محدودیت های کرونایی تعطیلات 14 و 15 خرداد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور، جزئیات پروتکل‌های بهداشتی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و فرآیند و فازبندی واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ توضیح داد.

دکتر علیرضا رییسی، گفت: در جلسه ستاد کرونا ابتدا مروری بر آخرین وضعیت دنیا داشتیم. به ویژه کشور هندوستان که متاسفانه همچنان سیر صعودی زیادی در این کشور مشاهده می‌شود و میزان مرگ و میر آن هم بسیار بالاست. از طرفی حتی کشورهای دیگری مانند انگلستان که قبلا سوش انگلیسی در آن شایع بود، علی‌رغم اینکه واکسیناسیون خوبی هم در انگلیس انجام شده، اما الان سوش غالبی که دارد اتفاق می‌افتد، سوش هندی است که نشان می‌دهد، سوش‌ها یکی بعد از دیگری دارند جایگزین می‌شوند که البته واکسن بسیار تاثیرگذار بوده است.

رییسی با اشاره به عوامل خطر گفت: اگر به عوامل خطر توجه نکنیم، می‌تواند موج پنجم را ایجاد کند و باید مراقبت زیادی کنیم. واقعا این ویروس به هیچ وجه نه از بین رفته و نه ضعیف شده است. باید توجه کرد که هرچه از عمر ویروس می‌گذرد، جهش‌های متعددی در آن اتفاق می‌افتد. در نظر داشته باشید که جهش‌ها می‌توانند در کشورهای مختلف اتفاق بیفتد. گاهی اوقات هم جهش ترکیبی است. مثلا جهش هندی و کالیفرنیایی ادغام می‌شود و جهش هندی-کالیفرنیایی را ایجاد می‌کند. اظهارنظر درباره جهش از این نظر مهم است که صرفا بگوییم ین ویروس ضعیف نشده و می‌تواند مهاجم‌تر هم باشد. وگرنه برای همه آنها همان رفتارهای یکسان را باید انجام دهیم و در درمان هم تفاوتی ایجاد نشده است. بنابراین همواره باید پروتکل‌ها را قوی رعایت کنیم.

رییسی افزود: یکی از عوامل خطر این است که همیشه بعد از ماه رمضان مراسم عروسی و جشن و مهمانی‌ها برقرار می‌شود که اگر رعایت نکنیم می‌تواند یک عامل خطر باشد. مراسم می‌تواند به شیوه‌ای که در این ۱۵ ماه بوده برگزار شود. عامل خطر بعدی فصل گرما است. در سال گذشته همین مواقع بود که پیک در استان‌های جنوبی آغاز شد؛ چراکه با گرم شدن هوا و روشن شدن کولرهای گازی که هوای داخل اتاق را در خود اتاق چرخش می‌دهند و در و پنجره‌ها هم بسته است، حل کافی است که در این شرایط یک نفر مبتلا یا حامل ویروس در آن جمع وجود داشته باشد که چرخش هوا در این فضای بسته می‌تواند به ابتلای افراد زیادی شود و حال این را به مغازه‌ها، پاساژها یا در برگزاری مراسم‌ها تعمیم دهید.

منع تردد تعطیلات خرداد

رییسی گفت: نکته بعدی این است که بر اساس یک رسم دیرینه و برنامه‌ریزی تقویمی قبل از کرونا، تابستان و اواخر بهار فصل سفرها است. به ویژه اینکه مدارس تعطیل می‌شود، اگر بخواهیم این سفرها را مانند سال‌های قبل ادامه دهیم، عامل خطر سوم است. عامل خطر بعدی هم خود ویروس جهش‌یافت است که می‌تواند سرعت انتقال را بالا ببرد و عامل دیگر هم تجمعات و برگزاری برخی مراسم‌ها و انتخابات است که بالقوه اگر رعایت نشود، می‌تواند مشکل ایجاد کند، اما اگر رعایت شود می‌توانیم به همه اهداف‌مان در انتخابات برسیم.

وی گفت: در عین حال در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره یک موضوع بحث شد و آن اینکه احتمالا در تعطیلاتی که به مناسبت ارتحال امام (ره) منع سفر خواهیم داشت. شنبه کمیته برگزار می‌شود و تصمیم‌گیری می‌شود تا این منع اعمال شود و سفت و سخت تصمیم گیری شده و در ستاد مصوب شود تا بتوانیم با شرایط ایمن‌تری به اواخر خرداد که فصل انتخابات است، نزدیک شویم.