زیبایی موقتی که ممکن است به کوری منجر شود

سعید یادگاری، متخصص چشم و فلوشیپ جراحی پلاستیک چشم و انحراف چشم اظهار کرد: لنز‌های بهداشتی و زیبایی که برای چشم استفاده می شوند باید کیفیت استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشند و  زیر نظر وزارت بهداشت، در مراکز مورد تایید وزارت، به فروش برسند.

یادگاری افزود: لنز‌ها اکثرا ساخت کشور‌های غربی هستند و در ایران هنوز برند مشخصی برای تولید لنز نداریم. به همین دلیل جای قاچاق و واردات غیر استانداردی که مجوز وزارت بهداشت نداشته باشد، هم وجود دارد.

او ادامه داد: لنز‌ها در دو نوع طبی و زیبایی (لنز‌های طبی_رنگی نیز در این دسته بندی قرار دارند) در بازار موجود هستند. شرکت‌های توزیع کننده این لنز‌ها باید تاییدیه وزارت بهداشت و مجوز‌های ضروری مثل اپتومتری را داشته باشند.

این متخصص چشم بیان کرد: لنز‌هایی که در بازار هستند، لنز‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه ای هستند که بر اساس جنس و کیفیت و تنوع، متغیرند . توصیه می‌شود این لنز‌ها توسط متخصص چشم پزشک تجویز شود و از مراکزی که مجوز فروش دارند، تهیه شود.

یادگاری در مورد عوارض استفاده ار لنزهای غیراستاندارد گفت: لنز‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد، آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر برای چشم ایجاد می‌کنند زیرا این لنز‌ها از موادی تهیه می شود که کیفیت لازم را ندارد، در نتیجه باعث کاهش اکسیژن قرنیه می‌شود.

او افزود: کاهش اکسیژن قرنیه منجر به زخم و کِدری قرنیه می‌شود. این زخم می‌تواند منجر به نابینایی دائمی شود که در این مرحله به پیوند قرنیه نیاز است.

یادگاری بیان کرد: گاهی آسیبی که این لنز‌ها به قرنیه چشم وارد می‌کنند در حدی است که جراحان چشم، ناچار به عمل پیوند قرنیه می‌شوند و در مواردی، هرگز بینایی شخص به او باز نمی‌گردد.

این متخصص چشم گفت: هر چندماه یک بار بیمارانی هستند که با زخم قرنیه مراجعه می‌کنند. خیلی سریع باید لنز از چشم خارج این بیماران خارج شود و تحت درمان قرار بگیرند. قطعا بیمارانی که برای درمان دیر اقدام کنند و به علائمی مثل قرمزی و سوزش چشم توجهی نکنند، ممکن است منجر به نابینایی شخص شود.