به گزارش افکار نیوز به نقل از وب دا، رئیس مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم، عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است، اظهار داشت: متأسفانه برخی از خانمها سزارین را مد میپندارند و فکر میکنند که هر کس مدرنتر و یا امروزیتر است باید سزارین شود.

در حالی که امروزه در کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را یک موفقیت بزرگ برای زنان می‌دانند و سزارین را یک شکست تلقی می‌کنند.

نیره خادم با اشاره به اینکه برخی از زنان با تفکر اینکه سزارین به دلیل فشار نیامدن بر روی سر بچه برای نوزادشان بهتر است، اصرار به انجام این عمل دارند، خاطر نشان کرد: فشاری که جنین در زمان تولد تحمل می‌کند برای او مفید است چرا که با حالت مکشی که ایجاد می‌کند ریه‌های او راپاک می‌کند و به همین علت است که نوزادان زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی‌ها دارند.

دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مادران نباید از بابت فشار بر روی سر جنین نیز نگران باشند چون استخوانهای سر به نحوی هستند که این فشار را به خوبی تحمل می‌کنند و هیچ عارضه‌ای برای نوزاد پیش نمی‌آورد. حتی در یک تحقیق روشن شده است بچه‌هایی که با روش طبیعی به دنیا آمده‌اند، بهره هوشی بالاتری دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عدم تطابق سرجنین با لگن مادر، زجر جنین، طرز قرار گرفتن غیر عادی جنین، مشکلات مربوط به جفت و بند ناف، سابقه سزارین، دخالتهای پزشکی بیش از اندازه در زمان زایمان طبیعی، چند قلویی و جنین‌های نارس را از جمله موارد مورد قبول برای انجام سزارین عنوان کرد و گفت: سزارین تنها در موقعی کاربرد دارد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین با خطر همراه باشد در غیر این صورت مادر می‌تواند یک زایمان کاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مادران باردار توصیه کرد: ترس و هراس بی‌مورد از زایمان طبیعی را از خود دور کرده و به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد حاملگی و زایمان و حل مشکلات خود به افراد مجرب و آموزش دیده در مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی در ادامه توصیه کرد: زنان باردار برای اطمینان از سیر طبیعی حاملگی و تامین سلامتی خود و نوزادشان حتماً به طور مستمر در دوران بارداری به مراکز بهداشتی درمانی، ماما و یا پزشک مراجعه و به توصیههای بهداشتی آنان، عمل کنند.