درمان گرفتگی و کیپ شدن بینی در کودکان و بزرگسالان

تغییرات فصلی، سرماخوردگی‌ها و آلرژی‌ها علایمی را به همراه دارند که می‌تواند موجب پریشانی شود؛ مانند گرفتگی و کیپ شدن بینی.

تمیز کردن‌ بینی کیپ شده با بسیاری از روش‌های ساده خانگی و یا داروهای داروخانه امکان پذیر است که در این گزارش به آن اشاره خواهیم کرد.

گرفتگی بینی مشکل رایجی است که به دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی معمولی، عفونت سینوسی، آنفلوآنزا و حساسیت یا آلرژی ایجاد می‌شود.

درمان گرفتگی و کیپ شدن بینی در کودکان و بزرگسالان

کیپ شدن بینی زمانی رخ می دهد که رگ‌های خونی درون بینی ورم کرده و بافت‌های درونی دچار التهاب  شده و حالت تنگی یا گرفتگی ایجاد کند، در واقع انسداد بینی باعث می‌شود فرد قادر به تنفس از راه بینی نباشد یا از راه‌بینی به سختی نفس بکشد.

علل و دلایل کیپ شدن بینی

بسیاری از افراد نمی‌دانند که باید از بینی‌شان در مقابل تغییرات شدید دمای هوا مراقبت کنند، چرا که بینی عضو بسیار حساسی است که دمای هوایی را که وارد ریه‌ها می‌شود، تنظیم می‌کند. یعنی وقتی در هوای سرد قرار می‌گیرید، بینی تلاش می‌کند دمای هوای طبیعی ورودی به ریه‌ها را حفظ کند، اما اگر دمای هوا سردتر یا گرم‌تر از حد متعادل بینی باشد، باعث کیپ شدن بینی و آبریزش مخاط آن می‌شود.

به بیان دیگر، سرما با افزایش و غلیظ شدن مخاط‌های بینی و ریه باعث کیپی بینی شده و در این شرایط بافت بینی تحریک و به بروز واکنش حساسیت‌زا منجر می‌شود.

علل و دلایل کیپ شدن بینی

البته کیپی بینی بسیاری از افراد، معمولا با سرماخوردگی معمولی، عفونت سینوسی، آنفلوآنزا و حساسیت یا آلرژی در ارتباط است و ایجاد هریک از این عوامل می‌تواند باعث کیپ شدن بینی شود. هریک از این موارد ممکن است حتی تنفس را برای شخص مبتلا به تورم مخاط بینی (رینیت) مشکل کند و به این دلیل فرد باید مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرد.

از طرفی عواملی مانند تب، آلرژی، انحراف بینی،پلیپ بینی، درمعرض موادشیمیایی بودن، محرک‌های بیرونی و عفونت سینوس‌ها و سرماخوردگی از علل دیگر گرفتگی بینی هستند.

تغییرات هورمون‌ها و کیپ شدن بینی

از آنجایی که داخل بینی گیرنده‌های هورمونی زیادی وجود دارد، ممکن است این هورمون‌ها به صورت چرخه‌ای باعث بسته ‌شدن و گرفتگی بینی شوند. برای مثال در دوره بارداری برخی از خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی، دچار مشکلی به نام «رینیت بارداری» می‌شوند که نام علمی آبریزش و گرفتگی بینی در این دوره است.

علاوه بر این، خانم‌ها در دوره قاعدگی نیز دچار گرفتگی بینی گذرا می‌شوند. در واقع تغییرات هورمونی بخصوص در دوره تخمک‌گذاری نیز به‌طور گذرا بینی را پر و کیپ می‌کند. به این نوع گرفتگی بینی «رینیت قبل از سیکل قاعدگی» می‌گویند.

علائم انسداد بینی

– درد، تورم و قرمزی در اطراف بینی

– خونریزی بینی

– بی‌حسی در مناطقی از صورت و لب‌ها

– شل شدن دندان‌ها

– انسداد یک طرفه بینی

– مشکلات دید، دوبینی

– تغییر در ظاهر استخوان‌های صورت

تشخیص کیپ بودن بینی

شاید بسیاری از افراد با بینی‌شان که نمی‌توانند از طریق آن براحتی نفس بکشند، به نوعی همزیستی دست پیدا کرده باشند؛ اما کیپ بودن بینی درمان‌نشده می‌تواند به بیماری‌هایی چون مشکلات خواب، عفونت گوش، آسم و حتی عوارضی چون خرخر کردن تبدیل شود.

تشخیص کیپ بودن بینی

همچنین اکثر افرادی که مبتلا به کیپ بودن بینی هستند، معمولا با دهان باز تنفس می‌کنند و همین امر باعث خشکی دهانشان می‌شود. رفع کیپ بودن بینی در نوزادان و کودکان نیز از ‌نظر تنفسی بسیار اهمیت دارد.

چگونگی رفع بینی کیپ شده

قطره‌های استریل بینی

از قطره‌های استریل بینی برای تمیز کردن بینی کیپ شده استفاده کنید، این نوع از قطره‌های استریل در داروخانه یافت می‌شوند. پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از این داروها، فین کنید و بینی کیپ شده  خود را تمیز کنی و سعی کنید بعد از استفاده از دارو عطسه نزنید، عطسه زدن یا دمیدن در بینی بعد از استفاده از دارو می تواند اثر دارو را از بین ببرد زیرا دارو برای رفع ازدحام آب در بینی نیازمند ماندن در حفره بینی است.

