ثبت نام وام ازدواج۱۴۰۰ +جزئیات

بدون شک یکی از مقدس‌ترین اقدامات زندگی هر فرد، ازدواج، تشکیل خانواده و تداوم نسل از طریق ازدواج است که دارای آثار مثبت فراوانی از جمله حفظ دین، دور ماندن از گناه و لغزش، کسب آرامش و سایر آثار و نتایج است.

ثبت نام وام ازدواج یک فرصت برای زوج‌های جوان است. زوج‌های جوان می‌توانند با استفاده از وام ازدواج،  تا حدودی منابع مالی مورد نیاز زندگی مشترک خود را فراهم کنند.

ثبت نام وام ازدواج۱۴۰۰

مبلغ وام ازدواج در سال1400

در حال حاضر میزان وام ازدواج سال 1400 مبلغ ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان برای هر زوج است و بسته به شرایط اقتصادی کشور ممکن است این مقدار در سال‌های آینده افزایش یابد.

وام ازدواج در قانون بودجه 1400 برای هر نفر 70میلیون تومان در نظر گرفته شده است، البته زوجهای جوان زیر ۲۵ سال هم می توانند وام ۱۰۰ میلیون تومانی بگیرند. اما اقساط این دو وام چقدر است و زوجهای جوان ماهیانه چقدر باید قسط بدهند؟

از تاریخ ثبت عقدنامه در دفترخانه تا سه سال زوجهای جوان برای دریافت وام ازدواج می توانند درخواست بدهند.طبق اعلام مسئولان زوجهای جوان برای پیدا کردن بانک هایی که در حال حاضر وام ازدواج می دهند، می توانند به سایت بانک مرکزی مراجعه کنند. بانک‌هایی که وام ازدواج پرداخت می‌کنند در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی و در ستون چپ، اسامی آنها مشخص شده است.

مبلغ وام ازدواج در سال1400

اقساط وام ازدواج

اقساط وام ازدواج ۷۰ میلیونی

اقساط ماهانه وام ۵۰ میلیونی ازدواج حدود ۵۰۶ هزار تومان در ماه است.اما اقساط وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی که ۲۰ میلیون تومان بیشتر است در ماه حدود ۷۰۹ هزار تومان است. یعنی ۲۰۳ هزار تومان بیشتر از وام ۵۰ میلیون تومانی .

اقساط وام ازدواج  ۱۰۰ میلیونی

همانطور که گفته شد وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج فقط مخصوص زوجهای جوان است. یعنی سن مرد باید زیر ۲۵ سال باشد و سن عروس هم نباید بالای ۲۳ سال باشد. اگر زوجی این شرایط سنی را داشته باشند به هر یک از آنها مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج تعلق می گیرد.

اقساط وام 100میلیونی ازدواج که به متقاضیان دارای شرط سنی پرداخت می شود، ماهانه یک میلیون و 12هزار تومان خواهد بود.

اقساط وام ازدواج

نحوه گرفتن وام ازدواج در سال 1400

هر فرد متاهل فقط یکبار می‌تواند وام ازدواج را دریافت کند. افراد برای گرفتن وام ازدواج باید تاریخ عقد آن‌ها از سال 97 به بعد باشد تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. به همین دلیل شاهد هستیم که پس از جاری شدن عقد، اولین اقدام زوج‌های جوان درخواست وام ازدواج است.

از سوی دگیر، لازم است پس از ثبت عقد در دفاتر رسمی، این اقدام بلافاصله انجام شود، زیرا بودجه بانک‌ها برای اعطای این تسهیلات کم است و افراد متقاضی زیاد هستند و همواره باید در نوبت باشند و در صورت کوتاهی کردن افراد ممکن است تا ماه‌ها زمان دریافت این وام به تعویق بیفتد، پس بهترین اقدام این است که پس از ثبت عقد، فوراً ثبت نام خود را انجام بدهید.

