سیگار عامل ۱۲.۵ درصد مرگها در جهان

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات مرکز سلامت محیط و کار در پنجمین روز از هفته جهانی بدون دخانیات که " کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی " نامگذاری شده است، اعلام کرد: بر اساس برآوردهای بانک جهانی ۲ تا ۳ برابر هزینه مصرف دخانیات، صرف درمان بیماریها، ناتوانی ها و مرگهای زود رس ناشی از استعمال دخانیات می شود و با افزایش آگاهی عمومی می توانیم از مصرف دخانیات و ترفندهای صنایع دخانیاتی جلوگیری کنیم.

بر اساس این گزارش، به دلیل افزایش جمعیت نسل جوان و نوجوان، این گروه بازار ایده آلی برای فروش محصولات دخانی و مصرف آن هستند و صنایع دخانی این گروه را گرفتار می کنند و باید تلاش کرد با ترفندهای آنان مقابله کنیم و برای دنیای بدون دخانیات متحد شویم.

مصرف سیگار یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان و دیگر بیماریها است و ۹۰درصد مرگ های ناشی از سرطان ریه در افراد سیگاری بوقوع می پیوند و احتمال سیگاری شدن فرزندان افراد سیگاری، بیش از افراد غیر سیگاری است.

بر همین اساس، ۴۰ درصد از افراد غیر سیگاری جامعه، در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند و نیمی از کودکان جهان در معرض تنفس هوای آلوده به دود سیگار هستند لذا کودکان باید دور از دخانیات رشد کنند تا از استنشاق تحمیلی دود سیگار که موجب مرگ ناگهانی آناان می شود، در امان بمانند.

بر اساس این گزارش، سلامتی، ارمغان ترک سیگار است و با ترک سیگار، سالم و با نشاط می شویم زیرا ۴۰ ماده سرطانزا در دود جانبی سیگار وجود دارد.

۴ تا ۱۰ خرداد ماه هفته جهانی بدون دخانیات است و شعار روز جهانی بدون دخانیات " دخالتهای صنایع دخانی چند ملیتی را متوقف کنیم " اعلام شده است.