قطره‌های استریل بینی

افزایش رطوبت هوا

شما می‌توانید با افزایش رطوبت هوا بینی کیپ شده خود را درمان کنید، برای این کار از دستگاه بخور استفاده کنید. دستگاه بخور را شبانه قبل از خواب روشن کنید، با این کار در هنگام خواب راحت تر نفس می کشید، همچنین می توانید روزانه ۲ بار به مدت ده دقیقه به یک سونا یا دوش داغ بروید و با این کار به برطرف کردن بینی کیپ شده کمک کنید. بخار داغ با افزایش رطوبت و نم هوا به بهتر نفس کشیدن و رفع بینی کیپ شده کمک می کند.

رفع بینی کیپ شده با سرم نمکی

برای رفع بینی کیپ شده خود می‌توانید از سرمی نمکی استفاده کنید. بهترین درمان گرفتگی بینی استفاده از سرم‌های نمکی شستشوی بینی است که می‌توانید این سرم را از داروخانه خریده و با یک سرنگ  از داخل سرم کشیده سپس سوزن سرم را خارج کرده و سرم را بدون سوزن درون بینی ریخته و آن را کمی بالا بکشید سپس اجازه دهید سرم به همراه میکروب‌ها از بینی خارج شود. هر چقدر تناوب و تعداد این شست‌وشوها بیشتر باشد، تأثیر بهتری در رفع بینی کیپ شده دارد.

رفع بینی کیپ شده با سرم نمکی

درمان گیاهی گرفتگی و کیپ شدن بینی

نمک و جوش شیرین و باز شدن بینی

یک قاشق نمک دریا و نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را داخل شیشه بایک فنجان آب ترکیب کنید و خوب تکان دهید سپس تا آنجاکه ممکن است بدمید تامخاط خارج شود و با قطره چکان چندقطره داخل بینی بریزید، 5 دقیقه بعد دوباره بدمید اینکار را چندبار انجام دهید که مشکل کیپ شدن بینی رفع شود.

سیر

3 بوته سیر را داخل یک فنجان آب بریزید و بوته های سیر را داخل آب بجوشانید و دوبار در روز نوشیدنی بدست آمده را بنوشید. به همین سادگی و تنها بعد از یکبار استفاده احساس بهبود خواهید کرد. این روش یکی از سریعترین روش های رفع گرفتگی بینی است که به نسخه ثانیه‌ای معروف است.

درمان گیاهی گرفتگی و کیپ شدن بینی

کمپرس زنجبیل

زنجبیل‌ها راتکه تکه کنید و به آب جوش بیفزایید بعداز اینکه 20 دقیقه باحرارت کم جوشید دستمال تمیزی را با آن خیس کنید و روی صورت بمالید بعد از 15 دقیقه بردارید اینکار را 2 بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و بنوشید اینکارسینوس‌ها را باز می‌کند، درطول روز اینکار را تکرار کنید تا شاهد رفع سریع کیپ شدن بینی باشید.

دستگاه بخور

برای درمان کیپ شدن بینی از دستگاه بخور استفاده کنید. قبل از خواب دستگاه بخور را روشن کنید تا با افزایش رطوبت هوا بینی کیپ شده شما درمان شود و بتوانید هنگام خواب راحت تر نفس بکشید.

سرم نمکی

برای درمان گرفتگی بینی از سرمهای نمکی شستشوی بینی استفاده کنید. سرم نمکی شستشوی بینی را از داروخانه تهیه کنید و با یک سرنگ از داخل سرم کشیده سپس سوزن سرم را خارج کرده و سرم را بدون سوزن درون بینی ریخته و آن را کمی بالا بکشید سپس اجازه دهید سرم به همراه میکروب‌ها از بینی خارج شود.

کمپرس گرم

برای رفع گرفتگی بینی چند بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید. یک حوله داغ و مرطوب را زیر چشمها بگذارید و کمی فشار دهید. فشار دادن آرام کمپرس گرم باعث جابجایی استخوانهای صورت می‌شود و به تخلیه سینوس کمک میکند. این کار به رفع گرفتگی و کاهش درد ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی کمک میکند.

دوش گرفتن

برای رفع کیپ شدن بینی روزانه 2 بار به مدت ده دقیقه به یک سونا یا دوش داغ بروید. بخار داغ با افزایش رطوبت و نم هوا به بهتر نفس کشیدن و رفع بینی کیپ شده کمک می کند. بخور دادن هم اثر مشابهی ایجاد می کند. میتوانید یک قابلمه آب را روی گاز بجوشانید و با احتیاط بخار آن را تنفس کنید تا به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

تخلیه سینوس‌ها

برای رفع گرفتگی بینی، تنقیه بینی و تخلیه ی مواد گرفتارشده مفید است. گرچه این روش خوشایند نیست اما بسیار موثر است. برای تنقیه بینی از ابزاری مانند قوری که برای تخلیه ی مخاط از بینی طراحی شده است، استفاده کنید. برای این کار قسمت نوک قوری تنقیه را روی سوراخ بینی قرار دهید و قوری را کج کنید تا آب از آن وارد سوراخ بینی تان بشود تا آب از یک سوراخ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود و گرفتگی بینی از بین برود.

