مهلت انتخاب رشته مجازین کنکورارشد

به گزارش افکار نیوز،حسين توكلي در گفتوگو با ايسنا، از پذيرش ۸۵ هزار داوطلب نهايي در آزمون ارشد خبر داد و گفت: اسامي پذيرفته شدگان نهايي آزمون ارشد از ۱۱ تا ۱۳ شهريور ماه از طريق سايت سازمان سنجش اعلام ميشود تا پذيرفتهشدگان در مهلت مقرر نسبت به ثبتنام خود اقدام كنند.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۹۳۰ هزار و ۲۱۵ نفر در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۱ گفت: این آمار نسبت به آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته تعداد ۵۸ هزار و ۴۰۹ نفر افزایش داشته است.

انتشار کارنامه اولیه آزمون ارشد در روز شنبه

وی با اشاره به انتشار کلید پاسخ به سوالات داوطلبان از روز یکشنبه هفتم اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش تصریح کرد: کارنامه نتایج اولیه آزمون ارشد ۹۱ از روز شنبه شش خردادماه بر روی سایت سازمان قرار می‌گیرد.

انتشار دفترچه راهنما از اوایل هفته آینده

وی تصریح کرد: داوطلبان شرکت کننده می‌توانند با استفاده از شماره داوطلبی و مشخصات شناسنامه‌ای خود به کارنامه نتایج اولیه دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: ‌ دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی این آزمون شامل شرایط و ضوابط و پذیرش هر یک از کد رشته‌ها در اوایل هفته آینده و قبل از مهلت انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش قابل دسترسی است.

آغاز مهلت انتخاب رشته از ۸ خرداد

توکلی ادامه داد: داوطلبان مجاز پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته از روز دوشنبه ۸ خرداد تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۱۱ خرداد ماه می‌توانند نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های انتخابی خود در سایت اقدام کنند.

توصیه سازمان سنجش به مجازین ارشد

وی به مجازین آزمون کارشناسی ارشد ۹۱ توصیه کرد: پس از مطالعه دفترچه مذکور کد رشته محل‌های مورد علاقه خود را حداکثر تا ۱۰۰ کد رشته محل از میان کد رشته امتحانی مجاز انتخاب و ابتدا کد رشته محلهای انتخابی را به ترتیب اولویت علاقه مرتب و سپس در فرم پیش نویس انتخاب رشته ثبت کنند.

وی تصریح کرد: داوطلبان باید پس از اطمینان از صحت کد رشته محلهای انتخابی از روز دوشنبه هشت خرداد لغایت ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۱۱ خرداد به منظور انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت کد رشته انتخابی خود اقدام کنند.

نحوه گزینش نهایی در کنکور ارشد

توکلی با اشاره به گزینش دانشجویان در هر کد رشته امتحانی بر اساس کارنامه اولیه و کسب حد نصاب نمره لازم اظهار کرد: گزینش نهایی در کلیه کد رشته‌های تحصیلی بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون در هر رشته گرایش و ۲۰ درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی انجام می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: تعداد مجازین انتخاب رشته تا حدود سه برابر ظرفیت پذیرش استخراج می‌شود.

تشریح آمار کنکور ارشد ۹۱

توکلی همچنین با تشریح آمار کنکور ارشد ۹۱ با بیان اینکه ۸۷ هزار و ۳۱۸ داوطلب نسبت به علاقمندی به یکی از ۶۴ کد رشته شناور به عنوان کد رشته امتحانی دوم اقدام کردند، گفت: با توجه به اینکه آزمون هر کد رشته جداگانه برگزار شده و هر داوطلب بایستی کارت ورود به جلسه آزمون را داشته باشد، حدود یک میلیون و ۱۷ هزار و ۵۳۳ کارت صادر شد.

وی با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد از ۲۶ بهمن تا ۲۸ همین ماه در سال ۹۰، گفت: از میان ۹۳۰ هزار و ۲۱۵ داوطلب واقعی، تعداد ۷۸۵ هزار و ۱۳ داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند که از این تعداد، ۷۱۸ هزار و ۹۵۶ داوطلب در جلسه آزمون یک کد رشته امتحانی و ۶۶ هزار و ۵۷ داوطلب دیگر در جلسه آزمون دو کد رشته حاضر بودند.

وی با اشاره به غایب بودن ۱۴۵ هزار و ۲۰۲ داوطلب از میان داوطلبان واقعی آزمون کارشناسی ارشد ۹۱ اظهار کرد: به عبارت دیگر ۱۵،۶۱ درصد داوطلبان واقعی در جلسه غایب بودند.

توكلي در خاتمه تصريح كرد: از ميان تعداد داوطلبان واقعي غايب، ۷۸ هزار و ۶۷۳ نفر براي دريافت پرينت كارت اقدام نكردهاند و همچنين ۶۶ هزار و ۵۲۹ داوطلب واقعي كارت ورود را دريافت كردهاند ولي در جلسه حاضر نشدهاند.