چرا واکسن ایرانی قابل اعتماد است؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز واکسن ایرانی کرونا که ساخته دست جوانان کشورمان است را زدند تا این پیام را بدهند که باید به جوانان اعتماد و اظمینان داشت و صریحا فرمودند که " باید این افتخار ملی را پاس بداریم و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نکنیم؟"

در زمانی که کشورمان توان تولید واکسن کرونا را پیدا کرده و جان مردم با این واکسن می تواند حفظ شود استفاده از واکسن غیر ایرانی عجیب است.

برای اینکه بتوانیم بفهمیم چرا باید از واکسن ایرانی کرونا به جای مشابه خارجی آن استفاده کنیم باید این موضوع را از نظر علمی نیز بررسی کرد. 

دکتر عاطفه عابدینی درباره انواع واکسن‌های کرونا در جهان گفت: واکسن‌های مختلفی برای ویروس‌ها داریم که این واکسن‌ها یا از ویروس کشته شده یا از ویروس ضعیف شده یا قسمتی از ویروس ساخته می‌شوند و واکسن‌های جدید کرونا نیز از نوع m RNA هستند.

مثلاً واکسن فلج اطفال سال هاست استفاده می‌شود؛ درباره این نوع واکسن ها، مکانیسم اثرشان به این صورت است که وقتی قسمتی از ویروس یا پروتئین ویروس یا ویروس ضعیف شده یا کشته شده را به بدن فرد تزریق می‌کنیم؛ باعث می‌شویم سیستم ایمنی بدن فرد تحریک شود تا وقتی مواجهه واقعی با عامل بیماری زا داشت، پاسخ قوی تری به بیماری بدهد و ویروس را کنترل کند.

در زمان حاضر در تمام جهان همه گیری کرونا را داریم و به طور قطع تمام مجوز‌هایی که برای تمام واکسن‌های کرونا، از هر نوع، شرکت و کشوری صادر می‌شود، مجوز‌های اورژانسی است؛ همین واکسن‌هایی که مجوز استفاده اورژانسی را دریافت کرده اند در برخی از افراد، یکسری عوارض ایجاد کرده اند و حتی منجر به بروز مرگ ومیر شده اند! این امر به این دلیل است که واکسن‌های کرونا در کوتاه مدت تولید شده و مجوز استفاده اورژانسی گرفته اند و روی انسان آزمایش می‌شوند و بنابراین عوارضی دارند و ممکن است بسیاری از این عوارض را هنوز ندانیم.

این پزشک فوق تخصص ریه معتقد است که اگر کرونا به این شدت در جهان گسترش نیافته بود، ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز بود تا برای استفاده از این واکسن‌های کرونا، مجوز داده شود و تأثیراتش در سال‌های بعدی نیز مشخص شود.

وی با صراحت اعلام کرد که در روز‌هایی که در اوج شیوع کرونا در ایران قرار داشتیم و مرگ ومیر‌های زیادی تجربه می‌کردیم، نیاز به یکسری دارو‌ها برای درمان بیماران کرونایی داشتیم؛ در آن زمان کشور‌هایی مانند آمریکا که الان سازنده واکسن کرونا هستند با تحریم‌هایی که اعمال کرده بود، دسترسی ما به این دارو‌ها را از بین برده بود و اگر همت دانشمندان ایران نبود، چه کسی پاسخ نداشتن دارو‌های مورد استفاده در درمان کرونا را می‌داد؟

وقتی یک کشور در اوج روز‌های کرونا به ما دارو نداد، چرا باید انتظار داشته باشیم که واکسن کرونا به ما بدهد؟ به همین دلیل مقام معظم رهبری نگرانی خود را راجع به واردات واکسن از این کشور‌ها بیان کردند و این نگرانی ایشان به جاست و نشان می‌دهد که نگران مردم هستند؛ از سوی دیگر واکسنی باید برای مردم مورد استفاده قرار گیرد که عارضه کمتر و فایده بیشتری داشته باشد، زیرا ما واکسن کرونا را به افراد سالم جامعه مان تزریق خواهیم کرد و در نتیجه باید عوارض واکسن‌های کرونا به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

واکسن ایرانی کرونا

وی ادامه داد: نگرانی‌هایی در خصوص عوارض ناشی از واکسن کرونا از نوع m RNA وجود دارد؛ برای مثال این واکسن‌ها ممکن است سرطان زا باشند یا کدینگ‌های مختلف پروتئینی ایجاد کنند یا باعث ایجاد موتاسیون (جهش) ژنی شوند.

دکتر عابدینی درباره دلیل استفاده از واکسن ایرانی کرونا و اینکه  آیا تفاوتی در واکسن‌های کرونا از نوع m RNA در ایران و خارج از کشور وجود دارد؟ بیان داشت: تفاوتی که وجود دارد این است که این واکسن m RNA در ایران تولید می‌شود و بنابراین خود دانشمندان ایرانی روی آن کار می‌کنند و این امر یکی از نگرانی‌های ما را برطرف می‌کند، زیرا وقتی این واکسن در کشور خود ما ساخته می‌شود، دیگر نگران کدینگ ژنتیکی خاصی نیستیم.

از سوی دیگر طبق اعلام وزارت بهداشت، واکسن کوو ایران برکت در فاز اول عارضه نداشته و در فاز دوم نیز ایمنی‌زایی داشته است؛ مینو محرز، محقق اصلی این کارآزمایی بالینی می‌گوید: ایمنی‌زایی واکسن در فاز دوم، بیش از انتظار ما بوده است. مراحل کارآزمایی بالینی پروژه واکسن ایرانی کرونا تحت نظارت افراد علمی و بالاتر از استانداردهای بین‌المللی انجام شد و دانشمندان جوان تلاش کردند که این واکسن در اختیار مردم قرار بگیرد.

دکتر حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن کوو ایران برکت نیز با اشاره به تولید انبوه واکسن کرونا اعلام کرده است: «ما دو فاز نیمه‌صنعتی و صنعتی را در نظر گرفتیم به‌طوری که الآن دو خط تولید در کارخانه شفافارمد داریم، فاز نیمه‌صنعتی الآن به‌اندازه یک کارخانه بزرگ شده است و فاز دوی صنعتی نیز به‌زودی به‌بهره برداری خواهد رسید‌. در زمان حاضر ما یک‌میلیون دوز واکسن برکت را تولید کرده‌ایم که به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. در خردادماه تا سه‌میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌کنیم. در تیرماه با اضافه شدن خطوط تولید جدید ظرفیت خود را ارتقا می‌دهیم و در شهریورماه به تولید بالای 18 میلیون دوز واکسن در ماه می‌رسیم. همزمان با ایجاد خطوط جدید در فازهای صنعتی محققین نیز روی راندمان کار کردند و نتایج خوبی حاصل شده و راندمان تولید افزایش یافته و خطوط تولید به بهره‌برداری رسیده است.»

آنچه مشهود است اینکه باید به جوانان متخصص ایران دست مریزاد گفت و رهبر معظم انقلاب اسلامی با زدن واکسن ایرانی کرونا نشان دادند نه تنها جان تک تک ایرانیان مهم است بلکه باید به ظرفیت داخلی کشور بیش از گذشته اعتماد کرد.

حجم ویدیو: 3.60M | مدت زمان ویدیو: 00:01:38