بررسی تاثیر کاکل ذرت در دفع سنگ‌ کلیه

برخی بررسی‌ها عنوان می‌کنند که کاکل ذرت در درمان التهابات تمام قسمت­‌های دستگاه ادراری، موثر است. همچنین این گیاه خاصیت پاک‌­سازی رادیکال‌­های آزاد را دارد. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با انجام مطالعه‌ای تاثیر کاکل ذرت در دفع سنگ­‌های کلیه و حالب را بررسی کردند و اثر آن را با داروی «تامسولوسین» خوراکی مورد بررسی قرار دادند.

برای این بررسی بیماران در دو گروه درمان با کاکل ذرت و درمان با داروی تامسولوسین قرار گرفتند. افراد هر دو گروه از نظر سن، جنسیت، محل سنگ، میانگین اندازه و تعداد سنگ‌­ها مشابه بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد که بین دو گروه درمانی از نظر میانگین اندازه و تعداد سنگ‌­ها و درد بیماران تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. در مقایسه درون گروهی قبل و بعد از مداخله(مصرف کاکل ذرت و داروی تامسولوسین)، کاهش معنی­‌داری در تعداد سنگ‌­ها، میزان درد و اندازه سنگ‌­ها در گروه مداخله و گروه کنترل مشاهده شد؛ با این وجود این تغییرات به طور کلی بین گروه مداخله و گروه کنترل از نظر آماری معنی‌­دار نبودند.

بررسی‌ها از نظر کارایی درمان بعد از مداخله نشان داد که در گروه تامسولوسین ۱۷.۵ درصد به طور کامل و ۳۲.۵ درصد به طور نسبی درمان شدند. همچنین افرادی که کاکل ذرت مصرف کرده‌بودند، ۲۵ درصد به طور کامل و ۲۷.۵ درصد به طور نسبی درمان شدند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «مقایسه اثر کاکل ذرت و تامسولوسین بر کاهش درد و میزان دفع سنگ‌های چهار تا ۱۰ میلی متر کلیه و حالب مراجعه کننده به کلینیک اورولوژی شهید مفتح یاسوج در سال ۹۸» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و صدرالله محرابی، مجید حیدری، ناهید شاکری و دکتر حسین صادقی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.