اولویت بندی مترو در خطوط مختلف/نشست زمین فعلا خطری برای مترو ندارد

علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران اظهار کرد: از سال گذشته برای خط‌های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مشاور گرفته ایم تا مطالعات اولیه را انجام دهد و امیدواریم که تا قبل از پایان تابستان این مطالعات انجام شود. کار این مشاور به این صورت است که هرکدام از خطوط را با معیار‌های ترافیکی، شهرسازی، سرمایه گذاری و ... قطعه بندی کرده و اولویت گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: این کار نقشه راه ما تا سال ۱۴۲۰ خواهد شد. هنوز خروجی‌های این کار به صورت قطعی انجام نشده و باید تا پایان این کار صبر کرد. چیزی که مسلم است، شرکت مترو فقط یک خط را در برنامه ندارد و اولویت بندی که در قطعات خطوط است، ملاک قرار می‌دهد.

امام گفت:به عنوان مثال یک قطعه از خط ۱۰ را شروع کرده ایم و عملیات اجرایی به صورت رسمی در روز‌های آینده انجام می‌شود، این قطعه حد فاصل میدان دریاچه چیتگر تا میدان کتابی سعادت آباد است. ممکن است اولویت دوم باز هم در خط ۱۰ است و اولویت سوم در خط ۱۱ است.

مدیر عامل شرکت متروی تهران افزود:در سال جاری در برنامه شرکت مترو ، خط ۹ را نداریم و باید صبر کنیم تا براساس اولویت بندی‌ها عمل کنیم.

وی با اشاره به نشست‌هایی که در تهران در حال رخ دادن است، بیان کرد:این نشست‌ها در جنوب تهران و در دشت شهریار است که به سمت یکسری از مناطق تهران مثل ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ توسعه پیدا کرده و حتی به سمت مناطق ۹ و ۱۰ هم در حال پیشروی است. این اتفاق در جنوب بزرگراه آزادگان بیشتر است، ولی اگر توسعه پیدا کند نشست در شمال این بزرگراه بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد:این اتفاق نگران کننده است و دلیل آن مصرف بیش از اندازه آب‌های زیر زمینی در دهه‌های کشور است. بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق به مترو تهران آسیب وارد کند، ولی این خطری است که می‌تواند همه ساختمان‌ها و تاسیسات جنوب تهران را تحت تاثیر قراردهد. ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم، ولی فعلا نگرانی قابل توجهی نداریم، اما این موضوع ممکن است آسیب‌هایی را در سنوات آینده وارد کند.

امام گفت: بعد از عید فطر افتتاح دو ایستگاه اقدسیه در خط ۳ و مرزداران در خط ۶ را در برنامه داریم و انشاءالله در خرداد ماه هم ایستگاه شهرک آزمایش در خط ۶ و ایستگاه باقرخان در خط ۷ را افتتاح خواهیم کرد و امیدواریم این ایستگاه‌ها را به موقع به مردم تقدیم کنیم.