به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بر اساس آمار ثبت شده سالانه ۷۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران گزارش شده که این آمار به دلیل عدم تشخیص و ثبت دقیق موارد به خصوص در مناطق محروم کشور بسیار کمتر از میزان بروز واقعی می باشد.

بهبود نیمی از موارد قابل انتظار است و صعب العلاج شدن نیمی از موارد در سال بدیهی است که این گروه در آینده نیاز به مراقبت هایی بیش از درمان های متداول پزشکی دارند.

طبق تعریف WHO طب تسکینی رویکردی برای بهبود کیفیت زندگی بیمار صعب العلاج و خانواده بیمار است که با مشکلات و استرس های ناشی از بیماریهای صعب العلاج مواجه می باشند. طب تسکینی به وسیله پیشگیری و رفع علایم جسمی، روحی، اقتصادی به همراه درمان اولیه بیماران و خانواده بیماران در مراحل آخر بیماری در نظر گرفته می شود.

در واقع هدف اصلی طب پالیتیو، ارتقای کیفیت زندگی بیمار و اطرافیانش ازطریق کنترل علایم آزار دهنده بیماری به وسیله درمان های تخصصی پزشکی، حمایت های معنوی، روان شناختی، اجتماعی و اطلاع رسانی می باشد.

بیماریهای صعب علاج یک معضل اجتماعی هستند


دکترعبدالرحیم حزینی متخصص طب پالیتیو و رئیس درمانگاه طب تسکینی بیمارستان سیدالشهدا اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طب تسکنی گفت: پیام طب تسکنی به جامعه پزشکی و پیرا پزشکی این است که تنها درمان یک بیماری برای بازگرداندن سلامت به بیماران کافی نیست.

وی ادامه داد: تاکنون تصور می شد که تنها باید بیماریها را درمان کرد اما با پیشرفت تکنولوژی، بالا رفتن سن افراد و درمان پذیر بودن بسیاری از بیماریها و همچنین مزمن شدن آنها، بیماری های صعب علاج باید مانند یک معضل اجتماعی دیده شوند.

افزایش طول عمر از دلایل اصلی شیوع سرطان است

این متخصص طب پالیتیو با بیان اینکه بیماری ها صعب علاج موجب بروز آسیبهای مختلف اجتماعی می شود، اضافه کرد: مشکلات اقتصادی، شغلی و خانوادگی پی آمد ابتلا به بیماری های صعب العلاج است.

حزینی با اشاره به اینکه سرطان از مزمن ترین بیمارهامحسوب می شود، بیان کرد: افزایش طول عمر یکی از دلایل اصلی شیوع سرطان است و بیش از ۶۵ درصد سرطان ها در سنین پس از ۶۵ سالگی بروز پیدا می کنند.

بیمار سرطانی به لحاظ روحی وروانی نیازمند حمایت است

وی گفت: سرطان پس از تصادفات رانندگی و بیماری های قلبی عروقی سومین عامل مرگ در کشور است و هم اکنون به عنوان یک معضل سلامت در جوامع مشاهده می شود.

رئیس درمانگاه طب تسکینی بیمارستان سیدالشهدا اصفهان با بیان اینکه بعد انسانی بیماری ها نیز باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: درمانهای متداول برای یک بیمار سرطانی کافی نیست زیرا یک بیمار سرطانی باید به لحاظ روحی، روانی و خانوادگی نیز نیازمند حمایت است.

حزینی با اشاره به اهمیت طب تسکینی به عنوان یک درمان موثر در جهت کاهش بستری های غیرضروری و هزینه های بیمارستانی و درمانهایی که به حفظ بقای بیمار کمکی نمی کند، اذعان داشت: طب تسکینی، درمانی است که علاوه بر روش های متداول درمان در بیماران سرطانی همچون جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی باید به عنوان یک ضرورت در کنار سایر روش های درمانی مورد توجه قرار گیرد.