نحوه ثبت نام وام ازدواج

ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۰ معمولا پس از مشخص شدن بودجه بانک‌ها و اعلام آمادگی آن‌ها آغاز می‌شود. زمانی که این فرآیند آغاز می‌شود، همواره باید به سرعت نسبت به ثبت‌نام فوری وام ازدواج اقدام کرد.

هر بانک ظرفیت محدودی دارد و در ایامی از سال اتفاق می‌افتد که حتی دقیقه‌ها در ثبت نام وام ازدواج تعیین کننده است و هر فردی که در ثبت نام اینترنتی تواناتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت وام ازدواج دارد.

نحوه ثبت نام وام ازدواج

ثبت درخواست وام ازدواج آخرین مرحله نیست و باید پس از ثبت نام در موعد مقرر به بانک مراجعه کنید و اگر در این مورد تاخیر داشته باشید، بلافاصله نوبت شما به افراد رزرو واگذار خواهد شد.

آموزش ثبت‌نام وام ازدواج

ثبت‌نام وام ازدواج دارای مراحلی است که لازم است متقاضیانِ وام ازدواج، هر مرحله را با دقت پشت سر گذاشته تا پس از موافقت با درخواست آن‌ها توسط بانک عامل، موفق به دریافت وام ازدواج شوند. این مراحل به شرح زیر هستند:

-مراحل ثبت نام وام ازدواج و طریقه اخذ وام قرض‌الحسنه ازدواج

-مطالعه دقیق دستورالعمل وام ازدواج و آگاهی کامل نسبت به جزئیات آن قبل از ثبت نام وام ازدواج

-ثبت نام وام ازدواج به طور جداگانه توسط هر یک از زوجین و تکمیل فرم‌های مربوطه

-اخذ کد ۱۰ رقمی(کد رهگیری)

-مراجعه به سایت بانک مرکزی برای آگاهی از شعبه بانک عامل پس از تعیین شعبه

به دلیل محدود بودن بودجه بانک‌ها، متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، به مدت ۴۵ روز فرصت دارند به بانک عامل مراجعه کرده و مدارک خود را تکمیل نمایند. در غیر این‌صورت مدارک و اطلاعات ثبت نامی متقاضی از سامانه بانک عامل حذف خواهد شد تا فرصت بهره‌مندی وام ازدواج در اختیار سایر متقاضیان قرار گیرد.

-مراجعه به شعبه عامل با در دست داشتن -مدارک لازم در بازه زمانی ۱۲ روزه

-اتمام و تکمیل فرآیند اخذ وام در شعبه بانک عامل

شرایط عمومی دریافت وام ازدواج

-داشتن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

کلیه ایرانیان خارج از کشور که گواهی ازدواج آنان توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران صادر شده و به مهر کنسول‌گری ایران در آن کشور ممهور شده‌باشد که به عنوان سند رسمی ازدواج تلقی می‌گردد، می‌توانند از تسهیلات ازدواج استفاده کنند.

-برای اقلیت‌های مذهبی ایرانی که اقرارنامه ازدواج شان به تأیید مراکز اقلیت‌های دینی کشور رسیده‌باشد، امکان استفاده از وام ازدواج وجود دارد و این اقرار نامه معادل عقدنامه رسمی خواهد بود و متقاضیان قادر به ثبت نام وام ازدواج خواهند شد.

-داشتن کارت ملی هوشمند و کد پستی ده رقمی محل سکونت متقاضی

-اعطای وام به هر ایرانی متقاضی دریافت وام ازدواج، منوط به شرط عدم اخذ وام در ازدواج قبلی است. وام ازدواج تنها یک بار به متقاضی تعلق می‌گیرد و بنابراین ازدواج اول یا دوم بودن ملاک اعطای وام نخواهد بود.

