واکسن ایرانی واردات واکسن را افزایش داد

عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه ، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود پس از اینکه واکسن برکت مجوز مصرف اضطراری گرفت و مسئولان وعده تولید 50 میلیون دز واکسن تا آخر شهریور را دادند، صادرکنندگان از جمله چین حجم صادراتشان را به ایران افزایش دادند و همچنین آمریکا نیز تحریم دارو و انتقال پول به این منظور را برداشت، گفت: این مسأله روشنی است که وقتی ما خط تولید واکسن را شروع کردیم، آنها حاضر شدند واکسن به صورت گسترده به ما بفروشند.

پیش از این نیز در مسأله بنزین چنین اتفاقی رخ داده بود پس از آنکه تولید بنزین ما افزایش یافت و به مازاد نیاز رسید، آنها حاضر شدند حتی ارزان‌تر هم به ما بفروشند، اما پیش از این بسیار اکراه داشتند. 

این کارشناس اقتصادی گفت: در مقوله واردات واکسن، کشورهایی که همراه آمریکا نبودند نیز مشکل انتقال ارز داشتند و بعضا علی رغم آمادگی آنها برای صادرات مشکل انتقال ارز چنین اجازه‌ای را نمی‌داد.

شیخی با بیان اینکه تولید واکسن در داخل بسیاری از موانع را برداشت، گفت: حتی برداشتن تحریم‌ها از سوی آمریکا برای خرید دارو و انتقال ارز نیز پس از راه‌اندازی خط تولید واکسن در کشور رخ داد.

 واکسن ایرانی واردات واکسن را افزایش داد

*دولت روحانی از تولید واکسن داخل حمایت نکرد

وی از عدم حمایت‌های دولت روحانی از تولید واکسن هم انتقاد کرد و افزود: نه تنها تولید واکسن را دیر شروع کرد بلکه حمایت از تولید داخل هم به طور جدی صورت نگرفت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: علاوه بر آن دولت روحانی شایعاتی را راه انداخته بود که مثلا واکسن‌های اسپوتنیک روسیه و یا سینوفارم چین کارایی لازم را ندارد و این گونه صحبت‌ها آنها را جری‌تر کرد و حتی واکنش نشان دادند.

شیخی افزود: مسئولان چینی بارها صحبت‌های مطرح شده در دولت روحانی درباره واکسن چینی واکنش نشان دادند.

وی افزود: در مورد واکسن اسپوتنیک هم هنوز در داخل روسیه به صورت انبوه تولید نمی شد که بتوانند تمام مردم را تحت پوشش قرار دهند و به این دلیل واردات از این کشور هم کمتر انجام می شد.

شیخی تصریح کرد: طبیعی است که این دو کشور اگر به ما واکسن می‌فروشند دنبال منافع خودشان هستند و بنابراین اگر ما هم با آنها مبادله می‌کنیم باید منافع خودمان را در نظر بگیریم که در این زمینه قراردادهای دوجانبه بسیار کارساز خواهد بود. ما می‌توانیم حتی با وجود تحریم‌ها از طریق تهاتر و عقد مبادلات دوجانبه مسیر را برای واردات واکسن هموار کنیم.

*امکان تولید داروی ضد کرونا در داخل هست اما وزارت بهداشت حمایت نمی کند

شیخی با بیان اینکه عده‌ای از متخصصان توانایی تولید داروی ضدکرونا را دارند اما وزارت بهداشت از آنها حمایتی نمی‌کند، گفت: اکنون برخی از کشورها به فکر تولید این دارو هستند و ما هم نباید از این قافله عقب بمانیم. برخی متخصصان ما در داخل این توان را دارند اما وزارت بهداشت نه تنها از آنها حمایت نمی‌کند بلکه سنگ اندازی هم می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ظرفیت‌های بسیاری در طب سنتی وجود دارد که به اذغان متخصصان و بزرگان این رشته می‌تواند مشکل کرونا در کشور را حل کند اما وزارت بهداشت هیچ حمایتی از آنها ندارد. آنها می‌گویند در طب سنتی داروهایی وجود دارد که ظرف چند روز می‌تواند این بیماری را درمان کند.

شیخی گفت: علت اینکه در چین این بیماری سریع از بین رفت این بود که بیشتر آنها از طب سنتی استفاده کردند.