به گزارش افکار به نقل از ایسنا، سازمان دامپزشكي براي پيشگيري از شيوع بيماري تب كريمهكنگو هشدار داد: مصرفكنندگان فقط گوشت قرمز و جگر ممهور به مهر دامپزشكي را بخرند و گروههاي شغلي پرخطر كه تماس بيشتري با دام دارند به مسائل فردي بهداشتي دقت بيشتري داشته باشند.

بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌شمار می‌رود که عامل این بیماری یک ویروس است.

مهره‌داران کوچک و جوندگان از جمله جوجه‌تیغی، خارپشت، خرگوش و … مخزن تکثیر و رشد این ویروس هستند و کنه‌ها هم به عنوان ناقل این بیماری به سایر حیوانات هم‌چون گاو، گوسفند، بز و … و هم‌چنین انسان‌ها محسوب می‌شوند.

دام و انسان ممکن است توسط ناقلان(کنه‌ها‌ی آلوده) گزیده شوند؛ در این میان دام‌هایی که گزیده می‌شوند، در هفته اول این ویروس در خون آنها وجود داشته که علامت خاصی هم ندارند و پس از یک هفته این ویروس از بدن دام آلوده پاک می‌شود.

اما اگر طی هفته‌ای که دام ناقل این ویروس است، کشتار شود انسان‌هایی که گوشت این دام را مصرف‌ کنند یا افرادی که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند و با دام سروکار دارند در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت.

انسان‌ها از طریق حیوان، کنه و هم‌چنین انسان دیگر به این بیماری مبتلا می‌شوند که این بیماری برای آنها مخاطره آمیز است اما حیوانات فقط از طریق کنه‌های آلوده به این بیماری مبتلا می‌شوند و پس از یک هفته بیماری از بدنشان پاک می‌شود.

بیماری تب کریمه کنگو بیماری نوظهوری نیست و در ۳۵ کشور جهان از جمله قاره آفریقا، اروپای شرقی، کشور‌های منطقه خلیج‌فارس بروز یافته و اخیرا نیز در کشور ما(در دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی) شیوع پیدا کرده است که طبق اعلام سازمان دامپزشکی تاکنون تلفاتی از بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت دامی کشورمان رخ نداده اما متاسفانه در استان خراسان رضوی جان یک پزشک و یک فعال در کشتارگاه را گرفته است.

محسن مشکات معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اینکه دامداران، افراد مشغول در کشتارگاه‌ها، ناظران بهداشتی و پزشکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، آموزش و اطلاع‌رسانی به این افراد بسیار اهمیت دارد و رعایت مسائل ایمنی فردی در این گروه‌های شغلی پرخطر بسیار مهم است.

وی مقابله و مبارزه با کنه‌ها به عنوان ناقلان بیماری تب کریمه کنگو را از دیگر راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری عنوان و اظهار کرد: سم‌پاشی دام و جایگاه‌های دامی در این زمینه می‌تواند موثر باشد، اما راهکار قطعی نیست، چرا که کنه‌ها جمعیت زیادی دارند و دامداری‌ها به ویژه دامداری‌های سنتی مکان رشد کنه‌ها هستند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: دام‌های آلوده به این بیماری که در هفته‌ اول این ویروس در خونشان وجود دارد، اگر کشتار شوند ناقل بیماری هستند، لذا اگر گوشت و جگر آنها بلافاصله در اختیار مردم قرار گیرد، انسان‌ها را نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه گوشت دام ذبح‌ شده در کشتارگاه‌ها نباید بلافاصله توزیع شود، گفت: گوشت حداقل باید ۲۴ ساعت و جگر دام کشتار‌شده حداقل ۴۸ ساعت در سردخانه کشتارگاه باید بماند تا در این مدت اگر احتمالا ویروسی وجود داشته از بین برود و برای مصرف‌کننده خطری نداشته باشد.

مشکات به مردم توصیه موکد کرد که گوشت قرمز و جگری گوسفندی را بخرند که توسط دامپزشکی نظارت شده باشد و ممهور به مهر دامپزشکی باشد و از خرید گوشت از جاده‌ها و مغازه‌های میان راهی خودداری کنند.

وی افزود: اگر گوشت به شکل لاشه‌ای خریداری می‌شود، روی لاشه، مهر بازرسی دامپزشکی زده شده و گوشت‌های بسته‌بندی شده نیز که از فروشگاه‌‌‌ها تهیه می‌شود، برچسب مشخصات تولید، تاریخ و مجوز بهداشتی دامپزشکی را دارند.

معاون بهداشت و تشخيص بيماريهاي سازمان دامپزشكي افزود: با تهيه گوشت و فرآوردههاي گوشتي كه مجوز دامپزشكي دارند، مصرفكننده بايد از سلامت محصول مطمئن باشد كه اين امر فقط به خاطر شيوع بيماري تب كريمه كنگو نيست، بلكه به خاطر جلوگيري از ابتلا به همه بيماريهاي دامي و انساني است.