آب رسانی بدن

برای رفع گرفتگی بینی آب رسانی به بدن و تأمین مایعات می‌تواند مفید باشد زیرا مایعات باعث روان شدن و ترشح مخاط از بینی شده و از فشار روی سینوس‌ها می‌کاهند. در صورت گرفتگی بینی مصرف آب، نوشیدنی‌های ورزشی و آب میوه، سوپ داغ و چای مفید می باشد.

ماساژ سینوس‌ها برای رفع کیپ شدن بینی

برای رفع گرفتگی بینی به آرامی ناحیه سینوس‌ها را ماساژ بدهید تا از فشار گرفتگی بینی کاسته شود.

درمان گرفتگی بینی هنگام خواب

یک فرد ممکن است به واسطه احساس ناتوانی در تنفس چندین بار از خواب بیدار شود یا به واسطه فشار ناشی از گرفتگی بینی در به خواب رفتن با دشواری مواجه شود.

بالاتر قرار دادن سر

گرفتگی بینی معمولا طی شب شرایط وخیم‌تری به خود می‌گیرد زیرا تخلیه سینوس‌ها و بینی دشوارتر می‌شود.

بالاتر قرار دادن سر با استفاده از یک یا چند متکای اضافه می‌تواند به تخلیه راحت‌تر سینوس ها کمک کند.

گرفتگی بینی ممکن است باعث شود با احساس اینکه نمی‌توانید تنفس کنید، از خواب بپرید یا اصلاً در به خواب رفتن دچار مشکل شوید. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان داده‌اند که خود خواب راحت می‌تواند خطر دچار شدن به سرماخوردگی را کاهش دهد.

 

راه‌های گوناگونی برای پیشگیری از اختلال خواب به علت گرفتگی و پرخونی یا احتقان بینی وجود دارد. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- سرتان را بالا نگهدارید.

 پرخونی مخاط بینی و گرفتگی بینی ناشی از آن در شب‌ها بدتر می‌شود، زیرا تخلیه ترشحات بینی و سینوس‌ها مشکل‌تر می‌شود. تجمع ترشحات مخاطی در سینوس‌ها هم باعث اشکال در تنفس می‌شود و هم ممکن است باعث شود صبح با سردرد از خواب بیدار شوید.

برای حل این مشکل سعی کنید با گذاشتن چند بالش سرتان را هنگام خواب بالا نگهدارید تا ترشحات سینوس‌هایتان راحت‌تر تخلیه شوند. برخی افراد ممکن است خوابیدن روی کاناپه یا صندلی با پشتی متحرک راحت‌تر باشد.

۲- از مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.

خشکی بینی می‌تواند باعث احساس ناراحتی و حساسیت بیشتر به ترشحات مخاطی شود. دستگاه‌های مرطوب‌کننده با مرطوب کردن هوا از خشکی شدید بینی جلوگیری می‌کنند و درد حین تنفس از بینی دچار پرخونی و گرفتگی را کاهش می‌دهند.

افزودن اسانس‌هایی مانند اسانس نعنا یا اکالیپتوس را به آب درون دستگاه مرطوب‌کننده ممکن است برای برخی افراد مطبوع باشد.

نکته مهم پاک کردن منظم دستگاه مرطوب‌کننده است، چراکه رطوبت می‌تواند رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را تشدید کند. بهترین راه برای این کار خواندن دستورالعمل سازنده دستگاه برای پاک و ضدعفونی کردن آن است.

۳- ملزوماتتان را کنار تخت نگهدارید.

 گرفتگی و پرخونی بینی تنها چیزی نیست که در جریان سرماخوردگی خواب را مختل می‌کند. برای بسیاری افراد بلند شدن برای آب خوردن یا برداشتن دستمال‌کاغذی خواب شبانه را به هم می‌ریزد.

یک جعبه دستمال‌کاغذی و یک بطری آب در کنار بسترتان نگهدارید تا مجبور نشوید برای دسترسی به آن‌ها از تختخوابتان بلند شوید.

۴- عسل بخورید.

 گرفتگی بینی باعث می‌شود که شما مجبور شوید از راه دهان نفس بکشید، و به‌این‌ترتیب دچار خشکی و درد گلو هم بشوید. اگر از قبل هم سرفه و گلودرد داشته باشید، خوابیدن ممکن است برایتان مشکل شود. عسل با پوشاندن گلو احساس ناراحتی‌تان را تسکین می‌دهد.

توجه داشته باشید که به کودکان زیر یک سال به علت خطر مسمومیت بوتولیسم نباید عسل بدهید.

۵- پیش از خواب حمام پربخار بگیرید.

بخارآب گرم در حمام ممکن است به باز شدن سینوس‌هایتان کمک کند. بخارآب ترشحات خشک‌شده مخاطی را مرطوب و شل می‌کند، به تخلیه ترشحات بینی پیش از رفتن به بستر یاری می‌رساند و درد و گرفتگی بینی را کاهش می‌دهد.

در برخی از افراد با ماساژ پوست روی سینوس‌ها به تخلیه ترشحات آن‌ها کمک می‌کند. دوش آب گرم همچنین ممکن است به آرام شدن شما پیش از رفتن به بستر کمک کند.

