پیشنهاد یک پزشک متخصص: باید مشهد قرنطینه شود

دکتر علیرضا  صداقت، روز جمعه اظهار داشت: با کمال تاسف شمار مبتلایان به کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در قالب موج پنجم از نوع سویه دلتا همچنان سیر پیش‌رونده و هشدار دهنده دارد.

وی بیان کرد:  این در حالی‌ است که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مشهد از سوی مردم به ۳۵ درصد کاهش یافته است و بی توجهی به محدودیت های کرونایی، باز بودن همه مشاغل،  برپایی مراسم عروسی، تولد و دورهمی و عادی انگاری در این زمینه از چالش های مهم  پیش روی کنترل کرونا به شمار می رود.  

وی در خصوص جدی نگرفتن رعایت پروتکل ها از سوی مردم و تبعات منفی آن، گفت: در روزهای اخیر ۲۵ نفر از شرکت کنندگان در یک جشن تولد به کرونا مبتلا و ۱۰ نفر آنان در بیمارستان امام رضا (ع) بستری شدند که سومین نفر آنان روز گذشته جان باخت.

دکتر صداقت خاطرنشان کرد: این در حالی است که موج پنجم، جوان‌ترها را بیشتر با مرگ و میر درگیر کرده است، به طوری که متوسط سن مرگ‌ و میر در موج پنجم کرونا به طور متوسط ۶ سال پایین تر از موج چهارم آن است.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه افزود: از سوی دیگر دوره کمون سویه دلتا کوتاه و سرایت پذیری آن بسیار بالا است.

وی تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی را از چالش‌های پیش روی درمان کرونا برشمرد و گفت: بررسی‌های انجام شده در خراسان رضوی نشان داده است که مردم حتی با مشاهده علائم در مراجعه به پزشکان عمومی در مراکز ۱۶ ساعته، سه‌ تا پنج روز تاخیر دارند.

به گفته وی، در ارجاع به بیمارستان به رغم وخیم شدن حال بیماران کرونایی، گاه تاخیر در مراجعه حتی به ۱۰ تا ۱۴ روز نیز می رسد.

دکتر صداقت بیان کرد: تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی شایع‌ترین علت وخامت اوضاع بیماران کرونایی و شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در مبتلایان شناخته‌ شده است.

رییس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ادامه داد: این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده بیمارستان‌هراسی، مهم‌ترین علت تاخیر از مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها شناخته شده است، به طوریکه برخی از آنها به دلیل ترس و این تصور غلط که بیمارستان آلوده است و سبب مرگ بیمار می‌شود، از  مراجعه به بیمارستانها پرهیز می‌کنند.