آزمون استخدامی بخش خصوصی، راهکاری برای ارائه فرصت های شغلی

به عنوان یک متقاضی شغل، ممکن است از خود پرسیده باشید چرا برخی شرکت‌ها در طول فرآیند استخدام از آزمون‌های مختلفی برای ارزیابی مهارت‌ها، پتانسیل و توانایی داوطلب در انجام کاراستفاده می‌کنند، در حالی که رزومه ها و مصاحبه ها، که این روزها به عنوان ابزارهای سنتی استخدام شناخته می شوند، اطلاعات فراوانی را در اختیار تصمیم گیران قرار می دهند.

آزمون استخدامی بخش خصوصی فرآیندی است که با ورود به بازار کار کشور، علاوه بر تکریم شایسته‌سالاری و تحکیم بروکراسی قانون در روند استخدام شرکت‌های خصوصی، بسیاری از متقاضیان بازار کار را از سرخوردگی‌ها و معضلاتی مانند رانت، فضای غیررقابتی و... در امان نگاه داشته و اکنون به عنوان نقشه راه شفاف و کارآمد بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند ۷۸ درصد از رزومه‌ها با عباراتی پر می‌شوند که شخص را به عنوان یک گزینه ایده‌آل معرفی نماید. در عین حال، ۴۶ درصد آن‌ها دربرگیرنده ادعاهای کذب و دروغین است. به همین ترتیب، مصاحبه‌ها که از ساختار و استاندارد خوبی برخوردار نیستند، از نظر موفقیت داوطلب در کار، بینش ارزشمندی ارائه نمی‌دهند و نکته مهم‌تر اینکه مصاحبه‌ها، به‌ویژه مصاحبه‌های غیرساختاری و غیرفنی، ذهنی هستند و در نهایت پیش‌بینی‌های ضعیفی را برای یک رده شغلی برجای می‌گذارند.

به بیانی دیگر، شرکت‌هایی که از آزمون استخدام استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود تأثیرات ملموس مثبت را در تجارت خود تجربه کنند. دو نکته رایج مرتبط با استخدام برای متخصصین منابع انسانی و صاحبان مشاغل این است که سازمان‌ها زمان بیشتری نسبت به آنچه برای استخدام لازم است را صرف می‌کنند و با این وجود، هنوز هم با تمام قدرت بر اشتباهات استخدامی خود پافشاری می‌کنند.

همین موضوع موجب شده تا آزمون استخدامی بخش خصوصی که برای ارزیابی شخصیت، توانایی و استعداد یک داوطلب طراحی شده‌اند، به عنوان ابزاری بسیار کارآمد برای استخدام به حساب آیند؛ چراکه با ارائه نتایج مشخصی که می‌تواند برای همه داوطلبان استاندارد شود، عنصری از عینیت را به روند استخدام وارد می کند. کارفرمایان نیز می‌توانند از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد استخدام با آگاهی بهتر و قابل دفاع استفاده کنند.

آزمون استخدام بخش خصوصی و تاثیر آن بر عملکرد سازمان

نیروی کار یک سازمان مزیت رقابتی آن است. یک تیم موثر متشکل از کارمندان ماهر و با صلاحیت، به دلیل تفاوت قابل توجه عملکرد، قادرند ارزش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای برای سازمان به ارمغان بیاورند. در عین حال، استخدام‌های اشتباه می‌تواند به طرز باورنکردنی بر سر راه برای موفقیت‌آفرینی یک شرکت سنگ‌اندازی کند.

آزمون استخدام بخش خصوصی به طور ویژه برای اندازه‌گیری توانایی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات قابل توجه در مورد شخصیت، مهارت‌ها و توانایی یک متقاضی کار تهیه شده‌ که معمولاً به شناسایی عملکرد وی در کار کمک می‌کند.

در حالی که آزمون استخدام مشخص می‌سازد یک کارمند قادر است تا چه اندازه در نقش جدید خود رشد کند و مهارت‌های جدید را چگونه و با چه سرعتی یاد می‌گیرد، با انجام یک تست شخصیت، بیان می‌کند که روحیات داوطلب به چه اندازه متناسب با شغل مورد نظر است. این نتیجه‌گیری با اندازه‌گیری صفاتی مانند وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، قدرت هم‌افزایی و موارد دیگر انجام می‌شود.