۶- از محلول شستشوی نمکی استفاده کنید.

محلول‌های شستشو یا افشانه‌هایی نمکی که حاوی مقدار اندکی نمک مخلوط شده با آب استریل هستند، به تخلیه ترشحات بینی و سینوس‌های شما یاری می‌رسانند. شستشو با محلول نمکی تحریک و تورم مخاط را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود فرد در شب احساس گرفتگی کمتری در بینی کند.

محلول‌های نمکی شستشو حاوی داروی خاصی نیستند، بنابراین می‌توان چند بار در شب از آن‌ها استفاده کرد، بنابراین می‌توانند یک افشانه محلول نمکی را در نزدیک بسترتان نگهدارید و هر وقت لازم بود، از آن استفاده کنید.

۷- از نوارچسب‌های بینی استفاده کنید.

 این نوارچسب‌ها که روی پل بینی چسبانده می‌شود، با سوراخ‌های بینی کمی به بیرون می‌کشند. گرچه اغلب افراد از این نوارچسب‌ها برای پیشگیری از خرخر استفاده می‌کنند، اما آن‌ها را می‌توان برای تنفس راحت‌تر در هنگام گرفتگی بینی هم استفاده کرد.

۸- از افشانه‌ها و قطره‌های بینی بدون نسخه استروئیدی یا ضد احتقان استفاده کنید.

قطره‌ها و افشانه‌های بدون نسخه برای کاهش التهاب و پرخونی مخاط بینی به علت آلرژی یا سرماخوردگی وجود دارند. این داروها برای مصرف کوتاه‌مدت خطری ندارند و به‌سرعت باعث برطرف شدن گرفتگی بینی می‌شوند.

اما برخی از این قطره‌ها و افشانه‌ها دارای مواد دارویی هستند که در درازمدت بدن نسبت به آن‌ها تحمل پیدا می‌کند. بنابراین هنگامی‌که پس از مصرف درازمدت این داروها، آن‌ها را قطع می‌کنید، ممکن است دچار گرفتگی بینی واکنشی شوید.

هنگام استفاده از این داروها دستورات روی بسته را بخوانید و رعایت کنید، ازجمله حداکثر مدت مجاز استفاده مداوم از آن‌ها. همیشه از کمترین مقدار مؤثر این داروها استفاده کنید.

افشانه‌های استروئیدی یا کورتونی با تسکین التهاب می‌توانند پرخونی و تحریک‌شدگی مجاری بینی را کاهش دهند. این داروها را می‌توانید بدون نسخه یا با نسخه تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که افشانه‌های کورتونی را در کودکان به کار نبرید، مگر اینکه دکتر آن‌ها را تجویز کرده باشد.

۹- داروی سرماخوردگی بخورید.

داروهای سرماخوردگی ازجمله حاوی موادی هستند که پرخونی مخاط بینی را کاهش می‌دهند و تنفس را برای شما راحت‌تر می‌کنند. این داروها ممکن است علائم دیگر شما ازجمله درد عضلات و سردرد را هم تسکین دهند.

از ترکیب کردن چند داروی سرماخوردگی پرهیز کنید و همچنین این داروها به‌خصوص داروهای ضد احتقان بینی را به نوزادان و کودکان ندهید مگر اینکه پزشک آن‌ها را تجویز کرده باشد.

درمان گرفتگی بینی هنگام خواب

مصرف عسل

گرفتگی بینی می تواند افراد را به تنفس از راه دهان مجبور کند که خشکی و درد گلو را به همراه دارد. برای فردی که با سرفه یا گلودرد نیز مواجه است، این می تواند خوابیدن را هرچه بیشتر دشوار سازد. عسل می تواند گلو را پوشش داده و ناراحتی را تسکین دهد.

چه زمانی برای گرفتگی بینی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرماخوردگی اغلب موجب گرفتگی بینی می شود. آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر تاثیری در درمان سرماخوردگی ویروسی ندارند، از این رو، پزشک کار چندانی نمی تواند انجام دهد.

فردی با یک سیستم ایمنی ضعیف، مانند افراد پیر یا نوزادان، که علائم آنفلوآنزا را تجربه می کند. درمان زودهنگام آنفلوآنزا ممکن است شدت عفونت را کاهش دهد.

نوزادی که علائم گرفتگی بینی را نشان می دهد. نوزادانی که کمتر از دو ماه سن دارند تنها از طریق بینی تنفس می کنند، از این رو، گرفتگی بینی می تواند به سرعت موجب مشکلات تنفسی جدی شود.

فردی که تنفس برای وی تقریبا غیر ممکن شده است یا نشانه های مشکلات تنفسی، مانند ضربان سریع قلب، آبی شدن رنگ لب ها، تنفس سریع، سرگیجه، یا تغییرات جدی در خلق و خو یا شخصیت خود را تجربه می کند.

فردی که برای بیش از دو هفته با گرفتگی بینی مواجه بوده یا متوجه تشدید تدریجی شرایط طی چند روز شده است.

فردی که برای چند روز تب بیش از 39.5 درجه سلسیوس را تجربه کرده است.

فردی که در کنار گرفتگی بینی، نشانه های یک حمله آسم، مانند بروز مشکل ناگهانی در تنفس، خس خس سینه، یا تنگی نفس را تجربه می کند.

گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی

بلافاصله پس از عمل رینوپلاستی، جراح سوراخ های بینی را با گاز یا پانسمان مخصوص پر می کند. این کار به دلیل محافظت و حفظ شکل جدید بینی در اولین روزها پس از عمل جراحی است. یکی از مشکلات این کار این است که  تا زمانی که این گاز یا پانسمان لوله شده درون بینی شما قرار دارد،  قادر نخواهید بود از طریق بینی نفس بکشید. برخی جراحان روز بعد از عمل جراحی این گازها را از درون بینی خارج می کنند، در حالی که برخی دیگر برای اطمینان از این که بینی به خوبی بهبود یابد، چند روز صبر می کنند. 

پس از این که جراح پانسمان یا گاز لوله شده ی درون بینی را خارج می کند، طبیعی است که سعی کنید یک نفس عمیق و راحت بکشید، در حالی که بینی شما دیگر با مواد خارجی مسدود نشده است، اما متاسفانه به جای این که بتوانید به راحتی نفس بکشید، متوجه خواهید شد که دچار گرفتگی بینی هستید. ورمی که شما در قسمت خارجی بینی تان مشاهده می کنید، در قسمت داخل بینی نیز وجود دارد و بیشترین فضای طبیعی در دسترس برای تنفس را مسدود کرده است.

گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی

  پس از گذشت دو تا سه هفته از عمل جراحی، گرفتگی بینی بعد از عمل هنوز ادامه دارد. ورم بینی به تدریج کاهش می یابد و همزمان با کاهش ورم بینی ، تنفس شما نیز بهبود می یابد. در تمامی جلسات ملاقات با جراح، باید در مورد گرفتگی و خشکی دماغ  و ناراحتی های تنفسی و درمان انسداد بینی صحبت کنید، چون تنها جراح شما قادر خواهد بود در مورد خاص شما روند بهبودی صحیح بینی تان را تشخیص دهد و در درمان گرفتگی بینی به شما کمک نماید.

کمک به مشکل تنفسی و گرفتگی بینی

بلافاصله پس از عمل جراحی زیبایی بینی،  بسیاری از مراجعین نگران این هستند که دیگر هرگز قادر نخواهند بود به راحتی نفس بکشند. پس از عمل جراحی ممکن است در ابتدا فرد احساس گرفتگی بینی داشته باشد و علت گرفتگی بینی، ورم ایجاد شده پس از عمل در خارج و داخل بینی است. به هر حال، این گرفتگی و انسداد بینی به طور کلی در مدت کمتر از یک ماه برطرف خواهد شد.  رویه بستن زخم‌های داخل بینی که امری طبیعی نیز هست، می تواند از تنفس عادی فرد جلوگیری کند، اما خوشبختانه مدت کوتاهی پس از جراحی از بین می‌رود.

چنانچه پس از عمل رینوپلاستی از گرفتگی بینی تان ناراحت هستید، با رعایت موارد زیر می‌توانید تنفستان را بهبود بخشید:

•    سرتان را حتی زمان خواب بالاتر از سطح بدن نگه دارید و از خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

•    از دستورالعمل های مراقبتی جراح پلاستیک خود به طور کامل پیروی کنید. این دستورالعمل ها می تواند شامل مواردی از جمله مصرف داروهای تجویزی به منظور کاهش ورم، استفاده از مرطوب کننده و یا شستشوی بینی با اسپری محلول نمکی به علت خشکی بینی می باشد.

•    از خوردن غذاهای شور، نوشیدن الکل و گرفتن دوش آب داغ پرهیز کنید، چون میزان ورم  بینی را افزایش می‌دهند.

•    اگر مبتلا به حساسیت‌های بینی هستید، از قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند گرد و غبار، پشم حیوانات و گرده ی گل ها خودداری کنید.

اگر شما به احتقان، گرفتگی بینی، فشار صورت، سرفه و تخلیه مخاط درشت از بینی دچار شده‌اید، احتمالاً به التهاب سینوس‌های بینی مبتلا هستید که اصطلاحاً به آن سینوزیت گفته می‌شود.

سینوس‌های شما به شکل حفره‌های فرو رفته‌ای در استخوان گونه، اطراف چشم‌ها و پشت بینی شما هستند. این حفره‌ها حاوی مخاط هستند که به گرم، مرطوب و تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنید، کمک می‌کنند. هنگامی که جسمی مانع از تخلیه طبیعی مخاط از داخل سینوس‌ها می‌شود، ممکن است سینوس در اثر تجمع ‌مخاط دچار عفونت شود. متخصص جراحی گوش و حلق و بینی در اولین مرحله از درمان سینوزیت، داروها و عمل‌های مختلفی (از جمله شستشوی بینی) را برای بیمار تجویز می‌کند، اما در برخی موارد پزشک و بیمار به این نتیجه می‌رسند که عفونت سینوس‌ها همچنان به طور مکرر اتفاق می‌افتد و به دارو یا روش‌های درمانی اولیه پاسخ نمی‌دهد. در چنین شرایطی یک گزینه برای درمان سینوزیت، انجام عمل جراحی سینوزیت برای گشاد کردن دهانه مجراهایی است که کار تخلیه مخاط از سینوس را انجام می‌دهند.

