شرایط اهداء خون پس از تزریق واکسن کرونا

اهدای خون اقدامی ساده و فداکارانه است که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد بنابراین اگر قصد اهدای خون خود را دارید اول از همه باید به خود افتخار کنید. اما این کار در دوران همه‌گیری بیماری کرونا با ابهامات و سوالاتی همراه است از جمله اینکه آیا اهدای خون پس از دریافت واکسن کرونا درست است یا خیر.

واقعیت این است که اکنون –بدون توجه به شرایط کرونایی - زمان مهمی برای اهدای خون به شمار می‌آید. بر اساس بیانیه مشترک انجمن بانک‌های خون آمریکا (AABB) ، مراکز خون و صلیب سرخ در سراسر کشور اخیراً گزارش شده که مقدار اهدای خون و جمع آوری این نیاز بیماران کاهش یافته است. برخی گزارش کرده‌اند که از کاهش میزان مشارکت اهداکنندگان بیش از یک سال گذشته است -واقعیتی نگران‌کننده با توجه به اینکه بیماران و مراکز خون برای درمان‌های خودبه این منبع وابسته هستند.

اگر به تازگی واکسن کرونا تزریق کرده‌اید بهتر است پیش از آنکه به مرکز اهدای خون مراجعه کنید برخی اطلاعات مهم و لازم را کسب کرده و سپس اقدام کنید. سوال ممی که مطرح می‌شود آن است که آیا اساسا می‌توان پس از دریافت واکسن کرونا اقدام به اهدای خون کرد؟ بنا بر اعلام لیب سرخ آمریکا، این کار ، خوب  و مناسب است اما پیش از آن باید نکاتی رعایت شود.

نخست اینکه، حتما پیش ازاهدای خون باید کارت دریافت واکسن خود را به مرکز ارائه دهید تا نام و نوع واکسنی که زده‌اید مشخص شود. دوم اینکه، اگر پس از دریافت واکسن دچار عوارض پس از آن شدید، نباید به مرکز اهدای خون بروید. تنها کسانی می‌توانند بلافاصله مبادرت به خون‌دهی نمایند که به هیچ عارضه‌ای از واکسن دچار نشده‌اند.

صلیب سرخ آمریکا می‌گوید: اهداکنندگان خون واجد شرایط که واکسن ضعیف شده COVID-19 دریافت کرده یا نمی‌دانند چه نوع واکسنی را تزریق کرده‌اند، باید تا دو هفته پس از تزریق واکسن صبر کنند و سپس برای خون دادن اقدام کنند. با این حال، این دستورالعمل کمی گیج کننده است زیرا هیچ یک از واکسن‌های کرونا که در حال حاضر موجود هستند، واکسن‌های ضعیف شده زنده نیستند (یعنی واکسن‌هایی که از شکل ضعیف ویروس ایجاد شده و باعث بیماری می شوند).

نکته اصلی اینجاست: از آنجا که هیچ واکسن کرونای ضعیف شده برای استفاده در ایالات‌متحده تأیید نشده، می توانید پس از دریافت واکسن، به محض اینکه مطلع شدید که کدام نوع آن را دریافت کرده‌اید، خون اهدا کنید. اگر از نوع واکسن دریافتی خود مطمئن نیستید (به این دلیل که شما در یک مطالعه تحقیقاتی شرکت کرده یا اصلا به این مساله توجه نکرده اید)، باید برای اهدای خون دو هفته صبر کنید.