نحوه انتخاب و استفاده از ضد عفونی کننده دست

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های میکروبی و ویروسی، از جمله COVID-19، توصیه می‌کند تا حد امکان دست‌ها را با آب و صابون بشویید زیرا باعث کاهش بسیاری از انواع میکروب‌ها و مواد شیمیایی روی دست می‌شود. اما اگر در زمان نیاز، آب و صابون به راحتی در دسترس نباشد، استفاده از اسپری ضد عفونی کننده دست با حداقل 60٪ الکل می‌تواند به شما کمک کند تا از بیمار شدن و انتشار میکروب به دیگران جلوگیری کنید.

00

برای انتخاب اسپری ضد عفونی کننده دست باید به نکات زیر توجه فرمایید:

1.  ضد عفونی کننده‌ های دست را انتخاب کنید که حداقل 60٪ الکل داشته باشند. (که اغلب روی آن برچسب اتانول، الکل اتیل، ایزوپروپانول یا 2-پروپانول ذکر شده است، فرقی نمی‌کند که کدام یکی از این مواد نام برده شده در ترکیبات محلول موجود باشد، مهم بودن آن‌هاست).

2. از تهیه محلول‌هایی ضد عفونی‌‌کننده‌ی بر پایه الکل که نشان سازمان غذا و دارو را ندارند، خودداری بفرمایید.

3. تمام سطوح دست را توسط اسپری با محلول ضدعفونی‌کننده بپوشانید و صبر کنید تا دستتان خشک شود.

4. بلعیدن مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل می تواند مسمومیت با الکل ایجاد کند. آنها را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید و هنگام استفاده‌ی آن‌‌ها نظارت داشته باشید.

5. برای تمیز کردن سطح از ضدعفونی کننده دست استفاده نکنید. مواد موجود در ضدعفونی کننده‌های دست مناسب تمیز کردن سطح از آلودگی نیستند( برای استفاده از محلول ضد عفونی‌ کننده سطوح ترجیحا از ماسک پرستاری(ماسک سه لایه) استفاده نمایید).

  • در هنگام خرید به موارد زیر از جمله: میزان درصد الکل محلول( کمتر از 60% نباشد)، بدون الکل نبودن محلول، نوع بسته‌بندی ( بسته‌بندی آن‌ها شبیه بسته‌بندی مواد غذایی و یا نوشیدنی‌ها نباشد) و... توجه نمایید.

با توجه به موارد گفته شده، الویت اول برای تمیز کردن دست‌ها شستن آن‌ها با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه است و حرکات دست در هنگام شستن از اهمیت بالایی برخوردار است، وقتی دست‌تان را می‌شویید حواستان باشد بین انگشتان و زیر ناخن‌ها هم با دقت شسته شوند، بیشترین حجم رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در این مناطق اتفاق می‌افتد.

با توجه به مطالب گفته شده، در درجه اول برای تمیز کردن دست‌ها باید از محلول‌های ضد عفونی‌کننده استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می‌توانید از اسپری ضد عفونی‌ کننده ‌دست استفاده نمایید.

برای خرید انواع اسپری و محلول ضدعفونی کننده‌ی دست می‌توانید به وبسایت شرکت تجهیزات پزشکی ماهان مدیکال مراجعه فرمایید.