شرایط اختصاصی دریافت وام ازدواج

متقاضیان ثبت‌نام وام ازدواج باید بدانند که شرط مهم پس از موافقت بانک با درخواست آنان، معرفی ضامنین با شرایط مورد تقاضای بانک خواهد بود. از اینرو ضامن باید دارای شرایطی به شرح زیر باشد:

ارائه یک ضامن معتبر برای هر دو نفر(زوجین)، به شرطی که هر دو نفر یک بانک را انتخاب کرده‌باشند و حقوق ضامن برای ضمانت اقساط پرداختی هر دو نفر آنان، کافی باشد.

چنانچه متقاضی مشمول دریافت یارانه باشد و بانک عامل اعطاءکننده وام ازدواج همان بانک پرداخت‌کننده یارانه باشد، اعطای تسهیلات طبق مفاد نامه شماره ۵۶۲۰۲‌/۹۶ مورخ ۲۷‌/۲‌/۱۳۹۶، به پشتوانه و ضمانت یارانه قابل انجام خواهد بود.

چنانچه متقاضی وام ازدواج کارمند رسمی یا پیمانی یکی از ارگان‌های دولتی نظیر نیروی انتظامی یا نظامی، شهرداری، بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و… باشد، ارائه گواهی‌نامه کسر از حقوق، فیش حقوقی و حکم کارگزینی به منزله ارائه ضامن خواهد بود و نیازی به ضامن نخواهد بود به شرطی که حقوق دریافتی متقاضی کفایت کند.

شرط ضمانت ضامن، ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی است به شرطی که کارمند رسمی، پیمانی و یا بازنشسته یکی از ارگان‌های دولتی انتظامی و نظامی، شهرداری، بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر و یا کارمند یکی از شرکت‌های فعال تولیدی – صنعتی باشد.

ضمانت یک کاسب دارای پروانه کسب که فعالیت اقتصادی آن در زمان اعطای تسهیلات، دایر باشد.

ضمانت یک مشتری خوش حساب دارای حساب جاری یا دیگر حساب‌ها که به تأیید شعبه عامل رسیده‌باشد.

چنانچه متقاضی ساکن روستا باشد، ضمانت یک روستایی که اهلیت و صلاحیت او به تأیید شورای اسلامی روستا رسیده و تأیید نامه به مهر شورا ممهور شده‌باشد، برای ضمانت کافی و مورد قبول خواهد بود.

ارائه سایر وثیقه‌ها از جمله سفته، چک معتبر، سپرده متقاضی یا بستگان او به تشخیص و تأیید بانک عامل.

به کدام زوجین وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی تعلق می‌گیرد؟

درحالت عادی مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۰ برای هر زوج ۷۰ میلیون تومان است اما اگر مرد زیر ۲۵ سال داشته باشد می‌تواند وام ۱۰۰ میلیون تومان بگیرد و همچنین اگر خانم کمتر از ۲۳ سال داشته باشد وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی به او تعلق می گیرد. دقت کنید که لزومی ندارد هر دو زوج حتما ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند و چناچنچه یکی از زوجین شرایط سنی نداشته باشد ۷۰ میلیون و زوج دیگر که شرایط را دارد ۱۰۰ میلیون وام می‌گیرد.

ضامن وام ازدواج راحت تر می شود؟

حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج، اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وام ازدواج در سال 1400، 70 میلیون تومان و بازپرداخت آن 10 ساله است.

وی در تشریح جزئیات مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج، افزود: طبق مصوبه اعضای کمیسیون زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها از یک فروردین 97 به بعد باشد مشمول دریافت وام ازدواج 70 میلیونی می‌شوند.

ضامن وام ازدواج راحت تر می شود؟

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 اظهار داشت: همچنین براساس این مصوبه زوج‌هایی که در آقایان سن‌شان کمتر از 25 سال و در خانم‌ها سن‌شان کمتر از 23 سال باشد می‌توانند از وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 10 ساله استفاده کنند.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: علاوه بر این اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند وام ازدواج در سال آینده نیاز به ضامن ندارد و اعتبارسنجی در این باره آن انجام خواهد شد.

مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه پس از تصویب در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و برای اجرا ابلاغ می‌شود.