پس از بهبود کرونا، آیا واکسن بزنیم؟

تعدادی از محققان اخیرا به بررسی ایمنی ایجاد شده توسط واکسن و بهبودی از کرونا پرداخته و آنها را با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج حاکی از آن است که ایمنی طبیعی بعلاوه تزریق یک دوز از واکسن موثرترین ترکیب برای جلوگیری از ابتلای مجدد به عفونت است. واقعیت این است که سوالات مربوط به ایمنی طولانی مدت واکسن COVID-19 بسیار زیاد است؛ اینکه مدت زمان برخورداری از ایمنی چقدر است؟ آیا تقویت‌کننده مورد نیاز است؟ آیا واکسن‌ها در برابر سویه دلتا نیز موثر هستند؟ آیا واکسن‌ها به اندازه ایمنی طبیعی، موثر هستند؟

ایمنی بلندمدت از واکسن

باتوجه به اینکه سویه دلتا در بسیاری از کشورها، حتی آنهایی که دارای بالاترین آمار واکسیناسیون هستند، رو به افزایش است مردم درباره اینکه آیا واکسن‌ها در مقابله با این سویه ایمنی ایجاد می‌کنند یا خیر، ابهاماتی دارد. علاوه بر این، گزارش‌های رسمی از کاهش حفاظت برخی واکسن‌ها در برابر ویروس خبر داده‌اند.

پس از بهبود کرونا، آیا واکسن بزنیم؟

دکتر الیزا سیل، مدیر آزمایشگاه سرولوژی بیماریهای عفونی اخیراً به طی اظهاراتی تاکید کرد: پس از مطالعات متعدد ، اکنون ما می دانیم که افراد مثبت (آنتی بادی مثبت)، چه درگذشته عفونت طبیعی را تجربه کرده و چه واکسن دریافت کردند، در مقایسه با افراد غیرمبتلا یا واکسینه نشده در معرض خطر کمتر COVID-19 هستند.

ایمنی طبیعی پس از بهبود کرونا قوی‌تر است یا واکسن؟

با این حال، علیرغم گزارش‌های گاه و بیگاه در مورد کاهش ایمنی برخی واکسن‌ها، هنوز اثربخشی بلندمدت این نوع حفاظت در برابر سویه‌های مختلف ویروس کرونا ناشناخته است. در همین حال، درجه و مدت حفاظت ایجاد شده بواسطه ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 نامشخص است و شناسایی عفونت‌های مجدد، برخلاف انتشار ویروسی طولانی‌مدت، یک یک چالش باقی می ماند. اکنون، از آغاز همه‌گیری و شروع تزریق واکسن‌ها زمان کافی گذشته تا حفاظت طولانی مدت در ارتباط با ایمنی طبیعی و همچنین ایمنی ناشی از واکسن ارزیابی شود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد افرادی که هرگز به این عفونت مبتلا نشده‌اند و در ژانویه یا فوریه ۲۰۲۱ واکسن دریافت کرده‌اند، تا ۱۳ برابر بیشتر از افرادی که قبلاً به این عفونت مبتلا شده بودند، به ویروس کرونا مبتلا می شوند. محققان همچنین میزان عفونت مجدد را در افرادی که قبلاً عفونت SARS-CoV-2 آنها تأیید شده و هنوز واکسینه نشده بودند با افرادی که یک بار به این عفونت مبتلا شده بودند و همچنین یک دوز واکسن نیز دریافت کرده بودند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد که گروه واکسینه نشده در مقایسه با افرادی که یک دوز واکسن دریافت کرده بودند، دو برابر بیشتر به عفونت مبتلا شدند.

یافته‌ها نشان دهنده افزایش حفاظت ایمنی طبیعی نسبت به ایمنی واکسن است. به گفته محققان، این ممکن است به دلیل پاسخ ایمنی گسترده تر به پروتئین‌های SARS-CoV-2 در مقایسه با فعال‌سازی ایمنی ارائه شده توسط واکسن باشد. این در حالی است که کارشناسان بیماری‌های عفونی هشدار می‌دهند که چنین یافته‌هایی نباید بهانه‌ای برای اهمال یا کنار گذاشتن واکسیناسیون تلقی شود.

گفتنی است محققانی که این بررسی را انجام دادند تاکید کرده که بررسی‌های آنان دارای محدودیت بوده و عفونت‌های بدون علامت را در نظر نگرفته است. همچنین تجزیه و تحلیل و تاثیر عواملی مانند فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک در این تحقیق در نظر گرفته نشده است.