تامین واگن نقطه بحرانی توسعه مترو است / با وجود اینکه حاکمیتی بودن حمل و نقل عمومی، از آن پشتیبانی نمی‌شود

 پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران اظهار کرد: خوشحال هستیم که امروز یکی از بحران های منطقه ۲۲ با توسعه مترو رفع می‌شود.

وی ادامه داد: نبود حمل و نقل عمومی باعث ترافیک در شهر می‌شود و امیدوار هستیم با توسعه این خط بار ترافیکی کاهش یابد.

شهردار تهران با اشاره به تراکم جمعیتی مترو گفت: توسعه این خط باعث می‌شود تا تراکم جمعیتی در سایر ایستگاه‌ها کاهش یابد. برای مثال در مترو صادقیه تراکم جمعیت زیاد است و با احداث این خط افرادی که از سوی کرج وارد ایستگاه صادقیه می‌شوند می‌توانند در وردآورد پیاده شوند.

حناچی گفت: احداث خط ۱۰ جمعیت مترو را تعدیل می‌کند. در این دوره متوسط ۱۰ کیلومتر در سال به مترو افزوده شد و تلاش کردیم سرعت توسعه مترو افزایش یابد. در شرایط تحریم ظالمانه و کرونا دو موضوع آلودگی و ترافیک که راه حل توسعه حمل و نقل عمومی است، هیچ گاه تضعیف نشده و به نظر ما حمل و نقل عمومی حاکمیتی است، اما مورد پشتیبانی قرار نگرفته است.

وی درباره نقش حمل و نقل ریلی گفت:  مناطق توسعه یافته با وجود حمل و نقل ریلی توسعه یافته اند یا مکان‌های دیگر با این شرایط واجد سرمایه گذاری می‌شوند. ما در ادامه خط ۳ و در جنوب تهران هدف توسعه فضا‌های تجاری را دنبال کردیم.

شهردار تهران افزود: هدف ما اتصال تهران به نقاط اقماری است. چنانچه به هشتگرد رسیدیم و به دنبال اتصال فرودگاه امام خمینی به پرند هستیم و فکر می‌کنم با این اتصال ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار مسافر از این مترو استفاده می‌کنند.

حناچی گفت: نقطه بحرانی ما در این برنامه تامین واگن است و اکنون به اندازه اینکه زیرساخت‌ها توسعه یافته اند،  واکنشهای منفی هم وجود دارد که این مشکل باید به صورت سریع حل شود و در همین راستا به دنبال حرکت به سوی قطار ملی هستیم .

وی با اشاره به اتوبوس‌های برقی گفت: انشاالله یکی از خطوط بی آر تی تهران به صورت برقی می‌شود و امیدواریم با همکاری معاونت علمی گره خودرو‌های برقی در تهران را حل کنیم و برقی شدن موتور‌ها هم باعث تحول می‌شود.

شهردار تهران گفت: اتصال شبکه ریلی تهران به شهرهای اقماری و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای خدمت به شهروندان موضوعی مهمی است که آنرا دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به حادثه افغانستان گفت: شب گذشته در میدان آزادی ویدئو مپینگی به منظور همدردی با مردم ایران و افغانستان برگزار شد.