دوران سربازی نیازمند کیفی سازی است/ تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان در راستای مهارت آموزی سربازان

برنامه زنده «به وقت ایران» ۱۵ فروردین با حضور ابراهیم عزیزی رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس و سرتیپ پاسدار محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیرو‌های مسلح با موضوع «مهارت آموزی سربازان» از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

ابراهیم عزیزی رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: در حال حاضر سرباز جایگاه شایسته‌ای در کشور پیدا کرده و با نگاهی به گذشته‌های دور و قبل از انقلاب می‌توان گفت که شاهد نگاه و رویکرد متفاوت و معناداری به سرباز کشور در دو نظام اسلامی و غیراسلامی هستیم.

وی درباره اشکالات و ایرادات فعلی دوران سربازی گفت: اولین اشکال اساسی این است که برخی از قوانین و مقررات موجود تامین کننده نیاز فعلی سربازان و نیرو‌های مسلح کشور نیست و باید در حوزه قانونگذاری با نگاه به آینده ایران اسلامی نسبت به رفع اشکالات آن‌ها تلاش کرد.

عزیزی اضافه کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از ظرفیت نیرو‌های مسلح از سربازان کشور تشکیل شده است. بنابراین؛ اگر این قوانین به روز، کارآمد و اثربخش نباشد و زمینه تعالی سربازان کشور را فراهم نکند، شاهد نقص در قوانین خواهیم بود. مجلس شورای اسلامی و بویژه مجلس یازدهم این باور را دارد که برای رسیدن به یک سرباز کیفی، کارآمد و اثرگذار باید به بررسی و اصلاح قوانین بپردازد.

وی عدم پشتیبانی از نیرو‌های سرباز را یکی از اشکالات عمده در امر مقدس سربازی دانست و گفت: سرباز باید مورد پشتیبانی ارکان نظام اسلامی قرار گیرد. در این راستا مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰ تصمیمات و اتفاقات بسیار خوبی اخذ شد.

عزیزی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار میلیارد تومان در راستای مهارت آموزی سربازان تخصیص داده شده که این رقم در سال ۹۹ صفر بوده است. همچنین ۳ هزار میلیارد تومان، برای حقوق و پشتیبانی‌های سربازان پیش‌بینی شده است؛ که به طور میانگین هر سرباز در سال ۱۴۰۰، حداقل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق خواهد گرفت. همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد برای سایر پشتیبانی‌ها از جمله البسه و ایاب و ذهاب به طور جداگانه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: از محل تبصره ۱۶، نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد به مجموعه نیرو‌های مسلح برای سه موضوع مسکن، ازدواج و اشتغال اختصاص داده شد.

عزیزی ادامه داد: خودباوری، خوداتکائی و مسئولیت‌پذیری باید در این دوران شکل بگیرد. یک جامعه با داشتن این سه ویژگی به سمت رشد و تعالی پیش خواهد رفت و دوران سربازی بستر مناسبی برای رشد این سه ویژگی در فرد است.

رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین به عدم رویکرد در کیفیت سازی به امر مقدس سربازی اشاره و اظهار کرد: نگاه ما نباید به دوران سربازی نگاهی کمی باشد. یک سرباز باید بتواند بخش اعظمی از نیاز‌های تخصصی یگان‌های رزم را برطرف سازد و بعد از آن در جامعه موثر واقع شود. رویکرد آموزشی تئوریک، توانایی برآورده کردن نیاز‌های سرباز و یگان‌های کشور را ندارد بنابراین مجلس معتقد است رویکرد کیفیت سازی، غنی سازی و پشتیبانی سرباز به عنوان یک کیفیت بی نظیر باید صورت بگیرد.

عزیزی بیان کرد: بزرگترین داشته هر کشور نیروی انسانی است تا این نیروی انسانی مورد توجه و پشتیبانی قرار نگیرد، به طور طبیعی نمی‌تواند نقش آفرین باشد. بنابراین؛ باید از منظر قوانین، پشتیبانی و از همه جهات مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. یکی از دلایل تمرکز بر قوانین جدید سربازی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اهمیت به جایگاه و نقش نیروی انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی در تاریخ ۱۱ ام مردادماه ۹۹، مصوبه‌ای داشت که با توجه به نیروی انسانی و کیفی سازی همین امر دولت را مکلف کرد که از طریق ستاد کل نیرو‌های مسلح و مجموعه‌های وابسته به وزارت دفاع و مسیر مجلس شورای اسلامی قوانین مورد نیاز این امر مهم را فراهم کند.

عزیزی با تاکید بر اینکه ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین از نکات بسیار مهم به شمار می‌آید، اذعان کرد: قوانین فعلی نتوانسته همه نیاز‌های قشر جوان و سرمایه اجتماعی کشور را پاسخگو باشد و نیاز‌های نیرو‌های مسلح را به طور کامل تامین کند. بنابراین؛ باید به سمت کارآمدکردن، حرفه آموزی، و با رویکرد جدید به موضوع امر مقدس سربازی نگاه کرد. تمامی این عوامل سبب شد تا کمیسیون امنیت ملی جلسات مکرر و متعددی با صاحبنظران این بخش برگزار کند.