نحوه صحیح تسویه حساب کارفرمایان با کارگران

وحید حاجی‌زاده کارشناس حوزه روابط کار و کارگری درباره نحوه صحیح  تسویه حساب  با پرسنل، اظهار کرد: یکی از چالش‌های شرکت‌ها و کارفرمایان موضوع تسویه حساب با پرسنل شاغل در آن مجموعه است که اکثر مدیران با این مسئله مشکل دارند که در زمان شکایت کارگر اداره کار و مراجع رسیدگی کننده به این شکایت طرح‌های تسویه حساب آنان را مردود اعلام کرده و محکوم به پرداخت مجدد خواسته‌های کارگر شدند.

این کارشناس حوزه روابط کار و کارگری ادامه داد: در بیشتر پرونده‌ها فرم‌هایی که در حکم اقرار کلی کارگر است در مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. مانند این متن، اینجانب.. اعلام می‌دارم که کلیه حقوق و مزایای خود را اعم از حقوق ماهیانه، بن، مسکن، اولاد، اضافه کاری، سنوات و عیدی را از کارفرمای خود دریافت کرده و هیچگونه مطالبه‌ای از وی نخواهم داشت.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان دقت داشته باشند، افزود: با توجه به رویه حاکم در مراجع حل اختلاف وزارت کار و دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اینگونه رسید‌ها فاقد اعتبار قانونی است و نتیجه‌ای جزء محکومیت کارفرمایان را در بر نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در ابتدا رسیدگی به تسویه اجزای تشکیل دهنده مبلغ پرداختی کارگر باید مشخص باشد مانند اینکه اگر ۴ میلیون تومان پرداخت‌ای هست به تفکیک مشخص شود که این مبلغ شامل، بن، مسکن، عیدی، سنوات و... هر کدام چه میزان از این مبلغ کل را تشکیل می‌دهد.

این کارشناس حوزه روابط کار و کارگری ادامه داد: دوره پرداخت ماهیانه و یا نسبت به کل قرارداد باید مشخص باشد و روش پرداخت وجه واریز به بانک یا چک هست تعیین شود.

وی افزود: امضا و اثر انگشت کارگر جهت تایید وجود داشته باشد و کسورات قانونی به صورت شفاف و با مبلغ مشخص درج شود.

حاجی‌زاده گفت: این امر مهم است تا سند پرداختی بانکی با رسید چک پرداختی به کارگر باید وجود داشته باشد چرا که اگر تمامی موارد بالا را به درستی انجام دهید، اما سند پرداخت وجود نداشته باشد باز هم مورد قبول قانون مذکور قرار نخواهد گرفت.