بنابراین، انجام این ارزیابی‌ها قبل از استخدام می‌تواند به سازمان در صرفه‌جویی در وقت و هزینه در مراحل انتخاب کمک کند و همچنین میزان گردش مالی پس از استخدام را کاهش دهد. علاوه بر این، آزمون های‌ارزیابی به تجزیه و تحلیل ویژگی‌هایی مانند جاه‌طلبی، رهبری، کار تیمی، تحمل استرس، تاب‌آوری عاطفی، تفکر تحلیلی، توانایی حل مساله و... کمک می‌کنند.

دلایل رایج برای استفاده از تست‌های ارزیابی

این روزها شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری در حال انجام تست‌های ارزیابی هستند. برخی از مهم‌ترین دلایل اقبال آن‌ها به استفاده از آزمون استخدام بخش خصوصی، عبارتند از:

  • هر داوطلب می‌خواهد اولین تأثیر قدرتمند را برای کسب امتیاز کسب کند. از این رو، اطلاعات ارائه شده در رزومه به طور کلی در جهت افزایش اعتبار شخص برای مطرح شدن به عنوان گزینه انتخابی، اغراق‌آمیز است.
  • آزمون‌های ارزیابی براساس مطالعات موردی استخدام و نگهداری کارمند تنظیم شده‌اند. این آزمون‌ها نشان می‌دهند که یک کاندیدای بالقوه چقدر با شرایط استخدام مطابقت دارد. این امر به کاهش تصمیم های اشتباه در استخدام و بهبود کیفیت استخدام شرکت کمک می‌کند.
  • ارزیابی‌های صورت‌گرفته در آزمون استخدام اصولی است، به‌طوری‌که کارفرمایان را قادر می‌سازد ارزیابی مقایسه‌ای از نامزدهای مختلف انجام دهند و بهترین تناسب را برای نقش مورد نظر پیدا کنند. علاوه بر این، آزمون‌های ارزیابی نیز از نظر علمی به اثبات رسیده‌اند و از نمره آن می‌توان به‌عنوان شاخصی قوی برای عملکرد شغلی آینده داوطلب بهره برد.

مزایای آزمون‌های ارزیابی

تاکنون دریافته‌ایم که چگونه آزمون‌های ارزیابی احتمال موفقیت استخدام جدید را در سمت شغلی مورد نظر افزایش می‌دهند، اما مزایای آزمون‌های ارزیابی فراتر از ساده‌سازی روند استخدام و افزایش کیفیت آن است. آزمون استخدام به سازمان کمک می‌کند روند استخدام‌ها با اهداف تجاری و فرهنگ شرکت مطابقت داشته باشد. برخی از مزایای اصلی آن عبارتند از:

  • روند استخدام ساده باعث صرفه‌جویی در وقت و نتایج بهتر می‌شود.
  • موجب افزایش رضایت و میزان ماندگاری کارکنان می شود.
  • هزینه‌های منفی که مربوط به استخدام اشتباه است، کم می شود.
  • بهره‌وری بالاتر استخدام‌ها را به همراه دارد.
  • استخدام، مناسب با فرهنگ شرکت یا سازمان، صورت می گیرد.
  • برابری، عینیت و قابلیت دفاع قانونی از فرآیند استخدام شرکت ممکن می شود.

بهره‌وری بالاتر آزمون استخدام بخش خصوصی

تحقیقات نشان می‌دهد که آزمون‌های استخدامی حرفه‌ای و تایید شده می‌توانند بهره‌وری کارکنان را در طیف گسترده‌ای از انواع مشاغل و صنایع پیش‌بینی کنند. آزمون‌ها از دقیق‌ترین ابزارها برای پیش‌بینی عملکرد استفاده می‌کنند و قادرند میزان دانش علمی، مهارت‌ها و توانایی‌های داوطلب برای انجام عملکرد مناسب در هر شغل مشخص را تعیین کنند.

افزایش عمر فعالیت کارمندان و کاهش هزینه‌های استخدام

آزمون استخدامی بخش خصوصی می‌تواند با اطمینان از اینکه کارمندان جدید دارای استعداد اساسی مورد نیاز شغل هستند و در عین حال دارای خلق و خوی یا شخصیت مناسب هستند، عمر فعالیت آن‌ها در سمت و بخش مورد نظر را افزایش دهد. این عوامل می‌توانند از عملکرد ضعیف کارکنان در دوره‌های آموزشی و یا موفق نبودن در آن‌ها و همچنین ترک کار توسط آنان، جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، هزینه‌های مرتبط با گردش مالی می‌تواند مزایای گسترده‌ای برای کل سازمان در پی داشته باشد. نرخ هزینه‌های پایین باعث افزایش روحیه کارمندان و افزایش اعتبار شرکت در خارج از سازمان می‌گردد که این موضوع در نهایت به جذب متقاضیان استخدام باکیفیت‌تر می‌شود. البته، مزایای کاهش هزینه‌های مرتبط با گردش مالی به همین موارد ختم نمی‌شود، چراکه این موضوع کاهش برخی از هزینه‌های اساسی مربوط به جایگزینی کارمند شامل استخدام، انتخاب، آموزش و گهگاه، حقوق بازنشستگی برای کارمند در حال اخراج را شامل می‌شود.

