اولویت درمان بیماری زنان بر بیماری کرونا + جزئیات

دکتر بهارک شاهین در خصوص نحوه تشخیص و غربالگری سرطان سینه ، اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تشخیص و غربالگری سرطان سینه وجود دارد که به مراجه‌کننده بستگی دارد. به طور مثال برای یک زن ۴۰ سال به بالا که سابقه ابتلا به سرطان در خانواده و ریسک خطر ندارد باید ماموگرافی انجام شود و اگر مورد مشکوکی مشاهده شد سونوگرافی و روش‌های تکمیلی نیز برای وی انجام می‌شود.

اولویت درمان سرطان سینه در بانوان بر بیماری کرونا

وی با تاکید بر لزوم معاینه سالانه زنان توسط پزشک متخصص، افزود: زنان ۳۵ سال به بالا باید تحت آموزش قرار بگیرند و معاینات خودشان را انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه زنان بالای ۳۵ سال باید تحت غربالگری و تشخیص زودرس قرار بگیرند، گفت: اکنون روش غربالگری به صورت استاندارد، ماموگرافی است اما برای افراد با سن پایین که سابقه ژنتیکی و خانواگی ابتلا به سرطان دارند، MRI جایگزین ماموگرافی شده است. 

اولویت درمان بیماری زنان بر بیماری کرونا + جزئیات

وی افزود: زنان و مردان مبتلا به سرطان سینه بدانند این بیماری کاملا درمان‌پذیر است و نباید از کلمه سرطان بترسند. برای درمان سرطان سینه، جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و تجویز یک سری داروهای هورومونی انجام می‌شود.

شاهین گفت: بعد از جراحی داورهایی به بیماران تزریق می‌شود که از آن به عنوان شیمی‌درمانی یاد می‌شود. بر حسب وضعیت بیماری نیز ممکن است پرتودرمانی و مصرف برخی داورهای هورومنی تجویز شود.

این فوق تخصص جراحی سرطان گفت: بعد از جراحی و درمان، نیز بیمار باید در دوره‌های سه و شش ماهه و سالانه تحت نظر آنکولوژیست جراحی و آنکولوژیست متخصص داخلی باشد تا از اود بیماری جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: زنان مبتلا به سرطان از جراحی سینه می‌ترسند و فکر می‌کنند سینه کامل برداشته می‌شود و دچار نقص عضو می‌شوند اما باید بدانند در روش‌های جدید درمان، احتمال برداشتن کامل سینه بسیار پایین است مگر اینکه فرد، بیماری خود را نادیده گرفته و در مراحل پیشرفت بیماری مراجعه کرده باشد.

این فوق تخصص جراحی سرطان افزود: زنان بدانند در صورت اجبار به برداشتن کامل سینه نیز روش‌های راحتی برای بازسازی سینه وجود دارد و از این نظر نترسند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در دوره همه‌گیری کرونا، مبتلایان به سرطان سینه حتی اگر تحت جراحی قرار بگیرند از نظر ایمنی با فرد سالم تفاوتی ندارند و این جراحی احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا را افزایش نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند نیز در زمان مناسب واکسن را تزریق می‌کنند، گفت: در صورت تب یا افت سلول‌های خونی افرادی که در حال شیمی‌درمانی هستند، دوره‌های انجام شیمی‌درمانی به تعویق می‌افتد.

شاهین گفت: همه‌گیری کرونا نباید موجب شود افراد بترسند و بیماری خود را نادیده بگیرند و به موقع برای تشخیص بیماری مراجعه نکنند به گونه‌ای که بعد با استیج‌های بالا مراجعه کنند و درمان خود را سخت کنند.