رژیم غذایی حاوی  ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مصرف داروهای مربوط به مراقبت بعد از عمل می تواند به کنترل و کاهش مشکلات تنفسی کمک کند. بنابراین در این مورد با جراح صحبت کنید تا توصیه های لازم را به شما برای درمان گرفتگی بینی ارائه دهد. با بهبود بینی و برطرف شدن ورم بینی، قادر خواهید بود مانند قبل و یا بهتر از قبل از طریق بینی تان تنفس کنید. در غیر این صورت جراح خود را مطلع سازید تا روش مناسبی را به منظور برطرف کردن مشکل شما به کار گیرد.

درمان گرفتگی بینی در کودکان

دلایل گرفتگی بینی می تواند علت زیادی داشته باشد سرماخوردگی و ملتهب شدن عروق خونی می تواند یکی از این علت ها باشد سرماخوردگی یکی از عارضه های است که هر فردی را مبتلا می‌ کند از جمله نوزادان و کودکان که ممکن است در سال چندین مرتبه به آن مبتلا شود همان طور که می‌ دانید نوزادان بسیار ضعیف هستند و بدن حساسی دارد از این رو در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرد و با کوچکترین نسیم و یا سرمایی مریض می شوند و در زمان بروز سرما‌ خوردگی دچار گرفتگی بینی می شوند ما در این مقاله با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت می‌ خواهیم راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد را برای شما عزیزان ارائه دهیم .

درمان گرفتگی بینی در کودکان

راه های درمانی و برطرف کردن گرفتگی بینی کودکان از طریق روش های سنتی:

1- استفاده از آب نمک برای گرفتگی بینی کودکان :

شما می توانید با چند قطره آب نمک گرفتگی بینی نوزاد خود را برطرف نماید به این صورت که اگر چند قطره از آب و نمک را در هر دو بینی نوزاد بریزید می‌تواند خلط کودک را نرم تر کند و راحت تر بیرون بیاید پس از چکاندن آب نمک با یک سرنگ خلط نوزاد را پاک کنید .

2- استفاده از آب گرم و پنبه برای باز شدن بینی کودک :

اگر بینی نوزاد شما حالت چسبنده پیدا کرده است و پوسته های روی بینی نوزاد خود می بینید می توانید با پنبه و آب گرم مخاط بینی نوزاد را پاک و تمیز کنید .

3- استفاده از شیر مادر در گرفتگی بینی کودک :

یکی دیگر از راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد این است که سر کودک خود را بالا نگه دارید و دو قطره از شیر مادر را درون بینی بریزید روش کمک خوبی به درمان گرفتگی بینی نوزاد می کند .

4- قرار دادن دستگاه بخور در اتاق نوزاد :

یکی دیگر از روش های برطرف شدن گرفتگی بینی استفاده از دستگاه بخور می باشد.

5- استفاده از حمام بخار :

می‌توان نوزاد خود را داخل حمامی که بخار دارد به مدت یک ربع در آن جا نگه دارید بخار و رطوبت می تواند گرفتگی و خشکی بینی نوزاد را برطرف نماید و کمک کند تا داخل بینی نوزاد راحت تر خالی شود .

6- نوشاندن آب سیب :

آب سیب که گرم شده باشد می‌ تواند خلط درون بینی کودک را نرم کند و به پشت گلو برساند این روش برای نوزادان ۶ ماه به بالا می باشد .

7- استفاده از دستگاه مکش :

یکی دیگر از راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد استفاده از دستگاه مکش می‌ باشد که می‌توان از طریق آن خلط و مخاط بینی و دهان نوزاد را به بیرون بکشید .

8- استفاده از اسپری بینی :

میتوان برای پاکسازی بینی و رفع گرفتگی آن از اسپری بینی با تجویز پزشک برای نوزاد خود استفاده نمایید .

9- استفاده از سوزن پلاستیکی :

سوزن پلاستیکی که به راحتی در همه داروخانه‌ ها وجود دارد را می توانید تهیه کنید این ابزار حالت پلاستیکی و گرد دارد که با دکمه که در آن قرار دارد می‌توانید هوای داخل آن را تخلیه نمایید و سپس آن را درون بینی نوزاد قرار دهید و بگذارید هوا به درون آب وارد شود در این حالت خلط نوزاد وارد آن می‌شود و کمک می‌ کند تا گرفتگی بینی نوزاد برطرف شود .

10- استفاده از هوا کش :

این دستگاه در واقع همان کار مکش بینی را انجام می‌ دهد و دارای یک حباب و سرنگ می باشد شما می توانید آن را درون بینی نوزاد قرار دهید و آن را پمپاژ کنید از طریق پمپ مخاط به درون حباب دستگاه هواکش ریخته می‌ شود و باعث می‌ شود گرفتگی بینی برطرف و راه تنفس نوزاد بازتر شود .

مهمترین نکات در برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد

شما می توانید یک بالش اضافه در زیر سر کودک قرار دهید که سر او بالاتر از بدنش قرار بگیرد این روش می‌ تواند خلط را از داخل بینی کودک خالی کند توصیه می‌شود اگر کودک شما زیر شش ماه دارد این کار را انجام ندهید .

به کودک خود مایعات و آبمیوه لازم بدهید در هنگام سرما خوردگی و گرفتگی بینی کودک عصبی می‌ شود و زیاد گریه می‌ کند و همین روش باعث کمبود آب بدن او می‌ شود .

