باید پول گندم را در کمترین زمان به کشاورزان پرداخت کنیم

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران عصر امروز در ویدیو کنفرانسی با فرمانداران استان تهران موضوع خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تهران، را بررسی کرد.

استاندار تهران اظهار کرد: گندم از چند جهت برای کشور حائز اهمیت است که واقعا یک محصول استراتژیک بوده و از بدو پیروزی انقلاب به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم و هیچ وابستگی به آن نداریم چرا که از ابتدا کشاورزان را تشویق به تولید این محصول می‌کردیم.

وی ادامه داد:گاهی اوقات با کم کاری برخی از دستگاهها تولید در این امر نادیده گرفته شد و الان به این نتیجه رسیده‌ایم که گندم یک محصول کاملا استراتژیک و حائز اهمیت است و در استان تهران حدود ۴۵هزار هکتار از ۱۷۸هزار هکتار اراضی ما کشت گندم آبی است و میانگین برداشت، ۲۰۵ هزار تن است که نشان می دهد، از هر هکتار زمین آبی در استان تهران ۴.۵ تن برداشت محصول داریم.

وی افزود: اگر بتوانیم ۶ تن برداشت از این زمینها داشته باشیم کاملا به خودکفایی در گندم دست یافته ایم. ولی به دلایلی این میانگین در کشور قابل وصول نیست بنابراین افزایش برنامه برداشت را باید در جهاد کشاورزی پیگیری و دلایل اینکه چرا نمی‌توان به این میانگین رسید را بررسی کرد.

وی تصریح کرد: مولفه‌ها و فاکتور‌هایی که بازدارندگی ایجاد می‌کنند در تحویل گندم تولیدی به نهاد‌های دولتی را باید شناسایی کنیم چرا که آمادگی خرید را دارند، اما اولین عامل کمبود نرخ است و باتوجه به اینکه این مقدار دو برابر هم شده، ولی در همه کشور‌هایی که در این امر مهم فعالیت می‌کنند مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرند. چرا که در بحث کود و کارگر افزایش قیمت داشتیم و نسبت به سال‌های گذشته یک جهش و افزایش را شاهد بودیم و برای اینکه کشاورز به فکر تغییر کاربری زمین نیافتد، باز هم ظرفیت افزایش قیمت را دارد.

وی افزود: عامل دوم پرداخت به موقع است و یکی از اقدامات ما باید این باشد که در کمترین زمان بتوانیم باز پرداخت فروش گندم را به کشاورزان داشته باشیم و با در نظر گرفتن مکانیزم‌های لازم در این راستا کمک شود.

استاندار تهران بیان کرد: باید شرایط را برای دلالان دشوار کنیم و همین موجب می‌شود تا بسیاری از مشکلات کشاورزان کاهش پیدا کند و این امر مهم است تا فرمانداران در این زمینه حساسیت و تدابیر لازم را به کار گیرند.

بندپی گفت: هر چقدر بتوانیم مراکز خرید را افزایش دهیم انگیزه‌ای برای کشاورزان خواهد شد چرا که تهران به عنوان الگوی تمام استان‌ها اگر بتواند شرایط را برای کشاورزان و محصولات کشاورزی بهبود بخشد این الگویی برای دیگر استان‌ها خواهد شد.