آخرین مهلت ثبت نام تقاضای وام شهریه+ جزئیات

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت و گوی زنده خبری اظهار کرد: زمان ثبت نام وام های دانشجویی از 20 بهمن 99 شروع شده و تا 25 اردیبهشت 1400 ادامه داد.

او افزود: تمامی دانشجویان متقاضی وام در دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی و موسسات غیر انتفاعی، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های آزاد، دانشگاه های فنی و دانشگاه های جامع علمی کاربردی و ... باید تا 25 اردیبهشت 1400 درخواست های خود را ثبت کنند.

مطیعی تصریح کرد: بخشی از وام های دانشجویی را بانک قرض الحسنه مهر ایران در چهارچوب توافق نامه ای که با صندوق دارد در قالب وام شهریه به دانشجویان پرداخت می کند، همچنین اگر دانشجویان در نیم سال های قبلی خود از این وام استفاده کرده باشند تا 15 تیر 1400 مهلت ثبت درخواست های خود را دارند.

انواع وام‌های شهریه صندوق رفاه دانشجویان

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره انواع وام‌های دانشجویی صندوق رفاه گفت: در مجموع ۵ نوع وام دانشجویی را در قالب نظام پرداخت و بازپرداخت جدید وام‌های دانشجویی که به تصویب هیئت امنای صندوق رسیده به دانشجویان ارائه می‌دهیم.

مطیعی اضافه کرد: وام‌های صندوق رفاه دانشجویان شامل وام تحصیلی، وام ضروری، وام ویژه دکتری، وام ودیعه مسکن مهر و وام شهریه است.

او افزود: وام تحصیلی برای تمامی مقاطع تحصیلی در هر نیمسال بین ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است، وام ضروری برای رویداد‌های موارد خاص از ۳ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان در نوسان است که تعداد زیادی را شامل می‌شود، وام‌های متاهلی با توجه به تولید فرزندان تات ۳ میلیون تومان تقاضای مورد افراد مورد قبول است، دانشجویانی که با فوت پدر و مادر مواجه می‌شوند تا ۳ میلیون تومان می‌توانند تقاضای وام دهند.

مطیعی بیان کرد: دانشجویان حادثه دیده در سوانح تصادفات، دانشجویان موارد خاص مثل توان خواهان یا قهرمانان ورزشی مبلغ‌های متفاوتی دریافت می‌کنند که دانشجویان می‌توانند در سایت صندوق رفاه، پورتال صندوق و سایت‌های دانشگاه از آن با خبر شوند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه وام ویژه دکتری تا پایان سال ۹۹ تنها ۷۰۰ هزار تومان بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تصویب هیئت امنای صندوق به ۱ میلیون تومان در ماه افزایش می‌یابد، تاکید کرد: وام ودیعه مسکن متاهلی برای دانشجویان شهرتهران ۲۵ میلیون تومان است، در کلان شهر‌ها ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مطیعی گفت: وام شهریه برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی یک میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای ۲ میلیون تومان و برای دکتری تخصصی ۵ میلیون تومان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به تفاوت وام شهریه با وام تحصیلی اظهار کرد: وام شهریه به دانشجویان شهریه پرداز نوبت دوم اختصاص داده می‌شود، اما وام تحصیلی به دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی پرداخت می‌شود.

او افزود: تمامی وام‌های ذکر شده جهت حمایت و کمک به دانشجویان است و صندوق رفاه همانند سایر دستگاه‌های دولتی متکی به میزان منابعی است که از مبالغ بودجه‌های مصوب و منابعی که از وصول اقساط دانش آموختگان به دست می‌آورد، پرداخت می‌کند.

مطیعی افزود: در جلسه هیئت امنای آتی آخرین وضعیت منابع صندوق را از حیث منابع قابل دسترس را ارزیابی می‌کنیم و مبلغ افزایش را معمولا در شهریور ماه در هیئت امنا برای سال تحصیلی آینده مطرح می‌کنیم تا مطابق مصوبات به اطلاع دانشجویان برسانیم.

او گفت: مجموعا حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ پیش بینی وام کرده ایم که بیش از ۳۷۰ الی ۳۷۰ میلیارد تومان آن تاکنون جذب شده و الباقی آن را با ثبت درخواست دانشجویان می‌گیریم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: برای نیمسال جاری تمامی تعرفه‌های ذکر شده برای وام با هیچ محدودیت انتقالی و نقدینگی مواجه نشده است و لیست‌های وام دانشجویان واجد شرایطی که به تایید دانشگاه‌ها برسد به تفکیک تمام وام‌ها و قرض‌هایی که در بالا گفته شد در اختیار دانشجویان برای کارگشایی مشکلات قرار می‌گیرد.

نحوه ثبت درخواست و دریافت وام‌های دانشجویی

مطیعی درباره ثبت درخواست وام‌های دانشجویی و شرایط دریافت آن گفت: از آن جایی که شرایط دریافت وام بسیار زیاد است بنابراین دانشجویان باید به پورتال صندوق دانشجویی جهت دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنند و جهت ثبت هم کافی است با مراجعه به پورتال صندوق رفاه به شیوه غیر حضوری درخواست خود را ثبت کنند.

او اضافه کرد: ادارات رفاه ما در دانشگاه‌ها درخواست وام‌های دانشجویی را بررسی می‌کنند و بعد از تایید به صورت سیستمی تمامی درخواست‌ها به صندوق رفاه منعکس می‌شود تا بعد از طریق امور اداری به حساب دانشجویان متقاضی واریز شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: وام شهریه به حساب دانشگاه‌های مربوطه واریز می‌شود و دانشجوی مورد نظر بدهکار می‌شود، اما مابقی وام‌های دانشجویی بدون استثنا را مستقیم به حساب دانشجویان بعد از طی مراحل مربوطه واریز می‌کنیم.

او اضافه کرد: میزان تسهیلات مبلغ وام در هر مقطع تحصیلی متفاوت است، برای مثال وام شهریه هر نیمسال حداکثر در چهارچوب سنوات تحصیل خاص آن را دریافت کنند.