" زندان " به مجازات کارفرمایان دارای کارگر غیرمجاز خارجی اضافه شد

به گزارش افکارنیوز ، عيسي موسوي نسب در گفتو گو با ايسنا، با اشاره به تعداد فرصتهاي شغلي اشغال شده توسط اتباع غيرمجاز، افزود: با توجه به اينكه امسال به عنوان سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده، يكي از بخشهاي مرتبط با اين موضوع، اشغال فرصتهاي شغلي از سوي مهاجرين است كه طرح ملي ساماندهي اتباع افغان نيز با هدف مديريت فرصتهاي شغلي صورت گرفته است.

وی افزود: در طرح ساماندهی اتباع افغان علاوه بر اینکه باید حضور، اقامت، اسکان، تردد و ورود و خروج اتباع به کشور قانونمند باشد، بلکه باید فرصت‌های شغلی اشغال شده توسط اتباع به ویژه اتباع افغان نیز طبق ضوابط و مقررات باشد.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با بیان اینکه بر اساس قانون حدود ۶۰ فرصت شغلی برای اتباع خارجی تعریف شده است، اظهار کرد: در حال حاضر اتباع بیگانه در بیش از ۱۸۰ فرصت شغلی اشتغال دارند که لازم است این بخش نیز ساماندهی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده ۲/۵ میلیون فرصت شغلی باید در کشور ایجاد شود، استان تهران نیز از این تکلیف قانونی مستثنی نیست و در اجرای طرح ساماندهی نیز تمام تلاش بر این است که فرصت‌های شغلی اشغال شده توسط اتباع غیر مجاز را به سمت قانونی شدن پیش ببریم.

موسوی نسبت تاکید کرد: پس از اتمام طرح ساماندهی، تنها اتباعی حق استفاده از فرصت‌های شغلی تعریف شده را خواهند داشت که دارای مجوز و روادید قانونی اقامت و پروانه کار باشند، در غیر این صورت با اتباع غیرمجاز و با کارفرمایان به شدت برخورد خواهد شد.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران گفت: در فرآیند طرح ساماندهی بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی که به صورت غیرمجاز اشغال شده، مدیریت می‌شوند.

به گفته موسوی نسب، بازرسان وزارت کار موظف به رسیدگی به امر ساماندهی مشاغل اتباع غیرمجاز شده‌اند، حال آنکه همچون گذشته صرفا با اعمال جریمه با کارفرمایان و کارگران غیرمجاز برخورد نمی‌شود، بلکه با حضور تیمی متشکل از نماینده صنوف، قوه قضاییه، وزارت کار و نیروی انتظامی در همان محل، اتباع غیرمجاز و کارفرمایان تعیین تکلیف و مجازات آنها صادر می‌شود.



وی ادامه داد: بر این اساس در صورت نداشتن پروانه کار و روادید از سوی اتباع غیر مجاز، فرد دستگیر و از کشور خارج می‌شود و کارفرمای خاطی جریمه و روانه زندان می‌شود.

به گفته موسوی نسب در حال حاضر بیشترین فرصت‌های شغلی اشغال شده توسط اتباع غیرمجاز مربوط به استان‌های تهران، مشهد و کرمان است، اما آمار دقیق مربوط به بانک اطلاعات اتباع، پس از اتمام طرح ساماندهی قابل احصاء است.