وضعیت قرمز کرونا در تهران+ جزئیات

بحرانی شدن کرونا در سراسر کشور و افزایش آمار موارد ابتلاء و مرگ و میرها، دست به دست هم داده تا اوضاع به شدت نگران کننده شود. به طوری که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، هفته آینده را هفته‌ای سخت و دلهره‌آور برای پایتخت توصیف کرده است.

در چنین شرایطی، رئیس جمهور اعلام کرده است از روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، در شهرهای قرمز اعمال محدودیت‌ها شدیدتر خواهد شد.

این در حالی است که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، هفته آینده را هفته‌ای سخت برای تهران پیش بینی کرده و اصرار بر تعطیلی کامل شهر دارد.

آن طور که مدیران نظام سلامت در کلانشهر تهران عنوان داشته‌اند، هر روز بر تعداد بیماران کرونایی افزوده می‌شود و شرایط به گونه‌ای شده است که بیمارستان‌های درگیر بیماران کرونایی، تخت خالی ندارند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اصرار دارد که برای کنترل بیماری در تهران راهکار دیگری به غیر از «تعطیلی» شهر وجود ندارد.

زالی تاکید کرد: البته همزمان با تعطیلی شهر، باید به فکر واکسیناسیون بود و هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان و گروه‌های آسیب پذیر، اقدام کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه نیمی از مراجعان علامت دار به بخش‌های درمانی و بهداشتی تهران دارای تست PCR مثبت هستند، گفت: این امر نشان دهنده فعالیت و چرخش شدید ویروس در تهران است. تقریباً همه مناطق ۲۲ گانه تهران آلوده هستند و از نظر جغرافیایی به یک آلودگی همگن در تهران رسیدیم که جای نگرانی دارد.

در همین حال، گزارش‌های هر سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، نشان می‌دهد که با افزایش مراجعات بیماران کرونایی مواجه هستیم و هر روز بر تعداد بیماران بستری به ویژه در بخش‌های ICU افزوده می‌شود. به طوری که در دو روز گذشته بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی در اورژانس بیمارستان‌ها منتظر تخت ICU بوده‌اند.

محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در روزهای گذشته تعداد تست مثبت، بستری و فوتی افزایش پیدا کرده است که این شرایط به قدرت بالای چسبندگی ویروس جهش یافته به سلول‌های انسان بستگی دارد.

وی درباره علائم جدید بیماران کرونایی، اظهار داشت: تاکنون تفاوت عمده‌ای از جهت نشانه‌های بالینی مشاهده نشده است و همچنان تب، سرفه، سردرد و بی حالی است ولی تفاوتی که اکنون شاهد هستیم با توجه به بالا رفتن حجم ابتلاء، افزایش تعداد بیماران بدحال است.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی که وضعیت کرونایی تهران خطرناک‌تر شده است، باید شهر قفل شود تا بتوان تا حدودی اوضاع بحرانی را کنترل کرد تا واکسن برسد.