کشف دو علامت کلیدی ابتلا به سرطان روده

سرطان روده یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در جهان است. گرچه این سرطان قابل کنترل است، اما بسیاری از مردم به علائم مبهم آن بی توجه هستند. این در حالی است که تشخیص به موقع سرطان روده می‌تواند به درمان موثر آن کمک کند.

سرطان روده در ابتدا از بخش روده بزرگ و مقعد آغاز می‌شود. براساس آنکه این سرطان از کدام بخش روده آغاز شده باشد، علائمی که در بیمار بروز می‌کند متفاوت است. دانشمندان انگلیسی در تحقیقات جدید خود تلاش کردند به نخستین و رایج‌ترین علائم مرتبط با این سرطان بپردازند.

در واقع این تحقیقات در گام نخست برای کمک به پزشکان عمومی برای تشخیص علائم سرطان روده در بیماران تهیه شد، اما به طور عمومی می‌تواند به افراد برای تشخیص ابتلا به این سرطان کمک کند. یافته‌ها نشان داد دو علامت در افراد می‌تواند به طور قابل توجهی پیش‌بینی کننده ابتلا به سرطان روده باشد.

خونریزی از مقعد و نیز تغییر عادات اجابت مزاج دو عامل کلیدی است که می‌تواند نشان دهنده خطر جدی ابتلا به سرطان روده باشد. تغییر عادات اجابت مزاج شامل تشدید شل بودن مدفوع و نیز مراجعه مکرر به توالت برای دفع مدفوع می‌شود.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: در کنار این دو عامل که می‌تواند پیش‌بینی کننده مناسب ابتلا به سرطان روده باشد، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است با بیماری‌های دیگر مشابه باشد. برای مثال، درد شکم به طور گسترده در بسیاری از افراد دیده می‌شود و به صورت کمتر گویای ابتلا به سرطان روده است.

از دیگر علائم ابتلا به سرطان روده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- درد دائمی در بخش پائینی شکم
۲- نفخ و یا ناراحتی عمومی شکم
۳- تغییر در عادات غذایی مانند از دست دادن اشتها
۴- کاهش وزن بی دلیل
۵- وجود خون در مدفوع و یا مدفوع سیاه

با این حال، سرویس بهداشت همگانی انگلیس تاکید دارد افرادی که علائم بالا را دارند لزوماً به سرطان روده مبتلا نیستند، زیرا این علائم می‌تواند با بیماری‌های دیگر تداخل داشته باشد. برای مثال، دیده شدن خون در مدفوع می‌تواند ناشی از بیماری هموروئید (بواسیر) باشد. همچنین درد‌های شکمی ارتباط مستقیمی با غذایی که خورده اید دارد.

متخصصان انگلیسی تاکید دارند می‌توان با انجام برخی کار‌ها خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش داد. تحقیقات متعدد نشان داده است افرادی که در مصرف گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی زیاده روی می‌کنند در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده قرار دارند. تحقیقات مرکز سرطان در انگلیس نشان داده است ۱۳ درصد افراد مبتلا به این سرطان، رژیم غذایی حاوی حجم بالایی از فرآورده‌های گوشتی داشته اند.

سرطان روده

از دیگر عواملی که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- چاقی و یا اضافه وزن
۲- استعمال دخانیات
۳- مصرف مشروبات الکلی
۴- سن
۵- سابقه خانوادگی
۶- ابتلا به بیماری کرون و سایر بیماری‌های گوارشی
۷- داشتن سابقه ابتلا به سرطان‌های دیگر
۸- وجود پولیپ‌های خوش خیم در روده
۹- در معرض تشعشعات خطرناک بودن
۱۰- ابتلا به عفونت‌های مختلف دستگاه گوارش