هنگام گرفتگی بینی نوزاد جای را گرم نگه دارید و روی او را با پتو خوب بپوشانید .

درمان های موثر و کارساز دیگر که مادران و مراقب کودک می توانند انجام دهند :

استفاده از کیسه های آبگرم :

یکی از درمان های موثر برای گرفتگی بینی استفاده از کیسه آب گرم می باشد گرما می تواند التهاب بینی را کمتر کند و باعث باز شدن راه تنفسی نوزاد شود .

ماساژ دادن بینی نوزاد :

می‌توانید با روغن زیتون سوراخ های بینی نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید این روش خانگی روی گرفتگی نوزاد تاثیر مثبت می گذارد .

چرب کردن سر نوزاد :

یکی دیگر از راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد این است که قسمت بالای سر او را با روغن های زیتون ،بادام و کنجد چرب کنید و روی آن را با کلاه بپوشاند این روش انسداد بینی نوزاد را از بین خواهد برد .

روشهای مراقبت در منزل و پیش گیری از گرفتگی بینی نوزاد :

همان طور که گفته شد گرفتگی بینی نوزاد دلایل متفاوتی دارد اگر علت آن چیزی غیر از سرماخوردگی باشد می توانید با استفاده از روشهای زیر از گرفتگی آن پیشگیری نمایید :

افرادی که در منزل در کنار نوزاد قرار می‌ گیرند باید از دخانیات اجتناب نمایند زیرا دود آن باعث حساسیت و گرفتگی بینی در او ایجاد می کند .

از حیوانات خانگی در منزل استفاده نکنید زیرا ممکن است مو های آن ها باعث ایجاد حساسیت در نوزاد بشود

سعی کنید اتاق کودک را مرطوب نگه دارید تا خشکی هوا باعث گرفتگی بینی او نشود .

از مواد عطری و خوشبو کننده ها هنگام در آغوش گرفتن نوزاد استفاده نکنید .

درمان گرفتگی بینی در نوزاد

گرفتگی بینی نوزاد یا انسداد بینی newborn-congestion ، یک بیماری شایع در کودکان است و زمانی رخ می دهد که بافت های پوششی بینی به علت التهاب عروق خونی متورم شوند. در نوزادان تازه متولد شده، گرفتگی بینی بسیار شایع است اما خوشبختانه منشا بیماری های خطرناک و جدی ندارد.

در کودکان، مسیر های بینی بیمار، باریک بوده و زمانی که دچار گرفتگی بینی می شوند، تنفس آن ها با مشکل رو به رو می گردد. در صورتی که گرفتگی بینی نوزاد مورد تشخیص و درمان به موقع قرار نگیرد، منجر به بیماری های گوش شده و ایجاد اختلالات شنوایی و مشکلات گفتاری می نماید. در مواردی گرفتگی بینی نوزاد، خود را به صورت آپنه خواب و خروپف نشان می دهد.

گرفتگی بینی نوزاد، احساس ناخوشایندی را برای وی ایجاد می کند و بر روند تغذیه، خلق و خو و رفتاری نوزاد تاثیرگزار خواهد بود.

نوزادان، کوچکتر از آن هستند که بتوانند بینی خود را پاک کنند و یا از گرفتگی بینی شکایت کنند به همین علت نقش والدین در تشخیص این علت که منشا گرفتگی بینی چیست، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بینی ساختار اصلی تنفسی است و هر گونه گرفتگی بینی نوزاد می تواند برای وی آزار دهنده باشد. خشکی بینی، سرماخوردگی، عفونت، آلرژی، خشکی و آلودگی هوا و سایر محرک ها از جمله شایع ترین دلایل گرفتگی بینی در نوزادان محسوب می گردد که جلوتر به طور مختصر در مورد هر یک از این دلایل صحبت خواهیم کرد:

۱.عفونت ها:

بیماری های عفونی دستگاه تنفس مانند آنفولانزا و سرماخوردگی به خصوص در فصل های سرد سال، از اصلی ترین علت های گرفتگی بینی در نوزادان می باشد که این شیوع بالا ناشی از وضعیت دستگاه تنفسی نوزاد نشات می گیرد. سیستم ایمنی بدن  نوزادان در حال تکامل است و همین عامل هم سبب حساسیت بالای سیستم ایمنی نسبت به ویروس ها و باکتری های بیماری زا خواهد شد.

۲.آلرژی ها:

تمامی مواد آلرژی زا در محیط اطراف ما می توانند منشا گرفتگی بینی باشند، خارش دست، گرفتگی بینی، عطسه و جوش از علائم‌ گرفتگی بینی با منشا مواد آلرژی زا است.

۳.خشکی هوا:

نوزادان، بینی های بسیار کوچک و حساس به هوای خشک دارند که منجر به گرفتگی بینی در آن ها می شود. استفاده از قطره های مرطوب کننده بینی و دستگاه بخور به رفع این مشکل کمک قابل توجهی می کند.

۴.سایر محرک ها:

محرک های مختلفی نظیر مواد شیمیایی، گرد و خاک، دود سیگار، خوشبوکننده ها، اسپری های مو،بخار بنزین، امولسیون، حساسیت بینی می شود و ایجاد گرفتگی بینی در نوزاد می کند. استفاده از قطره سالین یا قطره آب و نمک، جهت تخلیه مجاری بینی نوزاد بسیار کمک کننده است.

