حکم «افشای اطلاعات محرمانه» توسط مسئولان دولتی + جزئیات

اطلاعات هر سازمان جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین اسرار محرمانه‌ای است که طبق آن‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای پیشرفت و فرار از زیان دیدن در برهه‌های حساس در طول سالیان دراز صورت می‌گیرد؛ اغلب سازمان‌های بزرگ و کوچک در حوزه‌های گوناگون، برای حفظ اطلاعات خود و جلوگیری از نشر آن‌ها در محافل مختلف، تدابیری را اتخاذ می‌کنند.

افشای اطلاعات  توسط مسئولین نظام و مامورین دولت

بر اساس ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی، هر فرد با هدف بر هم زدن امنیت کشور، به هر وسیله اطلاعات طبقه‌بندی شده را با پوشش مسئولین نظام یا مامورین دولت و به نحو دیگر جمع‌آوری کند چنانچه بخواهد آن را در اختیار دیگران قرار دهد و موفق به انجام آن شود به حبس از دو تا ۱۰ سال و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.

ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی ذکر می‌کند چنانچه مامورین دولتی که مسئول امور حفاظتی و اطلاعاتی طبقه‌بندی هستند و به آن‌ها آموزش لازم داده شده است، در اثر بی‌مبالاتی و رعایت نکردن اصول حفاظتی توسط دشمنان تخلیه اطلاعاتی شوند به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شوند.

در ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی آمده است، هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری کند، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌شود.

به موجب ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس به قصد برهم زدن امنیت ملی یا کمک به دشمن، جاسوسانی را که مامور تفتیش یا وارد کردن هر گونه لطمه به کشور بوده‌اند شناخته و مخفی کند و سبب مخفی شدن آن‌ها شود، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

جذب افراد جهت جاسوسی چه مجازاتی دارد؟

تبصره ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی متذکر شده، هر کس بدون آنکه جاسوسی کند یا جاسوسان را مخفی کند، افرادی را به هر نحو شناسائی و جذب کرده و جهت جاسوسی علیه امنیت کشور به دولت خصم یا کشور‌های بیگانه معرفی کند به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.

مجازات سنگین افشای اطلاعات توسط نظامیان

قانون در خصوص افشای اطلاعات توسط کارکنان نظامی وارده شده و در صورت تخطی عنوان کرده که با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ یکی از جامع‌ترین ماده‌های قانون، ماده ۲۴ قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح است؛ در این ماده ذکر شده، افراد زیر جاسوس محسوب و به مجازات‌های مندرج در قانون محکوم می‌شوند

 هر نظامی که اسناد، اطلاعات و اشیاء دارای ارزش اطلاعاتی را در اختیار دشمن یا بیگانه قرار دهد و این امر برای عملیات نظامی یا نسبت به امنیت تأسیسات، استحکامات، پایگاه‌ها، کارخانه‌ها، انبار‌های دائمی یا موقتی تسلیحاتی، توقفگاه‌های موقت، ساختمان‌های نظامی، کشتی‌ها، هواپیماها، وسائل نقلیه زمینی نظامی و امنیت تأسیسات دفاعی کشور مضر باشد، به مجازات محارب محکوم خواهد شد.

هر نظامی که اسناد یا اطلاعات برای دشمن یا بیگانگان تحصیل کرده، به هر دلیلی موفق به تسلیم آن نشود به حبس از سه تا پانزده سال محکوم می‌شود.

مجازات محارب در صورت افشای اسرار نظامی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و صنعتی

 هر نظامی که اسرار نظامی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و صنعتی مربوط به نیرو‌های مسلح را به دشمنان داخلی، خارجی، بیگانگان یا منابع آنان تسلیم یا آن‌ها را از مفاد آن آگاه سازد به مجازات محارب محکوم خواهد شد.

داخل شدن غیر قانونی به محل نگهداری اسناد و اطلاعات جرم است

هر نظامی که برای به دست آوردن اسناد یا اطلاعات طبقه بندی شده، به نفع دشمن یا بیگانه به محل نگهداری اسناد یا اطلاعات داخل شود، چنانچه به موجب قوانین دیگر مستوجب مجازات شدیدتری نباشد به حبس از دو تا ۱۰سال محکوم خواهد شد.

‌در تبصره بند د آمده است، هر نظامی که عالماً و عامداً فقط به صورت غیرمجاز به محل مذکور وارد شود به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

افشای اطلاعات محرمانه توسط مسئولین نظام و مامورین دولت

اشد مجازات برای کسب اطلاعات به نفع دشمن

‌ هر بیگانه که برای کسب اطلاعات به نفع دشمن به پایگاه‌ها، کارخانه‌ها، انبار‌های تسلیحاتی، اردوگاه‌های نظامی، یگان‌های نیرو‌های مسلح، توقفگاه‌های موقتی‌نظامی، ساختمان‌های دفاعی نظامی و وسائل نقلیه زمینی، هوائی و دریائی وارد شده یا به محل‌های نگهداری اسناد یا اطلاعات داخل شود به اعدام و در غیر این صورت به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود.

 هرکس در جرائم جاسوسی با نظامیان مشارکت کند، به تبع مجرمان اصلی نظامی در دادگاه‌های نظامی محاکمه و به همان مجازاتی که برای نظامیان مقرر است محکوم می‌شود.در تبصره ۲ بند هـ آمده است، معاونت در امر جاسوسی یا مخفی کردن و پناه دادن به جاسوس جرم محسوب می‌شود و مرتکب به تبع مجرمان اصلی نظامی در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شود.

بنابراین ربودن و افشای اطلاعات یک کشور توسط شهروندان خود، بدترین خیانت ممکن است، چون دشمن با تصاحب اطلاعات می‌تواند در همه زمینه‌ها به طرف مقابل خود آسیب رساند و مسیر‌های پیشرفت را مسدود کند.