براساس مطالعات صورت‌گرفته، تخمین زده می‌شود که جایگزینی کارمندان سطح ابتدایی، هزینه‌ای در حدود ۱۶ درصد از حقوق سالانه آن‌ها دارد و این تعداد برای موقعیت‌های با حقوق بالاتر حتی بیشتر هم می‌شود. با این فرمول، جایگزینی کارمندان سطح متوسط در حدود ۲۰ درصد و جایگزینی کارمندان سطح بالا نیز در حدود ۲۰۰ درصد از حقوق سالانه آن‌ها هزینه دربر دارد. در نتیجه، انگیزه مشخصی برای شرکت‌ها وجود دارد تا برای کاهش هزینه‌های مرتبط با گردش مالی خود چاره‌ای بیندیشند.

فرآیند استخدام کارآمدتر، با صرف زمان کمتر: روند استخدام می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد و گاهی برای پر کردن موقعیت‌های شغلی جدید به ۴۵ روز زمان نیاز است. با این حال، برای ۵۰ درصد از آگهی‌های استخدام آنلاین، این موضوع تا ۹۰ روز هم صدق می‌کند. این بازه زمانی را نمی‌توان مربوط به کمبود نیروی کار دانست، چراکه داده‌ها نشان می‌دهند آمار نیروهای متقاضی کار در یک دهه اخیر، حداقل با افزایش دوبرابری روبه‌رو شده‌اند. حجم متقاضیانی که به شدت در حال افزایش هستند، روند تشخیص متقاضیان دارای صلاحیت از میان دریایی از رزومه را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.

آزمون استخدامی بخش خصوصی به مثابه یک قیف، بیشترین صرفه‌جویی در وقت را ارائه می‌دهد؛ به‌طوری‌که با الزام به گذراندن آزمون توسط متقاضیان در همان مرحله ابتدایی، شرکت‌ها می‌توانند بسیاری از رزومه‌های بی‌کیفیت و فاقد صلاحیت را از دور خارج کنند.

استخدام قابل دفاع از طریق به‌کارگیری معیارهای معتبر و مستدل

علاوه بر تمام مواردی که تا به اینجا ذکر شد، آزمون استخدامی بخش خصوصی در کنار کمک به شرکت برای تحقق بخشیدن به پیشرفت در نتایج مختلف تجارت، می‌تواند عینیت، برابری و قابل دفاع بودن قانون استخدام سازمان را نیز بهبود بخشد.

همه شرکت‌ها باید تلاش کنند تا از روش‌های انتخاب و ارتقای کارمندی منصفانه و منطبق بر قانون استفاده کنند تا از هرگونه تبعیض، رانت و بی‌قانونی در این زمینه جلوگیری به عمل آید. سازمان‌هایی که آزمون‌های خود را بر اساس دستورالعمل‌های مشخص و قانونی اجرا می‌کنند، در صورت بروز هرگونه چالش قانونی، دست بازتری برای دفاع از روش‌های استخدامی خود دارند.

نتیجه کلی؛ خداحافظی با رانت و رابطه!

بدون شک، شانس شرکت‌هایی که در یک فرآیند استخدام ساختاری سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای جذب استعدادهای برتر بیشتر است و ابزارهای ارزیابی کاملاً معتبر می‌توانند منبع خوبی برای ساده‌سازی روند کار باشند.

واضح است که بازده سرمایه‌گذاری (ROI) آزمون‌های ارزیابی بسیار زیاد است و سازمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، تأثیر مثبت ملموسی را تجربه می‌کنند. با نهادینه شدن چنین فرآیندی، متقاضیان شغل نیز به‌جای چشم دوختن به ابزارهایی مانند رانت و رابطه برای ورود به بازار کار، خود را برای جدی گرفتن این تست‌ها و رسیدن به وضعیت ایده‌آل برای تصاحب شغل مورد نظر، آماده می‌کنند.