اظهارات حناچی درخصوص واکسن خواری در مدیریت شهری

 پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در دویست و نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: ما در روز چهارشنبه گزارشی از یک سایت داشتیم که بیشتر به انتقاد می‌پردازد؛ آن‌ها تقاضای برگزاری جلسه داشتند، اما ما تشکیل ندادیم و خودمان به بررسی‌های لازم پرداختیم.

وی ادامه داد: در بررسی‌ها متوجه شدیم که در برخی مسائل انحرافاتی وجود دارد و صبح پنجشنبه توییت پیگیری خودم را منتشر کردم و دستور دادم اسامی دریافت کنندگان واکسن در سایت شهر بارگذاری شود.

شهردار تهران افزود: تحقیقاتی را با محوریت حراست کل پیگیری کردیم، طی مکاتباتی که مرکز بهداشت شمال غرب با شهردار منطقه ۶ داشت، لیستی ۳۲۵ نفره برای واکسن کرونا آماده شده بود.

حناچی اضافه کرد: از این تعداد ۱۹۸ نفر اقدام به دریافت واکسن کردند که اسامی آن‌ها را هم پیگیر هستیم، ۱۹۸ نفر به تفکیک ۴۴ نفر پرسنل بازیافت، ۱۰۰ نفر پاکبان، ۱۲ نفر کارمند، ۲ راننده جرثقیل، ۹ راننده خودروی سرویس، یک نفر شهربان و ۱۷ نفر کارگر فضای سبز هستند.

وی بیان کرد: تعداد محدودی واکسن برای تزریق به نیرو‌های بهشت زهرا و پسماند که شامل نیرو‌های عملیاتی و اداری مرتبط با مشاغل پرخطر اعم از زن و مرد هستند از طریق وزارت بهداشت تخصیص داده شد و از این تعداد هیچ یک از مدیران شهری تا رده ۴ مدیریتی واکسن تزریق نکردند.

حناچی گفت: یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن کرد که همان روز به همراه سه نفر از همکاران در منطقه ۶ عزل شدند؛ همچنین در بررسی‌های بعدی معلوم شد در یکی از مناطق اقدامات منطبق بر دستورالعمل‌های مصوب نبود که معاون خدمات شهری را عزل کردیم و دو رئیس ناحیه در منطقه ۹ و ۷ نیز به همین دلیل حذف شدند.

شهردار تهران یادآور شد: ما توزیع را با دستورالعمل دقیق نداده بودیم و با دقت بالا مشخص نکردیم که این دستورالعمل امروز ابلاغ می‌شود؛ روز گذشته لیست کسانی که واکسن دریافت کردند در سامانه شفاف بارگذاری شد و کد ملی و مسئولیت آن‌ها قید شده و روی سایت شفاف قرار گرفته است.

حناچی ادامه داد: واکسیناسیون پرسنل شهرداری تهران از ۳ اسفند سال ۹۹ با مشارکت کارکنان سازمان بهشت زهرا به تعداد ۵۴۳ نفر آغاز شد، سازمان پسماند و مناطق ۲۲گانه با معرفی پاکبانان بالای ۵۰ سال آغاز و از تعداد ۷ هزار و ۴۵۵ نفر معرفی شده تعداد ۲ هزار و ۷۲۵ نفر تاکنون اقدام به تزریق یک دز واکسن آسترازنکا و یا سینوفارم کردند.

وی افزود: به جز منطقه ۶ تعداد ۲۰ نفر مغایرت در دستورالعمل واکسیناسیون در دفاتر حراست احصا شده است که خطا کمتر از یک درصد است، از این تعداد ۱۳ نفر مربوط به منطقه ۷ بوده و در منطقه ۶ عوامل کارگری پسماند، کارگری فضای سبز، رانندگان خودروی سرویس ۷۳نفر هستند که تعداد ۲۵ نفر از افراد پرسنل و غیرپرسنل، فاقد رابطه استخدامی در منطقه وجود داشته است.

شهردار تهران گفت: نبود نظارت مناسب در تزریق واکسن در مراکز بهداشت این حواشی را به وجود آورد که در منطقه ۶ معاون خدمات شهری به این دلیل عزل شد. در باقی مناطق هم تلاش شد وحدت رویه طی شود و با ابلاغ دستورالعمل تنظیمی این خطا نیز به حداقل خواهد رسید.