۵.اجسام خارجی:

نوزادان به سبب روحیه کنجکاوی که دارند، علاقه زیادی به اشیای کوچک مانند آجیل، نخود، ذرت، دکمه، سنجاق ته گرد، اسباب های ریز مانند لوگو دارند، به همین دلیل هر جسم خارجی می تواند وارد بینی شود و علائم گرفتگی بینی را در نوزاد ایجاد کند که با خارج کردن این اشیا می توان علائم را کاهش داد.

علائم گرفتگی بینی شامل:

خرناس کشیدن مداوم و به صورت مکرر هنگام خواب

اختلال خواب و بیدار شدن های مکرر

خس خس سینه هنگام تنفس

روش ها و راهکارهای رفع گرفتگی بینی نوزاد:

– از قطره آب نمک (سالین) استفاده نمایید:

قطره بینی سالین یا آب نمک به راحتی از تمامی داروخانه ها وبا قیمت مناسب می توانید تهیه نمایید. 2 تا 3 قطره از قطره سالین را در هر سوراخ بینی بریزید و 30 تا 60 ثانیه صبر کرده و بعد از آن، بینی نوزاد را تخلیه کنید. توجه داشته باشید، برای راحتی نوزاد، او را به پشت بخوابانید و یک پشتی با ارتفاع کوتاه و یا یک حوله یا لباس تا شده را در پشت شانه های او قرار دهید تا نوزاد، احساس راحتی بیشتری کند.

قطره سالین در تمامی داروخانه ها، معمولا بدون نیاز به نسخه به فروش می رسد و بهترین زمان استفاده از آن، قبل از خواب و قبل از غذا دادن به نوزاد است تا قبل از غذا خوردن و خوابیدن، کودک بتواند به راحتی تنفس کند.

قطره آب نمک، سبب نرم شدن مخاط بینی و در نتیجه تسهیل خروج آن، می گردد.

لطفا از اسپری های ضد احتقان بینی برای نوزاد استفاده نکنید، زیرا نه تنها موثر نبوده و اثر برگشتی دارد و موجب بدترشدن حال نوزاد در طولانی مدت می شود، بلکه پزشکان هم این اسپری ها را برای کودکان کمتر از شش سال توصیه نمی کنند.

ازاسپری های سالین هم بیش از چهار روز پشت سرهم استفاده نکنید، زیرا این کار به مرور موجب خشک شدن بینی نوزاد و بدتر شدن اوضاع می گردد.

– یک دستگاه بخور را کنار تخت نوزاد قرار دهید:

پیش تر اشاره کردیم که از علت های اصلی گرفتگی بینی نوزاد، خشکی بینی است. به همین علت، استفاده از بخور گرم، به مرطوب شدن مخاط بینی نوزاد کمک می کند. دقت داشته باشید که بخور را به صورت روزانه تمیز کرده و دستگاه بخور را به صورت روزانه تمیز کرده و دستگاه بخور را در اتاق نوزاد و کنار تخت نوزاد قرار دهید تا خواب آرامشی را برای نوزاد به ارمغان آورد.

– از شیشه های مکنده مخصوص بینی نوزاد را برای تمیز کردن بینی نوزاد استفاده نمایید:

استفاده از پوآر یا شیشه های مکنده مخصوص نوزادان، بسیار کمک کننده است. برای استفاده درست از اسپیراتور، در ابتدا هوای داخل شیشه مکنده را خارج کرده و به آرامی سر پوآر را به داخل بینی نوزاد فرو کنید، لطفا این کار را به آرامی و با دقت و تمرکز کافی انجام دهید، زیرا قسمت های داخلی بینی نوزاد، بسیار حساس و آسیب پذیر است.  همین که پوآر را در ابتدای بینی قرار دهید، کفایت می کند.جازه دهید که هوا دوباره وارد شیشه شود و همزمان محتویات داخل بینی نوزاد را وارد شیشه کنید و در نهایت محتویات شیشه را با یک دستمال تمیز کرده و برای دفعات بعدی، قابل استفاده باشد. دقت نمایید که پوآر بینی نوزاد را قبل و بعد از هر بار مصرف، به صورت کامل بشویید.

– مایعات بیشتری را به کودک بدهید:

اگر منشا گرفتگی بینی نوزاد، ابتلا به سرماخوردگی است، به علت احتمال ایجاد کم آبی برای وی، با نوشاندن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات به نوزاد، از کم آبی بدن نوزاد پیشگیری می کنید‌. بهترین نوشیدنی قطع به یقین آب است، اما آبمیوه های یخ زده گزینه مناسبی برای کاهش گلودرد و کمک به آبرسانی به بدن نوزاد، نیست.

گرفتگی بینی در نوزاد و مراجعه به پزشک:

در صورتی که علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

.تب

راش پوستی

تورم پیشانی، چشم ها، گونه ها و اطراف بینی بیش از دو هفته

مشکلات تنفسی یا تتفس تند

مشکلات شدید در غذا خوردن یا بی اشتهایی

نوزاد بی حوصله و عصبانی است و مدام گریه می کند.

 

درمان گرفتگی بینی در هنگام خواب