سه شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت  در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به آ خرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در هفته چهارم اردیبهشت ماه میزان بستری به ۱۶ هزار و ۲۷۰ عدد رسیده و میزان فوت ناشی از بیماری کرونا به ۲ هزار و ۳۱۲ نفر در هفته چهارم اردیبهشت ماه رسیده است. امروزه تعداد بستری‌های روزانه کرونای مثبت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۲/۵ است.

او ادامه داد: در حال حاضر دو میلیون و ۷۹۹ هزار و ۴۱۵۴ مورد شناسایی شده و متاسفانه ۷۷ هزار و ۵۳۲ نفر بر اثر بیماری کرونا فوت کرده اند. در دنیا ۱۶۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۹۷۹ نفر مبتلا به بیماری کرونا شده و سه میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۶ نفر در جهانم فوت کرده اند.

حریرچی بیان کرد: در هفته قبل ۴۶ شهر قرمز، ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر زرد داشتیم که خوشبختانه در این هفته ما تنها سه شهر قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳ شهر زرد در کشور داریم.

معاون‌کل وزیر بهداشت افزود: با عبور از روند فزاینده شیوع کرونا، به تازگی روند نزولی قابل توجهی در موارد سرپایی و بستری شاهدیم.

حریرچی اضافه کرد: با وجود این روند اما همچنان آمار فوتی ها بالاست، چرا که در مرحله اول آمار مراجعان سرپایی، بعد بستری و در نهایت میزان فوتی ها کاهش می یابد.

حریرچی بیان کرد: میزان رعایت شیوه نامه‌ها بیشتر شده و همین امر باعث کاهش موارد ابتلا و بستری در کشور خواهد شد. موضوع بیماری کرونا و سلامت مردم به هیچ وجه انتخاباتی نبوده و سلامت مردم مسئله مهمی برای وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در حال میزان موارد بستری و ابتلا کاهش پیدار کرده، اما در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان هنوز ما شاهد روند نزولی نیستیم و در استان‌های شمالی روند نزولی بیشتر است و در تهران وضعیت شکننده و روند نزولی کند است.

حریرچی بیان کرد: رستوران‌ها به دلیل در آوردن ماسک هنگام غذا خوردن محیط خطرناکی از لحاظ بیماری کرونا است.

حریرچی بیان کرد: در حال حاضر نمودار‌ها در کشور روند نزولی دارند و هرچه قدر مردم شیوه نامه‌ها را رعایت کنند میزان کاهش موارد بستری در کشور کم می‌شود.

او ادامه داد: ما به کاندیدا‌های محترم انتخاباتی توصیه می‌کنیم تبلیغات خودرا در فضای مجازی و رسانه ملی انجام دهند و از برگزاری تجمع دوری کنند، زیرا تجمع‌ها برای بیماری کرونا خطرناک است. مردم به دلیل بیماری کرونا و تحریم‌های اقتصادی در فشار بوده و کاندیدا‌ها سعی کنند نسبت به آینده مردم را خوش بین و امیدوار کنند، زیرا آینده کشورمان درخشان است.

حریرچی اضافه کرد: کاندید‌ها باید تاب آوری مردم را افزایش دهند و خود اتکایی را تبلیغ کرده و از نگاه بدبینانه و نگاه نامیدانه و انجام رفتار‌های سیاه نمایی بپرهیزند.

واکسن ایرانی در مرداد به دست ما می رسد

در ادامه جعفر صادق تبریزی مدیر شبکه وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر واکسیناسیون به خوبی در حال انجام است و هفته آینده جمعیت بالای ۷۰ سال به بالا واکسن را دریافت خواهند کرد.  معلمان گرامی در مرداد ماه واکسینه می شوند و تا اول سال تحصیلی جدید آماده بازگشایی مدارس باشند؛ و واکسن ایرانی نیز در مرداد ماه به دست ما خواهد رسید. در فاز سوم یعنی در تیر و مرداد ماه صاحبان مشاغل حساس و معلمان را واکسینه خواهیم کرد. 

او بیان کرد: واکسن‌های بازار سیاه تقلبی بوده و زنجیره سرد در آن‌ها رعایت نشده است. مردم عجله نکرده و مطابق اولویت‌ها و براساس برنامه به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. روند مطلوبی در روند ایمن سازی ایجاد شده و حدود ۶۲۲ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در کشور راه اندازی شده است.