 84 درصد، در شهرهای نارنجی 83 درصد و در شهرهای زرد و آبی 78 درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را در روز طبیعت رعایت کردند و در خانه ماندند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مصوبات این ستاد درباره ماه رمضان تشریح کرد: برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای آبی و زرد در ماه رمضان با اولویت فضای باز مجاز است و درباره برگزاری مراسم شب‌های احیا در شهرهای قرمز و نارنجی نیز موارد بررسی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.