واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف شد؟

علیرضا رییسی روز یکشنبه افزود: بحث واکسیناسیون گروه سنی را شروع کردیم و ۸۰ سال به بالا را انجام دادیم، ۷۵ تا ۸۰ ساله ها هم انجام شد. همچنین تعداد زیادی از جانبازان و معلولان و سالمندان مستقر در خانه سالمندان را واکسینه کرده ایم.

وی ادامه داد: اوایل هفته گذشته قرار بود یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها به دست ما برسد و روند واکسیناسون به خوبی پیش می رفت اما چون آن محموله با تاخیر مواجه خواهد شد، برنامه ما این است که فعلا برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود.

رییسی تاکید کرد:  فعلا نوبت واکسیناسیون گروه بعدی را به بعد از رسیدن واکسن موکول کنیم، اما اینکه روند واکسیناسیون متوقف شده حرف درستی نیست و تزریق برای گروه های سنی جدید به پس از رسیدن واکسن های جدید موکول شده است.

وی اعلام کرد: خبر خوب ما اینکه فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته های بالینی برگزار خواهدشد. آخرین خبری که  دارم این است که فاز اول و دوم واکسن ایرانی از جمله برکت روند پیشرفت خوبی دارد و اگر بتونیم فردا مجوز مصرف اضطراری بگیریم، به این معنی است که می توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.

رییسی گفت : ظرف این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک میلیون دوز به دست ما خواهد رسید و بعد از آن هم واکسیناسیون شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در تیر ماه حداقل سه تا پنج میلیون واکسن داخلی و در مرداد ماه بالای ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ما خواهد رسید، بنابراین جای نگرانی نیست. روند واکسیناسیون متوقف نشده و تا اطمینان یافتن از رسیدن محموله های بعدی فعلا همین گروه های های سنی در خطر را واکسینه خواهیم کرد.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تا پایان خرداد گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند، گروه‌های خاص شامل مبتلایان به بیماری سرطان فعال (افراد تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی)، بیماران دیالیزی، بیماران پیوند عضو و کلیه، کبد، قلب و عروق، مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی، بیماران ام اس کنترل نشده جزو بیمارانی هستند که بانک اطلاعاتی آنها موجود و بر اساس فاز سوم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

فاز دوم واکسیناسیون تزریق سالمندان و بیماران خاص را شامل می‌شود و در فاز سوم مشاغل پر خطر مانند خلبانان، رانندگان، خبرنگاران، نیروی انتظامی، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع و ... جزو فاز سه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

فاز چهار هم واکسیناسیون عمومی را شامل می‌شود. باور بر این است که اگر بتوان افراد بالای ۶۰ سال را واکسن زد و در اقدام بعدی سن افراد تحت تزریق واکسن را ۵ سال کاهش داد، جمعیت قابل توجهی از بیماری مصون می‌مانند.

با تزریق واکسن به افراد بالای ۵۰ سال، حدود ۸۵ درصد افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون فشار خون و دیابت تحت پوشش قرار می‌گیرند.